Benedicks stänger SN-blogg i protest
Gnestapolitikern Göran Benedicks (FP) har nu tagit konflikten med vänsterpartisten Mikke Schirén ett steg längre. Under tisdagskvällen raderade han alla inlägg i partibloggen på www.sn.se i protest.
Relaterat
De bägge Gnestapolitikerna har varit i luven på varandra länge. Nu har Göran Benedicks fått nog.
– De flesta bloggare håller en konstruktiv ton men Mikke Schirén sysslar med personangrepp på mig, säger Göran Benedicks.
Mikke Schirén slår dock ifrån sig kritiken och menar att det är Göran Benedicks som bedrivit en hetsjakt på honom.
– Göran Benedicks har hängt ut mig på sin blogg, han har skrivit ut vad jag tjänar och att jag bor i ett dåligt område.
Läs mer om konflikten i papperstidningen onsdag 5 januari: Inte första bloggkonflikten i Gnesta














































Senaste kommentarerna:
Skrivet 4 jan 2011 23:09 Peter (Ej registrerad)
Vilket larv
Politik i Gnesta handlar inte om att föra fram sina egna åsikter och politik utan om att smutskasta och föra fram hur dåliga alla andras politik är dvs äkta sandlådepolitik.
Så varför skulle det inte vara likadant på era bloggar
Skrivet 4 jan 2011 23:21 Göran Benedicks
Jag har inte haft någon konflikt med Mikke Schirén. Det är han som har problem med med mig. Jag har inte kommenterat honom på flera månader i någon form av kritik eller omdömen. Och i synnerhet inte efter det att SN chefredaktör skrev om varsamhet i den politiska kommunikationen.
Däremot har herr Schirén systematiskt kommit med vidriga angrepp på min person - inte sakfrågorna. Det accepterar jag inte. Därför stänger jag bloggen i protest mot att SN inte följer sina egna spelregler!
Skrivet 4 jan 2011 23:51 Liza (Ej registrerad)
Och detta ska föreställa våra folkvalda? Hur barnsliga är ni? Är inte vi väljare viktigare än erat rena tjas via en blogg? Varför stänger Göran Benedicks ner sin blogg i "protest"? Har en väljare trampat på hans folkvalda tår? Eller är det...oh bevare...en politiskt motståndare som klivit på hans ömma tår? Jo, läser man så ÄR det ju vänsterpartisten Mikke Schirén som klivit på de ömma tårna.
Inser ni att ni beter er som barnungar? Hur gamla är ni?
Skrivet 5 jan 2011 00:47 Göran Lundbom (Ej registrerad)
Mikke Schirén har i sina tre senaste inlägg på SN:s politikerblogg enbart ägnat sig åt infama och nedvärderande påhopp på Göran Benedicks. I något fall har Mikke Schirén t o m på SN:s blogg kommenterat sådant som Göran B skrivit på sin egen privata blogg.
Man funderar över några saker:
1. Har Mikke Schiréns påhopp på politiska motståndare verkligen en solid förankring i vänsterpartiet? Eller är det så att det är Mikke Schirén som ÄR partiet i Gnesta?
2. Har vänsterpartiet så dåligt med egna tankar, åsikter och politisk substans att detta är den enda möjligheten att fylla bloggen?
3. Är verkilgen syftet med att en partiblogg, upplåten av denna tidning, ska användas till att torgföra personangrepp, nesligheter och vidrigheter? Borde inte ansvariga på SN sätta stopp för dessa tilltag?
Mikke Schirén tycks drivas av ett patologiskt hat mot sina poltiska motståndare. Sådan ilska kan aldrig leda till något konstruktivt. Var glad istället, att du får sitta med vid maktens gryta en stund!
Skrivet 5 jan 2011 01:05 Mr Wiklund (Ej registrerad)
säger bara en sak .......... MOGET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Skrivet 5 jan 2011 01:44 Björn De Sezzon (Ej registrerad)
Ibland så suddas det!
Van någon på "sudden death" kanske?
