Sök på www.sn.se

Torsdag 2 september 2010

Ordet fritt

Publicerad 20 mars 2010
Textstorlek 1 2 3

En bortglömd valfråga

Den 21 mars är det ­FN-dagen mot rasism. Detta är en dag som har hamnat i skymundan, blivit bortglömd. Det är inte många som demonstrerar, bjuder på fika ­eller köper slipsar till varandra på denna dag som man gör på andra officiella dagar. Det är inte ens många som vet att ­denna dag finns.

Relaterat

Att FN-dagen mot rasism inte uppmärksammas så ­mycket speglar även samhällets syn på rasism. Rasism är i dag ett ­begrepp som för många känns främmande och något som ­vissa personer anser tillhör det ­förflutna.
I verkligheten är rasism något som är minst lika aktuellt nu som alltid. Att högerextrema grupper inte längre visar sig lika mycket på gator och torg som förut innebär inte att rasismen är borta. Nuförtiden handlar det mer om en annan sorts ­rasism. Tvivelaktig fakta som endast bygger på fördomar sprids och en sorts ”smygrasism” visar sig på skolor, arbetsplatser och inte minst inom politiken.

Lika mycket som FN-dagen mot rasism är bortglömd är även rasism en bortglömd ­valfråga. Jag vill med detta ­inlägg ­påminna alla om demokratin och hur viktig den är när man ska välja parti att rösta på den 19 september.
Det mest grundläggande inom demokrati är alla ­människors lika värde och allas rätt att vara med och ­bestämma. I debatter i dag hör man ­nästan aldrig politiker prata om rasism och hur detta ska motverkas, man nämner inte ens rasism som ett samhällsproblem. Det talas bara om integration och invandring. Men det är rasismen, inte integrationen, som är problemet och det är därifrån man måste ­arbeta.
Jag är själv för ung för att rösta men ni väljare måste ta ert ansvar och alltid värna om demokratin. Alltid ställa frågor, läsa igenom partiprogram och diskutera olika partier utifrån ett demokratiskt och ­antirasistiskt perspektiv.

Rasistiska och främlingsfientliga partier försöker ofta sprida myter, godtyckliga tolkningar och förvrängda siffror. Som medborgare måste man då hitta dessa felaktigheter, reagera och komma med korrekt fakta.
Jag är övertygad om att saklig information kommer få många människor att öppna ögonen. Jag hoppas att alla tar sitt ansvar den 19 september, går till vallokalen och röstar demokratiskt.

Isabella Andersson
Nyköpings lokalgrupp i Ungdom Mot Rasism
och Ungdomsfullmäktiges styrelse

Prenumerera på SN

SN Plus-förmåner för dig som prenumererar:

Läs tidningen i PDF-formatSök bland alla SN-artiklar sedan 2001

Senaste kommentarerna:

Skrivet 20 mar 2010 08:09 Rolf Lindh (Ej registrerad)

Jag tror Isabella behöver studera det svenska språket, innan hon skriver fler dumheter. Det finns säkert fler dumheter i dagens inlägg, men det grövsta är sista meningen. Den slutar " ... och röstar demokratiskt".
Jag har, ända sedan jag började rösta politiskt (ca 50 år), hört av Socialdemokraterna, att vi har ett demokratiskt valsystem. Detta borde väl ändå betyda, att alla som deltar i de politiska valen röstar demokratiskt.

Skrivet 20 mar 2010 14:50 Janett Nyström (Ej registrerad)

Jag vet inte riktigt Rolf Lindh, vart du vill komma med din kommentar. Det är sant, Isabella Andersson är med sina 16 år, än så länge i svenska språkets vagga eftersom hon endast varit läs- och skrivkunnig i knappt tio år, men jag är glad att det inte hindrar henne från att engagera sig, ta ställning och föra fram sin åsikt. Övning ger färdighet och jag hoppas att hon även efter 60 års skriv-träning ger uttryck för saker som bör uppmärksammas i vårt samhälle. Ja, vi har demokratiska val i Sverige och de som deltar röstar demokratiskt. Vad jag ser, så har Isabella inte skrivit något som motsäger detta. Det ligger hos betraktaren - en texts tolkning ligger hos läsaren. Jag läser, att Isabella Andersson uppmanar mig att sätta mig in i de olika partiernas program och av respekt till demokratin, yttnyttja min rätt att rösta.

Skrivet 20 mar 2010 15:44 Dino (Ej registrerad)

Samma blinda komentarer ang främlings fientlihet och rasism.

Nu hoppas jag att du Isabella även menar den mot oss svenskar som förekommer och begås av våra invarandrare

Skrivet 20 mar 2010 16:37 Isabella Andersson (Ej registrerad)

Ursäktar att inlägget misstolkades. Jag menade att man ska rösta för att värna om demokratin men även välja ett parti som står för de demokratiska värderingarna så att Sverige får förbli en demokrati. Det är inte en självklarhet och det ska man ha i åtanke.

