Som om läget inte var tillräckligt stökigt för Skavsta passade Ryanair nu på att spela in sina intressen i helheten – med hjälp av statliga Swedavia.
Ryanair har länge varit Skavstas dominerande flygbolag, men inget är hugget i sten.
Bara någon dag efter det att Nyköpings kommun signalerat sig redo att gå i borgen för ett stöd till Skavstas verksamhet, meddelade Ryanair att man etablerar sig också på Arlanda. När det gäller det irländska bolagets verksamhet finns inget utrymme för sentimentalitet; hur etablerat det än må vara med Skavsta som bolagets huvudsakliga anknytning i Sverige. Som Ryanairs vd Eddie Wilson noterade: Det finns alltid utrymme för konkurrens.
Att spela Skavsta mot Arlanda om det kan minska Ryanairs kostnader är ett krasst konkurrenstänkande. Vad Arlanda har lovat i utbyte för etableringen vet vi inte, men Ryanair är Ryanair.
Till detta ska läggas att Arlanda driver på för egen del för att staten ska prioritera att lägga stora pengar på att bygga ut flygplatsen med ännu en landningsbana. Ju fler flygbolag som då tar plats, desto starkare blir argumenten för detta.
Möjligheterna att nyttja exempelvis Skavsta som avlastare skulle kunna å andra sidan, kunna minska investeringsbehoven norr om Stockholm. Här kommer staten att tvingas välja mellan det egna bolagets intressen och helheten i infrastrukturen runt Stockholm.
På tal om egenintresse lär Ryanair inte ha som mål att helt byta Skavsta mot Arlanda. Det som Eddie Wilson sade på presskonferensen tål därför att läsas noga: ”Det finns absolut en marknad på Skavsta, men allt beror helt på om Skavsta kan presentera en passande lösning för oss”, säger han.
Business är business.