M-politiker: "DNA-testa alla män"
Alla män borde få sitt DNA inlagt i ett register, så att polisen kan få tag i fler våldtäktsmän. Förslaget kommer från juristen Måns Cederberg, som ställer upp för Moderaterna i valet till landstingsfullmäktige i Sörmland.
Det är statistik från Brottsförebyggande rådet (BRÅ) som har gjort Måns Cederberg upprörd och lett till att han presenterar det minst sagt kontroversiella förslaget.
– På tio år har antalet anmälda utomhusvåldtäkter tredubblats i Sverige, från 361 till 966 fall, säger han och poängterar att förslaget på ett DNA-register är hans eget och inte förankrat hos Moderaterna.
Många av våldtäkterna klaras aldrig upp. Om det fanns ett DNA-register över samtliga män i Sverige, skulle sannolikt betydligt fler våldtäktsmän åka fast.
Det skulle betyda mycket, anser Måns Cederberg, som är jurist på länsstyrelsen i Sörmland.
Läs mer i papperstidningen tisdag 31 augusti: Frågor om personliga integriteten









































Senaste kommentarerna:
Skrivet 31 aug 2010 08:32 stig säfström (Ej registrerad)
Varför har inte det förslaget kommit tidigare ? Tack, genomför det omedlbart
Skrivet 31 aug 2010 08:46 Rorschach/troll@anonymous (Ej registrerad)
Men kvinnorna som våldtar då?
Skrivet 31 aug 2010 08:59 EB (Ej registrerad)
Utmärkt förslag, om alla män registreras kan det inte vara diskriminerande heller!
Skrivet 31 aug 2010 09:09 Pär Abrahamsson (Ej registrerad)
Den här typen av register utsätts alltid för ändamålsglidning och det vet såklart Måns om. Alltså är det märkligt att han säger att det bara ska kunna användas för sexualbrott. Varför skull det INTE få användas för mord, grov misshandel mm? Och varför inte använda det för att identifiera okända dödsfall eller för att säkerställa att rätt pappa registreras till ett barn? Om vi någon gång råkar ut för ett nytt ministermord, låter det då logiskt att inte titta i registret där man vet att man hittar mördaren? Nej naturligtvis inte. Antingen registrerar man alltså alla, både män och kvinnor eller så låter man bli helt. Mycket talar väl för att Måns gjort det här utspelet enbart för att få uppmärksamhet eftersom han redan har förbehåll om att det kanske inte går att genomföra och eftersom han verkligen borde veta bättre i ändamålsglidningsfrågan..
Skrivet 31 aug 2010 09:11 hitler (Ej registrerad)
I så fall bör det väl vara lika för kvinnor? Lika bra varje nyfödd får lämna sitt DNA till nån sorts DNA-bank i så fall. Sen finns det ju där alltid :)
Skrivet 31 aug 2010 09:12 Professorn (Ej registrerad)
Ett enkelt DNA-test kostar 2000 kronor, gånger 4,5 miljoner män är 9 miljarder kronor, skattehöjning kanske, eller ska vi tvinga testpersonerna att betala ur egen ficka, hur som vad hände med den så omhuldade "personliga integriteten" ?
Skrivet 31 aug 2010 09:13 Crilla (Ej registrerad)
Det finns andra problem i rättsprocessen som måste rättas till. Enligt obekräftad information är det bara 4% av alla våldtäkter som leder till fällande dom. Om detta stämmer så är det en skandal utan dess like!
Men svaret på frågan om alla män skall DNA testas är ju ett rungande: NEJ!
Det är integritetskränkande!
Skrivet 31 aug 2010 09:17 Dino (Ej registrerad)
Vad spelar det för roll straffen är ju larviga iof bra ide jag ställer upp på att ge min dna kan ju lösa andra brott utom dessa vidriga företaganden som vissa tycker är manliga
Skrivet 31 aug 2010 09:21 Hoffa (Ej registrerad)
Självklart en bra idé för att klara upp fler våldtäktsfall. Men tycker själv att det känns väldigt kränkande att behöva hamna i ett system pga att man är man!? Sen är jag ganska skeptisk till att denna information inte kommer användas på fler sätt än vad huvudsyftet är. Finns ju väldigt många fördelar med att ha landets alla mäns dna!!
Skrivet 31 aug 2010 09:32 Lasse Nilsson (V) Vingåker (Ej registrerad)
Ett förslag värdigt en del samhällssystem som jag trodde var förpassade till historiens skräphög. Jag blir milt sagt orolig när jag läser - inte att Måns kandiderar i valet för Allianshögerns största parti Moderaterna, för därifrån kommer ju numera så många tokigheter vad gäller att kränka den personliga integriteten - utan att han är jurist och därtill anställd på samhällsinstitutionen länsstyrelsen i Sörmland.
Skrivet 31 aug 2010 09:32 Leo (Ej registrerad)
Idén kan ju vara bra, men att genoföra den är en annan sak.
Först har man ju kostnaderna. Ett DNA test kostar någon eller några tusenlappar.
