Invandrare får jobb tack vare körkort
Varje kommun i Sverige har ett självbestämmande över sin ekonomi,och de får själva bestämma om det är nödvändigt att hjälpa flyktingar med en kostnadsfri körkortsutbildning, (till exempel körkort för bil, buss eller lastbil). Arbetslösheten bland flyktingar har minskat i dessa kommuner som erbjuder flyktingar gratis körkort.
Dessa kommuner är ett föredöme för mig. Nyköpings kommun borde också kunna vara ett föredöme för flyktingar och erbjuda dessa en kostnadsfri körkortsutbildning. I dag är det oftast ett krav att arbetssökande måste ha ett giltigt körkort. Kostnadsfri körkort medför en bra investering för Nyköpings kommun och integrationen kommer att påskyndas och förbättras.
De studiemotiverade, kreativa invandrare som anstränger sig och lyckas med det svenska språket, borde belönas med en fri körkortsutbildning. Nyköpings kommun har en relativt bra ekonomi och de borde ha råd att ge flyktingar en körkortsutbildning.
Kristen






















Senaste kommentarerna:
Skrivet 21 feb 2012 08:04 Zapphod II
Då kan man väl även ge alla arbetslösa ungdomar en körkortsutbildning också, eftersom arbetslösheten bland ungdomar är så hög.
Skrivet 21 feb 2012 09:02 Pettersson
Med 400 000 arbetslösa behövs det nog annat än skattefinansierade körkort.
Det jag inte förstår är hur invandrare - flyktingar enligt FN:s konventioner är färre än 10 % av dem som kommer hit – inte får jobb. Enligt regeringen och andra skriker ju vårt samhälle efter deras kompetens.
Om vi ändå ska utbilda dem gratis varför inte ta till vara på deras oerhörda kunskaper och lära upp dem till läkare, arkitekter, sjuksköterskor, lärare och forskare.
Svenskar kan gott betala för sig och stå i bostadskön. Min åsikt är att vi kraftigt ska begränsa invandringen till att bara ta emot FN:s konventionsflyktingar tills det finns arbeten till alla arbetslösa inkl. svenskar och bostäder till alla.
Det är ohållbart att ha en nettoinvandring på 60 000 personer om året samtidigt som vi påstår att vi har en arbetskraftsbrist så länge vi har 400 000 arbetslösa i vårt land och dem blir vi inte av med genom att ge dem skattebetalda körkort. Men OK för det om det gäller svenskar också.
Skrivet 21 feb 2012 11:11 herr-t
Väl skrivet både Zapphod II och Pettersson, håller med om att det något är väldigt snett i samhället när sånt här sker.
Och arbetskraftsinvandring är vansinne med så hög arbetslöshet i landet.
Skrivet 21 feb 2012 14:43 Stefan K
Det finns tillfällen när man tar sig för pannan men denna insändare föranleder detta.
Varför vill du inte att arbetslösa ungdomar ges samma möjlighet till en kostnadsfri körkortsutbildning? Varför ska inte arbetslösa ungdomar få samma chans att söka jobb med hjälp av körkort? Alla kanske ska ges denna förmån för att lättare kunna få ett jobb?
Nej Kristen, ta du och bege dig till Nyköpings gymnasieskolor och förklara för eleverna att endast de med invandrarbakgrund ska få ett gratis körkort när de fyller 18. Varför också inte föreläsa för de köande på arbetsförmedlingen och proklamera att endast de med invandrarbakgrund ska ha rätten till ett finansierat körkort. Jag misstänker att det är skattebetalarna som ska betala ditt förslag?
Vi diskuterade detta på jobbet idag och utan att överdriva kan jag säga att förslaget inte möttes med applåder. Vad som sas hindrar SN:s policy mig att skriva.
Undrar hur arbetslösa föräldrar känner när deras lika arbetslösa barn får läsa detta?
Skrivet 21 feb 2012 16:10 Thomas Arnell
Jag har 3 st barn som söker jobb utan körkort ett av barnen fixade praktik själv utan AF.