Skrivet 21 mar 2010 10:19 Rolf Lindh (Ej registrerad)

Att Isabella bara är 16 år, är naturligtvis en bra förklaring till misstaget, men det kunde ju inte jag veta. Jag kunde bara läsa hennes artikel och uttyda hennes okunnighet. Jag har dessutom inte påstått att hon skriver att vi inte har inte har demokratiska val, utan att hon förutsätter att det finns valdeltagare som inte röstar demokratiskt. Dessutom startar hon artikeln med ordvändningar, som tyder på önskan att man röstar socialistiskt.
Hela artikeln speglar Isabellas enögdhet när det gäller rasism och andra diffusa begrepp som hon svänger sig med. Det vi i Sverige har problem med är inte rasism och det är sannolikt därför politikerna inte talar om rasism. Vad vi däremot har problem med i samband med invandringen är fördomar och främlingsfientlighet och det kan naturligtvis inte " Nyköpings lokalgrupp i Ungdom Mot Rasism " veta något om.

Skrivet 21 mar 2010 10:41 Anders Jansson (Ej registrerad)

Isabella, vilken klarsynt text! Bry dig inte om Rolfs larv, han kan komma tillbaka när han har lyckats skriva ihop något och också blivit publicerad!

Jag kommer definitivt rösta demokratiskt och se till så att sådana som Rolf och grumliga syn på demokrati inte kommer till makten!

Skrivet 21 mar 2010 10:50 Maria (Ej registrerad)

@Rolf Demokrati är mer än att rösta, hört talas om demokratiska värderingar? Så som allas lika värde? Utan dessa värderingar kan en stat knappas kalla sig en demokrati. Men det är något som rasister gärna bortser från

Bra skrivet Isabella!

Skrivet 21 mar 2010 11:02 Amir (Ej registrerad)

Väl talat Isabella, rasismen får aldrig glömmas bort! Rasism och demokrati kan aldrig gå hand i hand!

Skrivet 21 mar 2010 13:15 Dariush H. (Ej registrerad)

Rolf Lindh: Det är synd att en man i din din ålder fortfarande inte har kunskap nog att förstå vad det är Isabella försöker säga med denna artikel. Självklart är inte alla partier som ställer upp till riksdagen demokratiska i ordets rätta betydelse, jag skulle aldrig kalla SD eller Folkfronten för demokratiska partier ( jag skulle inte ens kalla de för partier)

Jag ska rösta i höst och det blir definitivt INTE SD!

Mycket väl skrivet Isabella! :)

Skrivet 21 mar 2010 13:44 Ebba (Ej registrerad)

Jättebra inlägg och en mycket viktig fråga att belysa! Visst står alla svenska partier för demokrati och självklart är det demokratiskt att just gå och rösta - men alla partier står inte för en demokratisk värdegrund och inte heller har dem en människosyn där allas lika värde gäller. Tyvärr! Det är nog detta Isabella menar, Rolf Lindh. Innan du själv uttrycker dig dumt så kan man faktiskt fråga snällt och be författaren att utveckla sin tes, allt annat pekar bara på en dålig attityd. Var glad för att någon engagerat sig i denna viktiga fråga, ingen annan verkar ju ha velat skriva om det i denna tidning på detta egna initiativ.


Rasismen är problemet!

Skrivet 21 mar 2010 14:20 leipet (Ej registrerad)

Rolf Lindh måste representera dumheten själv. Mycket bra inlägg Isabella!!

Skrivet 21 mar 2010 15:20 Jussi (Nationaldemokraterna) (Ej registrerad)

Rasismen är ett jätteproblem. Det svenska folket är undantaget som folkgrupp i sitt eget land. Rent juridiskt sett kan svensken inte bli utsatt för rasism. Det är horribelt.
Och denna rasism pratas det väldigt lite om.

Ett annat problem är ordvrängerierna, såsom "demokratiska värderingar". Demokrati betyder folkvälde. Värderingar är något som man kan har som individ och/eller grupp och varierar kraftigt mellan olika folkslag.
Den gemensamma värdegrund som vi har haft i Sverige i årtusenden finns inte längre, givetvis av naturliga orsaker.
Sunda människor ifrågasätter saker och diskuterar dessa.

Skrivet 22 mar 2010 07:56 Dino (Ej registrerad)

Isabella när man framhäver siffror så blir man oftast censurerad av just media och andra som absolut inte vill tro på det man skriver.

Så länge sanningen inte trycks så länge lär dom såkallade rasistiska partierna växa.