Om vi säger att det finns ca 2 miljoner män mellan 18-70 så blir ju kostnaden bortåt 4 miljarder. Vem ska stå för dessa kostnader som är lågt räknat.
Hur skall testet gå till? Vad händer om någon nekar? Mera kostnader för polisinsatser. Det måste ju till en lagändring också.
Dessutom är det inte heltäckande eftersom män rör sig fritt mellan länderna inom EU.
Det är väl ungefär som uppfinnaren i Lorry för några år sen "tänkte inte på det"
Skrivet 31 aug 2010 09:48 Cajo (Ej registrerad)
I så fall ska det vara lika för alla, både män och kvinnor. Ta ett DNA på varje nyfödd och så skulle man på så sätt kunna lösa många fall och problem, jag är helt för.
Skrivet 31 aug 2010 09:52 rätt ska va rätt (Ej registrerad)
lika för män och kvinnor,annars får dom alldrig ett test av mig,tycker annars att det är okej.
Skrivet 31 aug 2010 10:08 L.L (Ej registrerad)
Så ska man göra bra ide!
Skrivet 31 aug 2010 10:12 Johan Kraft (Ej registrerad)
Geoge Orwells beskrivning av framtiden i sin roman 1984 närmar sig med stormsteg. "Storebror ser dig". Otäck utveckling.
Skrivet 31 aug 2010 10:19 Rorschach/troll@anonymous (Ej registrerad)
Jag dansar, alltså är jag ingen våldtäktsman.
Skrivet 31 aug 2010 10:21 Pastorn (Ej registrerad)
Usch, vilken obehaglig idé. När debatten blir som mest hetsk och svartvit får man inte glömma att 99,99% av männen som ska utsättas för det integritetskränkande förslaget är oskyldiga. En bättre lösning vore nog att förstärka den polisiära närvaron på gator och torg.
Skrivet 31 aug 2010 10:21 Moderat (Ej registrerad)
Varifrån har Moderaterna värvat en man av denna typ.
Idén hör inte ihop med en demokratsisk stat.
Ska vi införa åsiktsregistering, registrering av sexuell läggning, trostillhörighet.
Vi skulle kunna registrera tidigare politisk aktivitet ( även i annat land ).
Alla skulle kunna tvingas att förklara sig lojal med ett jämlikhetsideal alternativt utvisas.
Skrivet 31 aug 2010 10:21 Ramme (Ej registrerad)
varför inte ta dna på alla människor i sverige? Bara för att jag är man betyder inte att jag ska våldta någon. Skulle stödja förslaget om det va likadant för båda könen. O sen som folk säger, hur vet man att det inte används på andra sätt?
Skrivet 31 aug 2010 10:21 Lilla My (Ej registrerad)
Nej ! vill vi verkligen ha ett sådant "storebrors-samhälle" ?
Vad blir nästa steg ? Läskigt !
Skrivet 31 aug 2010 10:31 nicerpm (Ej registrerad)
Kan bara hålla med leo.. dom verkar inte ha tänkt hela vägen.....
Skrivet 31 aug 2010 10:56 Nisse (Ej registrerad)
Det finns turister i Sverige som kan våldta kvinnor. Ska då alla manliga turister också tvingas ta ett DNA-test? Jag tycker att övervakningskameror på offentliga platser är ett bättre och mycket billigare alternativ än DNA.
Skrivet 31 aug 2010 11:09 Fredrik (Ej registrerad)
EB: Diskriminerande är precis vad det skulle vara. Enligt lag får ingen grupp särbehandlas p.g.a. till exempel religös tillhörighet, etniskt ursprung eller kön. Att endast testa män skulle därför vara ungefär samma sak som att endast låta personer med visst etniskt ursprung testa sig om det skulle vara så att denna grupp är överrepresenterad i någon typ av brottstatistik. Hur fräscht skulle ett sånt förslag vara? Ganska vedervärdigt tycker nog alla med lite vett och rättspatos i kroppen.
Nej, enda sättet att undvika diskriminering i ett sånt här fall är att låta samtliga medborgare testas, kvinnor som män. Det begås ju dessutom andra typer av grova brott, även av kvinnor, och skall man ändå besudla den personliga integriteten kan man ju lika gärna skaffa ett register för all typ av grov brottslighet, inte bara bespetsa sig på en...
Skrivet 31 aug 2010 11:22 Pate (Ej registrerad)
I praktiken en idé som inte går att genomföra, men tanken kan vara god, men då ska det gälla SAMTLIGA medborgare i Sverige. Inte enbart män eller kvinnor utan alla.
Och varför bara begränsa sig till våldtäkter? Om ett massmord begåtts och man hittar DNA, ska man inte få använda DNA:t då?
Skrivet 31 aug 2010 11:33 stefan (Ej registrerad)
DNA-testa alla, män som kvinnor.
DNA är ett bra verktyg i jakten på alla typer av brottslingar, inte bara våldtäktsmän.
Personlig integritet?
Bara du går ut på Internet, skickar ett SMS, tar ut pengar i en bankomat eller besöker en affär så är du uppmärksammad.
Välkommen till 2000-talet!