Skrivet 5 jan 2011 05:30 PS (Ej registrerad)
Kan förstå det, har man ingen verklighetsuppfattning och uttalar sig om saker man inte vet ett skit om så kan jag förstå att man ångrar sig och tar bort allt... Ta tex hockeyklubbens medlemsmöte, att han uttalar sig och säger "jag hade minsann inte fått någon inbjudan", medans Micke Schirén själv tog initiativ och ringde klubben och frågade om han fick komma. Och han befann sig sen på mötet!
Skrivet 5 jan 2011 08:38 (m) (Ej registrerad)
Inte många vuxenpoäng inkasserade av de grabbarna.
Skrivet 5 jan 2011 09:39 Mikke Schirén, Vänsterpartiet
Jag har aldrig någonsin gjort något som helst personligt personligt påhopp på Benedicks (vilket lätt kan konstanteras om man läser min blogg - som jag inte håller på att radera i om debatterna bli för jobbiga....), och det Göran säger ovan om att han inte diskuterat med mig är ju bara strunt. Han har ju raderat blogginlägg där han fört debatter med mig bara senaste veckan. Upp ur sandlådan Göran och ta ansvar för dina åsikter, och för konstruktiva debatter istället.
Skrivet 5 jan 2011 10:36 M (Ej registrerad)
Våra förtrondevalda "småpåvar" tycks tro de kan bete sig hur som helst.Arvodeskandaler osv. Vad är värst.Att de gör det,eller att ingen gör nåt åt det ?
Skrivet 5 jan 2011 10:48 Tomas Wettergren (Ej registrerad)
Folkpartist ,det är ju ett skällsord!
Skrivet 5 jan 2011 11:20 Tobbe L (Ej registrerad)
Snoppmätartävling i sandlådan som spårat ur ?
Två skribenter som som älskar att munhuggas.
Sticker man ut hakan, får man räkna med att få en käftsmäll ibland. Tål man inte det, skall man nog inte ge sig in i en debatt.
Utan att värdera de olika kombatanternas åsiker, tror jag att GB inte blir vinnaren i detta "slag", med att radera sina tidigare inlägg.
Håller med Mr Wiklund, moget.
Skrivet 5 jan 2011 12:55 Buffe (Ej registrerad)
Sedär, Sörmland har då äntligen fått sin Kissie och Blondinbella...
(och det ska inte tas som en komplimang från någons håll)
Skrivet 5 jan 2011 13:04 Fd Sosse (Ej registrerad)
Kommunister har väl inte så mycket mer vett i skallen!!
Skrivet 5 jan 2011 14:34 Björn Andersson (s) (Ej registrerad)
Efter att ha läst Mikke Shiréns blogg så kan jag inte hitta något som kallas för personangrepp. Jag är inte så insatt i Gnestas politik. Jag är ju aktiv politiker i Oxelösund. Det jag dock kan förstå är att den där Bennedicks överreagerar eller så läser han något mellan raderna som inte jag kan finna. Jag skriver en privat blogg utifrån mina Socialdemokratiska värderingar och väl fått personliga påhopp både från vänster och höger. Flera inlägg som här skriver omoget eller inget vett i skallen är personliga påhopp på båda politikerna. Sluta kritisera på ett okunstriktivt sätt i inläggen så kanske det är värt att läsa vad ni skriver.
Skrivet 5 jan 2011 16:14 Göran Lundbom (Ej registrerad)
I papperstidningen idag uttalar sig Mikke Schirén även om min ringa person och hävdar om mig att han "har ... funderat på att anmäla flera gånger efter vad de skrivit om mig".
Men hallå! Skojar Mikke S, eller? Anmäla vad? Anmäla vart? Har jag skrivit något olagligt eller olämpligt? Det lilla jag skrivit om Mikke S har bara varit "västanfläktar", i jämförelse med vad denne skrivit om olika personer inom Gnestapolitiken.
Nu hoppas jag ju att Mikke S blev felciterad (som så ofta händer) - om inte så är det nog dags för herr Schirén att sansa sig lite! För vem är han i så fall? Prinsessan på ärten, eller?
Och Björn Andersson (s), dags att skaffa bättre läsglasögon? Personangreppen på bl a vårt förra kommunalråd har varit legio i vänsterpartiets blogg. Läs om, läs rätt!