Men det som gjorde mig mest arg var just förslaget att komunen ska stå för kostnaden då det varit het debatt om Bruksgränd som har fått vara kvar på nåder till sommaren.
Är dessa personer inte värda ngt pga sitt handikapp jag skulle skämmas om det blev verklighet vi lovordar olika men vissa grupper är hårdare utsatta än andra jag talar av egen erfarenhet då jag har en son som snart ska ut i ett arbetsliv som inte finns pga av sitt handikapp.
Den arbetsplats som var till för personer med olika handikapp har idag försvunnit var är statens empati för oss med ngn form av handikapp jag ser hellre att min son får ett jobb än att jag får ett då min hjärna och min psykiska status inte är vad det var en gång.
Som en skrev sattsa på ungdomen men med lika förutsättning ska en få ska alla få ingen undantagen
Skrivet 21 feb 2012 16:43 Stefan K
Jag vet inte hur insändarskribenten tänkt situationen om de som erhåller gratis körkort inte får något jobb? Ett körkort är definitivt ingen garanti. Om en del inte vill jobba, utan nöjer sig med de bidrag som förmodligen ger många nyanlända ett betydligt bättre liv än i hemlandet. Hur är det då tänkt att det ska gå till? Körkortet kan man inte dra tillbaks, men vill man då kräva betalning i efterskott eller låter man dem behålla kortet utan motkrav?
Jag undrar hur många ungdomar som gråter sig till sömns för att de varken har arbete, lägenhet eller körkort? Jag undrar hur många arbetslösa och lågavlönade föräldrar som går hemma och känner sig sorgsna för att de inte har råd att hjälpa sina barn?
Skrivet 21 feb 2012 17:04 leipet!
Jag vill nog inte heller höra vad du och dina jobbarpolare sa på jobbet idag Stefan. Intressantare är om ni lägger samma energi och idérikedom på något konstruktivt för att hjälpa och integrera invandrare. Att ni helt enkelt bryr er om dom på något sätt.
Utgjut sedan heller inte tårar och "känslor" över svenskar, deras situation och ställ dom mot invandrare. Det blir bara patetiskt och är gamla retoriska grepp som inte hjälper någon.
Skrivet 21 feb 2012 17:58 Eva-Marie
Jaha du "leipet" det var ju konstruktivt av dig. Jag ser inget patetiskt i att man värnar sina landsmän och sina egna barn.
Tårar och känslor har vi i första hand till våra egna och det inget konstigt med det tror faktiskt att även du gillar dina egna barn bäst . Eller?
Sådana här imbecilla körkortsförslag skapar i allra högsta grad ett "vi och dom".
Skrivet 21 feb 2012 18:46 Fisken
Varför inte inrätta ämnet körkort i gymnasieskolan. Då får ALLA chansen till ett körkort som vi alla snart behöver i arbetslivet. Det kostar ju en slant idag och jag har respekt för att alla ungdomar inte har råd. Att låta invandrare få förtur skulle bara öka mot-sättningarna. Nej jag säger som Göran Persson: ALLA SKALL MED!
Skrivet 21 feb 2012 18:54 Radar2011
Leipet: Är man svensk så är det naturligt att man prioriterar svenskar och deras situation .Det läggs massor av energi och idérikedom samt offantligt med pengar på att hjälpa och integrera invandrare.Till vilken nytta? Desto mindre på "svenskar" som hamnar i knipa. Hela situationen är absurd=mer invandring=ännu färre jobb. Vem ska till slut betala??OCH att betala invandrares körkort är ett hån mot svenska ungdomar, faktiskt ett riktigt rasistiskt förslag. Där kan vi prata om "patetiskt"!
Skrivet 21 feb 2012 18:55 Radar2011
Pettersson skrev:
Med 400 000 arbetslösa behövs det nog annat än skattefinansierade körkort.
Det jag inte förstår är hur invandrare - flyktingar enligt FN:s konventioner är färre än 10 % av dem som kommer hit - inte får jobb. Enligt regeringen och andra skriker ju vårt samhälle efter deras kompetens.
Om vi ändå ska utbilda dem gratis varför inte ta till vara på deras oerhörda kunskaper och lära upp dem till läkare, arkitekter, sjuksköterskor, lärare och forskare.
