Besparingar ger oss inte Sveriges bästa skola

Om skolan är en så prioriterad fråga som majoriteten vill lyfta fram, så måste kraven på verksamheten åtföljas av tillräckliga resurser för att genomföra uppdraget. Här ser vi att det finns flera olika möjligheter, skriver Marco Venegas (MP).

Om skolan är en så prioriterad fråga som majoriteten vill lyfta fram, så måste kraven på verksamheten åtföljas av tillräckliga resurser för att genomföra uppdraget. Här ser vi att det finns flera olika möjligheter, skriver Marco Venegas (MP).

Foto: Sandra Nordin

Debatt2024-05-06 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nyköpings kommunala skolor behöver i år göra stora besparingar. Det är en kortsiktig lösning som kommer drabba barnen negativt. För att kunna behålla lärare, så görs istället besparingar på lärarassistenter, personal inom elevhälsan och maten. Det här är inte personal och omkostnader som på något vis varit onödiga, utan är helt avgörande för elevernas vardag, kvaliteten på undervisningen, elevhälsan och tryggheten för våra barn.

Den styrande majoriteten har siktet inställt på att Nyköping ska ha landets bästa skola 2030. Miljöpartiet i Nyköping delar majoritetens ambition, men anser inte att detta kommer vara möjligt om man samtidigt lägger besparingskrav på skolorna. Tvärtom behövs satsningar.

Om vi på riktigt vill åstadkomma Sveriges bästa skola, så bör vi lära oss av de goda exempel som finns inom området. Det handlar om lärartäthet och organisation, men också om strategier för att hantera en situation med omfattande konkurrens från friskolor.

Om skolan är en så prioriterad fråga som majoriteten vill lyfta fram, så måste kraven på verksamheten åtföljas av tillräckliga resurser för att genomföra uppdraget. Här ser vi att det finns flera olika möjligheter, en är att omfördela kommunala medel och kostnader inom verksamheterna, som till exempel att den kommunala skolan i dag behöver lägga resurser på administrativ personal centralt inom kommunen. En annan möjlighet är att söka ytterligare medel från Skolverket för läromedel, här har Nyköpings kommun sökt mindre än hälften av de möjliga medel som fanns att söka. En tredje möjlighet skulle vara en mindre höjning av kommunalskatten, som kan öronmärkas för skolan. Nyköping har i dag länets lägsta kommunalskatt, och när behovet i de kommunala verksamheterna är så uppenbara, så måste den möjligheten åtminstone ses över. Det sistnämnda ser vi dock som en svårighet för den styrande majoriteten med S och M.

Skolan i Nyköping har flera stora utmaningar, men också fantastiska styrkor. Styrkorna ligger i skolans engagerade medarbetare, i arbetssätt som sätter elevens behov i fokus, i satsningar inom elevhälsan, i hög kvalitet på elevernas måltider. Här ser vi att politiken behöver ge skolans organisation möjligheter att bygga vidare på dessa styrkor, och därigenom bli en ännu bättre skola, ett mer attraktivt val och konkurrenskraftigt med friskolorna i kommunen.