Skrivet 5 jan 2011 19:00 Kajsa Bergman Fällén (Ej registrerad)
Jag har faktiskt tyckt att även om det stundtals varit lite sandlåda ibland mellan Göran och Mikke så har det ju åtminstone hänt något. Annars är det bedrövligt dött på bloggfronten i Gnesta, Ingalill undtantaget.
Det är jättetrist. Ni som nu har fått uppdragen att företräda oss väljare i politiken borde faktiskt ta ert uppdrag på större allvar än så här. Idag ingår bloggande i det uppdraget tycker jag, som en naturlig del. Jag har läst intressanta blogginlägg från både Göran och Mikke och både respekterar och gillar er båda som personer och politiker. Det vore bättre om ni grävde ner stridsyxan och fortsatta på en lite mer konstruktiv väg. Och gärna fick med er övriga politiker i Gnesta också. S borde väl kunna mobilisera nån enda bloggare? Mitt eget parti (mp) verkar inte lyckas heller något värst och kd och m är också tysta...?
Trist tycker jag, och synd att det blir så här, det är väljarna och kommuninvånarna som förlorar på det allra mest tyvärr.
Skrivet 5 jan 2011 23:11 Pär (Ej registrerad)
Det är väl bra att debatten hettar till! Hellre att det blir nåt personangrepp ibland än att det är tyst eller att alla bara håller med varandra. Jag tycker Göran B är larvig som lägger ner sin blogg, för så värst otäcka angrepp ser jag inte att Mikke har gjort. Varför kan inte Göran peka ut exakt var han finner dessa personangrepp? Han verkar inte tåla kritik och tycker till och med att SN är orättvis mot honom.
Sen blir det ju lite komiskt här ovanför när Göran Lundbom begår vad som kanske kan kallas ett personangrepp, eller åtminstone ett ” infamt och nedvärderande påhopp”, när han skriver att Björn Andersson bör skaffa sig bättre läsglasögon.
Skrivet 6 jan 2011 00:35 Göran Lundbom (Ej registrerad)
Kajsa B F - förnuftets röst i en oförnuftig värld?
Jag håller i stort sett med dig, men tycker också att detta med "bloggande" är lite överskattat.
(Jag har förvisso inte sett någon statistik. men är ganska övertygad om att det bara är ett litet fåtal som följer dessa politikerbloggar."Elit" är nog fel ord, snarare en liten klick som har alltför gott om tid... )
Jag vill avsluta med att citera en tänkare som en gång sade att "bloggande är ett sätt för den obegåvade att få en liten stund i rampljuset".
Skrivet 6 jan 2011 07:33 Håkan Lewin (Ej registrerad)
Är det underligt att poltikerföraktet är så stort? Två personer som beter sig som skämtfigurer och skämmer ut politikerkåren. Det är ju uppenbart att man inte behöver ha så stort iq för att vara politiker. Börja på dagis, där hör ni hemma.
Skrivet 6 jan 2011 12:10 Kajsa Bergman Fällén
Göran L - att så få följer dem beror väl mest på att det skrivs så lite och inte särskilt intressant för väljarna. Jag har sett statistiken och så illa är det inte, men det kanske mest är närmast sörjande som följer :).
Jag tror du har helt fel om bloggande och sociala medier, det är något vi måste vänja oss vid... särskilt politiker MÅSTE kunna hantera det här om de ska framstå som någorlunda seriösa.
Skrivet 6 jan 2011 13:02 GnestaSossen (Ej registrerad)
Håkan Lewin (Ej registrerad) skrev: Är det underligt att poltikerföraktet är så stort? Två personer som beter sig som skämtfigurer och skämmer ut politikerkåren. Det är ju uppenbart att man inte behöver ha så stort iq för att vara politiker. Börja på dagis, där hör ni hemma.
Det krävs ganska mycket av en politiker ska du veta, du kan ju testa själv, ibland är det ganska tufft...
Skrivet 6 jan 2011 18:23 Göran Lundbom (Ej registrerad)
"Pär", då är man oerhört känslig - för att inte säga överkänslig...
Men han skrev ju att han läst Mikke Schiréns blogg utan att hitta några personangrepp. Alltså måste han ha läst dåligt, eftersom det ÄR gott om dem!