Svenskar kan gott betala för sig och stå i bostadskön. Min åsikt är att vi kraftigt ska begränsa invandringen till att bara ta emot FN:s konventionsflyktingar tills det finns arbeten till alla arbetslösa inkl. svenskar och bostäder till alla.
Det är ohållbart att ha en nettoinvandring på 60 000 personer om året samtidigt som vi påstår att vi har en arbetskraftsbrist så länge vi har 400 000 arbetslösa i vårt land och dem blir vi inte av med genom att ge dem skattebetalda körkort. Men OK för det om det gäller svenskar också.
Kunde inte sagt det bättre själv!
Skrivet 21 feb 2012 20:23 leipet!
Eva-Marie och Radar2011. Jag är svensk, jag har fru och tre barn och älskar dem. Jag har jobbat mycket med människor på olika områden för att göra livet lite bättre för dem. Uteslutande nästan med svenskar. Detta arbete är jag mycket stolt över. Men jag är också internationalist, humanist och ser/värderar människan som varelse oavsett nationalitet.
Det patetiska blir tycker jag när man använder sig av "svenska tårar" i propagandasyfte. Det blir både osmakligt och ihåligt. Man är egentligen ute efter något annat och använder sig av det sk. svenska enbart som ett redskap. Det går inte med mig.
Det absolut ärligaste här vore att några säger som det är. Jag är emot invandrare och invandring. Om inte annat så bidrar ni starkt till den idériktningen. Ni hugger som på beställning mot invandring och invandrare. Hela tiden med i stort sett samma argument. Tänk om ni kunde lägga ner lika mycket text, idéer och energi för en bättre situation för dessa människor också. forts.
Skrivet 21 feb 2012 20:31 leipet!
Men för det krävs det nog en annan människosyn och världsbild.
Sedan har jag aldrig sagt mig vara för den här körkortsidén. Det var inte det som jag egentligen skrev om. Det är också att förvränga och förenkla något som bara passar ens egna syften. Sånt går heller inte med mig.
Skrivet 21 feb 2012 20:33 Pettersson
Leipet, det du nämner om att lägga energi och idéer på att hjälpa t invandrare kan du ta med den nuvarande regeringen och den tidigare med stödpartier som har visat att de totalt struntar i invandrarna.
De har tagit hit hundratusentals människor till ett land där det inte finns jobb för dem, där bostadsbristen är enorm, de har låtit människor blivit passiviserade bidragstagare som tappat självkänslan. De har daltat med dem som missköter sig vilket drabbar de skötsamma.
Det bästa vi kan göra för invandrarna är att ställa krav på dem. Sköt dig eller åk hem. Ge dem en spark i arslet så de gör vad de kan för att lära sig svenska och skaffa sig ett jobb.
Ingen ska tro att de skyndar på att lära sig något när de får extrapengar för att gå på SFI. Ge dem två år på att lära sig språket, har de inte klarat det så kan de få en vink om att åka någon annanstans.
Inget uppehållstillstånd förrän de klarat de grundläggande krav som vi kan kräva av dem människor i vårt land.
Skrivet 21 feb 2012 20:44 50-åringen
Det finns en annan aspekt av det här också. Att tå och inneha körkort i Sverige (och i viss mån även andra EU-länder) idag är ju förpliktat med minst sagt orimliga regler och krav. Även om vi nu skulle ge stora grupper möjligheten att ta ett körkort så kommer ju frågan skulle de verkligen klara av det? Varför föreslår man inte lärarexamen, ingenjörs eller sjuksköterskeutbildning som standardutbildning för arbetslösa? Körkort för Buss och lastbil kräver ständiga läkarintyg med jämna mellanrum samt yrkeskompetensbevis som skall förnyas vart femte år. Dessutom tillkommer för olika fordon, Arbete på väg, farligt gods, mm som också skall uppdateras med jämna intervaller. Att ha körkort på tunga fordon är ingenting man bara kan ge någon, det är snart jämförbart med flygcertifikat. När det gäller just trafiken i Sverige ställer man ju högre krav en på läkare för att vara lämplig. Allt mer fakta byts ut mot ideologiskt korrekta regler som skall följas till punkt och pricka. // forts...