Och att ta med rasismen mot oss svenskar vore även det vara inräknat i rasismen vilket jag hoppas du gör då många av oss fått utstå allvarliga komentarer utan för den skull kunna anmäla detta till någon DO

Skrivet 22 mar 2010 09:57 Sam Ghadiri (Ej registrerad)

Bra skrivet Isabella, jag är mycket stolt över dig och många ungdomar som engagerar sig i dem frågor som många av oss sk vuxna har glömt och/eller tycker i många sammanhang är besvärligt att ta upp. Det var inte alls länge sedan Nyköpings torg var ockuperad av Nazister på lördagar. Ja, jag kan hävda att rasismen existerar och inte minst i den omlindade formen som heter "smygrasism" och jag blir inte alls förvånad när vissa känner sig utpekade.

Skrivet 22 mar 2010 12:45 Dino (Ej registrerad)

Sam vad är smygrasism enligt dig?
Är det när en invandrare kallar det kriminelt att vara så vit som vi svenskar är sommar tid innan solen nått våra kroppar eller när en invandrar kille kallar min dotter för hora eller när en invandrar tjej trakaserar min förståndshandikappade son.

Eller är det bara när vi tänker tankar angående politiken som drivs.

Vet många saker som är snett men så länge man bara ser till sitt hus och vägrar låta andra komma till tals så är det absolut ingen demokrati.

Skrivet 22 mar 2010 23:15 Sam Ghadiri (Ej registrerad)

Dino, smygrasism eller kostymrasism är när man sitter runt köksbordet hemma eller i fikarummet på jobbet och vräker ur sig sina fördomar om andra människor.
Det finns även många sk invandrare som är färglösa och behöver ha lite sol på kroppen.
Jag vet inte riktigt vad du menar med invandrarkille/tjej.
Tror du verkligen att ordvalet som råder hos barn och ungdomar har med etnicitet att göra?
Jag tror att du håller med mig att vi ska ha noll tolerans för trakasseri och mobbning, oavsett vem som trakassera/mobbar vem.
Jag kan lova och försäkra att alla de dåliga beteendena har funnits i vårt samhälle innan gud skapade invandrarna :-)

Skrivet 23 mar 2010 09:37 Dino (Ej registrerad)

Sam du har så rätt det är mobbning men tyvär så kallar man rasimen i form av ett ansikte oss såkallade svenskar som utrycker sig ang flykting politiken.

Ska försöka ta upp lite funderingar och hoppas att dom trycks.

Det talas om i olika insändare att vi ska ta emot 5% av vad vi kallar flyktingar enligt FN-stadgarna och vi behöver arbetsinvandring .

Det jag undrar är hur många resterande % är arbets invandring som vi verkligen behöver i form av högt utbildade personer.

Vet att det sitter massor av invandrare i tunnelbanans kassor som är utbildade men får inget just pga sitt ursprung.Där finns det mkt att göra.

Men att ta in allt för mkt gynnar varken Sverige eller dom som kommer, att leva på bidrag föder tyvär en avundsjuka.Då systemet i fråga tyvär gynnar dom som är flyktingar(talar av egen erfarenhet)

Att som flykting sitta i flera år utan besked är inte humant,jag tror även om det är hårt så ska vi avvisa på en gång.Hellre ett nej än ovisshet

Innehåll



Annat innehåll

Ordet fritt

Skriv till Ordet fritt

Insändarsidan i Södermanlands Nyheter är öppen för dig. Skicka in din text via www.sn.se. Välj att skriva under eget namn eller under pseudonym. Du som skriver under eget namn får skriva längre insändare.

Senaste nytt - inrikes och utrikes

Guiden

Din guide till kultur och nöjen

Här hittar du SN:s kalendarium.

augusti | september | utställningar

NYHETSTIPS

Bild

Tipsa om nyheter

SKRIV DIREKT Klicka här

MEJLA redaktion@sn.se

SKICKA SMS till 720 01 inled med SN TIPS

SKICKA MMS till 720 01 inled med SN TIPS

RING  0155-767 70

1 000 kr till bästa nyhetsbilden! Läs allt om läsarbilder här

Mer läsning

Koncernens övriga företag

Tjänstgörande redaktör

Carina Fredrixon
0155-76754
redaktionen@sn.se

Alla LokusMotor LokusBostad LokusJobb Övrigt LokusKöp&Sälj Lägg in annons

Kontaktinformation

SN hem i din brevlåda
varje morgon!

Dessutom får du tillgång till samtliga SN Plus-förmåner på
www.sn.se, inklusive gratis
och rabatterade annonser och hela tidningen i digitalt format.
Beställ prenumeration, anmäl utebliven tidning mm »

Påverka innehållet i SN!
Gå med i vår läsarpanel. Då kan du påverka vad vi skriver om och hur vi utformar vår nätupplaga.
Gå med i läsarpanelen »

Med SN Direkt får du blixtsnabbt ett sms i mobiltelefonen så fort en stor lokal nyhet inträffar. Skriv SN DIREKT i ett sms och skicka det till 720 01 för att starta prenumerationen (1 kr per mottaget nyhets-sms).
Läs mer om tjänsten »