Skrivet 21 feb 2012 20:56 50-åringen
forts... //
Vad jag försöker säga är att det här med körkort kräver goda språkkunskaper för att kunna sätta sig in i och förstå alla aspekter av såväl myndigheters ideologi som komplexa regelverk. Dessutom driver man ju kampanj mot äldre och andra som har svårt att hänga med i en allt rörigare trafiksituation som är svår för till och med erfarna yrkesförare. Man vill ju att innehavare av tyngre behörigheter skall lämna tillbaks dem om de inte används. Den som är arbetslös har heller inte råd att hålla alla behörigheter i uppdaterat skick. Långt över hälften av alla som skulle få körkort skulle inte ha någon högre behörighet än B kvar efter 5-10 år så de pengarna skulle vara helt bortkastade.
Sen kommer nästa fråga, tror skribenten att arbetet som yrkesförare idag är något som folk utan andra kunskaper väljer som sin försörjning? Idag blir nästan ingen yrkeschaufför med mindre än att de gått treårigt transporttekniskt gymnasium.
// forts...
Skrivet 21 feb 2012 21:03 leipet!
Och var tog Kristen vägen i allt det här? Du har väl inte kvävts av allas skrivande?
Skrivet 21 feb 2012 21:07 50-åringen
forts... //
I klartext kan vi konstatera att om alla invandrare skall få motsvarande tre års yrkesutbildning för att t.ex. köra lastbil eller buss åt Nobina eller någon annan så måste väl rimligen det finnas en hel del andra vettigare utbildningar som skulle ge såväl arbete som försörjning åt så här många människor på ett enklare sätt?
Det är väl ändå så att skribenten saknar kunskap om vad ett körkort är idag? Allt färre ungdomar har råd att skaffa körkort på vanlig bil. Åkerierna håller miljökurser, speditionsföretagen har den ena orimliga policyn efter den andra och helst av allt vill man bli av med hela verksamheten och lägga över transporterna på tåg, visserligen höghastighetståg där passagerarna skall ha godset i fickan men ändå. Det skulle väl ändå vara bättre om de fick en vanligt arbete?
Hur tänkte man nu....?
Skrivet 21 feb 2012 22:40 Radar2011
Leipet, ja jag är stark motståndare till den invandring och invandringspolitik sverige har idag. Regering och myndigheter blundar för problemen, vilket kommer att leda till stegrande problem. Se bara på Malmö! Håller med Pettersson att det måste börja ställas KRAV. Det mår alla invandrande bättre av själva också. Det här förslappande överhumanistiska tycka-synd-om beteendet myndigheterna har måste ersättas av självklara krav : Språkförståelse, respekt för lagar och VÅR kultur, mm Att få, få, och få allt skapar ingen som helst samhörighet med sveriges invånare. Och det där med körkortet instämmer jag med 50-åringen , det är inte bara att sätta sig och köra lastbil, buss, med ett körkort man fått av "tomten". Har själv kört långtradare i Sverige och Europa i 20 år, det är ingen lek!
Skrivet 21 feb 2012 23:35 Salah
Idén som skribenten i sin insändare presenterade är vare sig nytt eller unikt. Arbetsförmedlingen hade, för några års sedan, en sådan utbildning. Denna utbildning gällde lastbilskort och busskort. Och reglerna var att den arbetslösa fick ett bidrag motsvarande sin A- kassa under 6 månader vilket motsvarade utbildningstiden. Och jag har tipsat mina svenska kompisar, obs.” etniska svenskar” och inte enbart invandrare, om denna utbildning, och de har fått sina utbildningar och därmed körkorten, dock osäker om denna utbildning är kvar hos arbetsförmedlingen eller inte. För övrigt, det inte är svårt att kolla upp det med arbetsförmedlingen om man är så intresserad, vilket jag tvivlar på, eftersom självändamålet inte är att kolla fakta utan är att spy sin gala över invandrare och dess predikament. Forts. följer …
Skrivet 21 feb 2012 23:36 Salah
Det handlar inte om körkort eller helikopter kort. Vad det handlar om i grund och botten är att det är samma klick ”homosapiens sapiens” som förespråka samma sak och upprepa samma budskap, dag in och dag ut. Men om de lägger all denna energi på något konstruktivt, då skulle vi ha ett bättre samhälle än det som de vill ha med avseende på segregation och fientlighet, med andra ord jag instämmer helt och hållet med leipet därför att han förespråkade integration och ett konstruktivt samhälle istället för segregation och destruktiv samhälle. Forts. följer …
Skrivet 21 feb 2012 23:37 Salah
Men låt mig tittar på dilemmat från ett annat perspektiv, kanske samhälleligt eller rent av psykologiskt beträffande dessa människor som sprider fientlighet och samhälls destruktion. Sådan är denna inringade människa, dömd att välja sig själv på basen av falska problem och i falsk situation. Berövad det världsliga eller rent av det metafysiska sinnet på grund av det påstådde eller omgivande samhällets fientlighet, ställd mot vägen med en desperat patriotism eller rationalism. Hans liv är en enda lång flykt undan de andra och sig själv. Detta kan endast tyda på nervositet, mindervärdighet, patologiska beteenden eller neuroticism.
Skrivet 21 feb 2012 23:52 Thomas Arnell
Salah då är alltså inte dom som använder Bruksgränd värda att satsa på då hur tror du jag som du får ursäkta ordet jag använder infödd svensk känner det att vara jagad och att haft ett utanförskap ända sen dagen jag föddes vore BRA om SN kunde ta in HELA min historia men DEN är inte i ALMÄNHETENS INTRESSE enligt vissa.
Jag kämpar dagligen mot orättvisa men tyvärr så är det bara svart och vitt tydligen varför ska inte alla få samma chans utan bara ett fåtal det blir rasism hur man än vrider och vänder på allt.
Man kan ju ställa allt på sin spets men i första hand så borde nog ungdomar kunna få chansen att få in en fot i arbetslivet för att sedan själva bekosta sin körkortsutbildning.
Som jag sa i mitt tidigare inlägg min dotter fixade en arbetspraktik utan AF och körkort så vill man kan man.
Man får kämpa för att få inget är gratis ngt som jag lärt mig genom åren men den dagen samhället vaknar ska jag börja tro igen.
Skrivet 22 feb 2012 08:09 leipet!
Eva-Marie.
1. Var har jag skrivit att jag inte värderar svenskar? Återge det.
2. Var har jag skrivit att jag förordar det här körkortsförslaget? Återge det.
3. Var har jag skrivit att jag är för ett rasistiskt samhälle? Återge det.
Skrivet 22 feb 2012 08:43 Fisken
Tråkigt att Kristen gör körkortsfrågan till en invandrarproblem. Jag kan tycka att tiden borde vara mogen för körkortsutbildning på gymnasiet. Sen förstår jag att Thomas Arnell är besviken på samhället och att frågor som Bruksgränd kommer in i debatten.Det finns även fattiga svenskar. Jag tycker inte om den här debatten, som alltid är för och emot invandrare.Bor vi i Sverige och är svenska medborgare så är vi lika mycket värda allihopa, och ingen skall ha en gräddfil. Vi har väl cirka 20% i Sverige som är fattiga och inte har något sparat.Är man sen arbetslös utan A-kassa blir det tufft att få ihop pengar till ett körkort. Detta gäller även infödda svenskar. Sen vill jag likt leipet ha ett samhälle där ALLA får plats. Kalla även mig humanist om ni vill. Eller som pappa sa: Jag är född i Runtuna. Mustafa o Roland o Leif vi har samma rättigheter o skyldigheter. Dagens A-kassa tex. är ett skämt. Alla som är arbetslösa skall ha A-kassa. Utrota fattigdomen nu!
Skrivet 22 feb 2012 09:42 leipet!
Jag håller med dig Fisken.
Man kanske inte skulle ha gett sig in i den här debatten. För vart kommer man och vad ger den? Den var ju ganska förutsägbar från början. Man drar ju förstås sina lärdomar till nästa gång.
Skrivet 22 feb 2012 09:56 Thomas Arnell
Fisken anledninegn till att jag reagerade och tog upp Bruksgränd var just att insändaren tycker att komunen ska stå för utbildningen jag blev kanske lite för sur elr vad man ska säga då många av dom som just är svaga och kanske inte kan få fram sin protest på samma sätt som en fullt frisk.
Att jag tog upp min dotter var just pga att man kan fixa skaer och ting bara man inte ger sig.
Men som ni båda sa du och leipet det blir snabbt infekterat.
I första hand så borde ju jobb ordnas på ngt vis typ lärlings jobb som fanns förr jag vet att det inte går att överleva på en sån lön men jag tror att idags läget så kan man nog inte kräva för mkt.
Jag kan ta mig som ett exempel som dom flesta vet har jag kämpat för att få rätt i 20 år och gör så än idag har en son med handikapp som även han ska ut men han har en annan lösning på sitt problem och ser ljust på sin framtid.
Att bara kräva och kräva är ingen lösning man måste göra ngt själv ibland många gånger om och om igen
Skrivet 22 feb 2012 10:41 leipet!
Du tar upp viktiga och tänkvärda saker Thomas och jag håller med dig.
Skrivet 22 feb 2012 17:03 Pettersson
Migrationsverkets prognoser visar på en anhöriginvandring av 60 000 i år. En ökning med 45 %. De flesta av dessa anhöriga beräknas komma från Somalia och jag undrar om de också ska köra lastbil?
De flesta somalier har väldigt låg eller ingen utbildning alls.
Ungefär 36 % procent av somalierna saknar utbildning, 41 % har någon form av skolutbildning, 14 % har gymnasieutbildning och 9 % högre utbildning. 77 % har alltså en utbildning som inte passar på den svenska arbetsmarknaden, de övriga har utbildning men kan inte prata svenska.
1,5 miljarder är fattiga på vår jord så den humanitära insatsen är obefintlig och jag tror knappast majoriteten av invandrarna blir lyckliga i de getton vi kan erbjuda dem och som arbetskraft passar de heller inte, de kommer att gå direkt in i bidragssystem för att aldrig komma ut.
Har våra sjuka och pensionärer råd med det?
Skrivet 22 feb 2012 17:07 Eva-Marie
Hej leipet
Dina frågor går inte att besvara ty SN tar bort det jag skriver. Jag orkar inte klistra in igen det jag tidigare har publicerat för jag med flera spolas bort i "pissrännan"
Läs igenom det du själv skriver och förstå vad där står så kanske det ljusnar?
Skrivet 22 feb 2012 19:24 50-åringen
Nu är det ju faktiskt så som många säger, körkort är ingen särskild invandrarfråga.
Jag tycker att Fisken har en poäng med trafikundervisning i skolan. När jag gick i skolan så var jag övertygad om att det skulle ingå teori för personbil och MC i framtiden. Nu har framtiden redan varit och vi är inte där ännu.
Oavsett om man bara promenerar eller cyklar så är nog den grundläggande körkortsteorin en kunskap som borde höra till allmänbildningen idag. Sen kan vi kanske diskutera ifall uppkörning skall ingå? Men teorin är väl en nödvändighet för att förstå trafik.
Vanlig teori, obligatoriskt i grundskolan och precis som nu, de tyngre behörigheterna i gymnasiet för de som väljer den inriktningen vore väl rimligt?
Utvecklingen har gått i totalt fel riktning, istället för att göra trafikkunskaper som en självklar del av samhällskunskapen så har vi infört ännu mer behörigheter. En tvåhjuling med motor kan delas in i sex olika klasser, tre motorcyklar och tre mopeder. Vansinne.
Skrivet 22 feb 2012 19:34 leipet!
Eva-Marie. Jag vet vad jag skriver. Ditt svar till mig har faktiskt ingen relevans till det jag skrev och är direkt felaktigt. Också ohederligt och ojuste mot mig. Kan bara gissa att du bygger det på egna önskeslutsatser blandat kanske med nån personlig fantasibild av mig. Jag vet inte.