Skrivet 31 aug 2010 12:12 olis (Ej registrerad)
EB (Ej registrerad) skrev: Utmärkt förslag, om alla män registreras kan det inte vara diskriminerande heller!
Det är väl klart att det är diskriminerande! För att det inte ska vara det måste även alla kvinnor DNA-testas.
Skrivet 31 aug 2010 12:13 28-åringen.. (Ej registrerad)
Jag gillar inte att vi blir mer och mer kontrollerade, men tanken är bra men då ska den gälla alla och allt!! Tänk tex hur många män som betalar underhåll för barn som kanske inte är deras... Och eftersom mitt förtroende för polis och åklagarväsende tyvärr är obefintligt så är jag ju övertygad om att detta register kommer att missbrukas! Tror det finns bättre sätt att minska våltäkterna på som inte är så intregitetskränkande som detta förslag.
Skrivet 31 aug 2010 12:30 Dr Nick (Ej registrerad)
Utmärkt idé!
Under nuvarande system har vi har möjlighet att lösa svåra brott men väljer att inte använda potentiell kunskap. I motsats till Måns men i likhet med många andra anser jag att både män och kvnnor bör finnas i registret. En jämställdhetsfråga.
Att rädas en indikationsglidning är snarast ett tecken på att behovet av registret är större än för grova sexualbrott. Jag tycker alltså att man redan från början bör inkludera t ex grov misshandel, mord och dråp i indikationerna.
Vad gäller integriteten: Alla bör veta att själva testet inte säger något om vare sig egenskaper, sjukdomsanlag el dyl. Test-DNA:t består av smål lossklippta DNA-snuttar utan inbördes sammanhang eller känd uppgift i cellen (om någon alls - det mesta DNA:t i cellen saknar kända uppgifter).
I dagens samhälle förstår jag inte alls vari intergitetskränkningen skulle bestå. Enda risken skulle möjligen vara ett fascistiskt eller bolsjevikiskt maktövertagande, och då har vi nog annat att oroa oss för.
Skrivet 31 aug 2010 13:06 Snäsa (Ej registrerad)
Jaha, det är ett $@&£@ liv om Stalin å Sovjet å Kina å STASI, men här hemma går det bra?
-När vi ändå är igång kan vi ju mäta huvudet på samer och lobotomera ofärdiga
Skrivet 31 aug 2010 13:13 Sisu (Ej registrerad)
Utvecklingen:
1. TV-övervakning ute på gator allt mer frekvent.
2. Laglig allmän telefon- och internetavlyssning på folket.
3. Ta ett fotografi på alla människor var 5 år och spara.
4. Ta alla mäns (ett tvång på kvinnor med) DNA.
5. Operera in ett chip i huvudet på alla nyfödda i deras "hål" i huvudet.
6. Operera in en GPS-sändare i analet på alla.
7. Utegångsförbud efter kl 20:00-07:00, överträde beivras med straff(slav)arbete.
8. ALLT FÖR DIN SÄKERHET! ....säger myndigheterna...... Din säkerhet.. Ett liv i säkerhet utan frihet är det bästa du kan tänka dig...
Skrivet 31 aug 2010 13:55 Leffe (Ej registrerad)
Ja men det var ju en inihelvete korkad idé! Idén är skrämmande och strider mot vår svenska hittills gällande syn på integritet. Och kostnaderna blir som många redan noterat astronomiska. "Tänkte inte på det"....
Skrivet 31 aug 2010 15:07 Bo Höglander (Ej registrerad)
Ett integritetskränkande förslag som omgående bör kastas i papperskorgen. "Du sköna nya värld" tycks redan vara här! Total transparens, noll integritet, noll respekt för okränkbara individuella rättigheter. Ingen respekt för privatlivets helgd. Återupprätta kvinnofriden genom respekt för individen, inte genom att erodera människovärdet!
Skrivet 31 aug 2010 15:53 Telomer (Ej registrerad)
Hur har Måns Cederberg räknat när han kommer med ett fullständig orealistiskt förslag. Han har inta satt sig in i tekniken och kostnaden, ca 2000-7000 kr/person. http://www.dn.se/nyheter/varlden/dna-test-gav-olika-resultat-1.1142075
Skrivet 31 aug 2010 16:22 Håkan Johansson (Ej registrerad)
Som vänsterpartist blir jag ganska förundrad över att så många tycker det är OK med metoder som skulle få varje gammal STASI-man att bli grön av avund.
Tänk efter vart vi verkar vara på väg (FRA osv)....
Skrivet 31 aug 2010 17:06 ingela (Ej registrerad)
Har man rent mjöl i påsen så gör det väl inget likväl med övervakningskamera????????
Skrivet 31 aug 2010 17:36 Maria (Ej registrerad)
Hmmm..varför är de nästan bara män som kommenterat detta.
Underligt.Varför verkar så många ha något att dölja?
Jag är inte ett dugg förvånad.Många män verkar vara väldigt kaxiga,
men när sanningen kommer fram är de inte så kaxiga.
Skrivet 31 aug 2010 17:41 leipet (Ej registrerad)
En studie av Stasis registreringsmetoder är väl ett alldeles utmärkt studieobjekt för Cederberg och flera på den här sidan. De ville ju också bara "väl" och ändamålet helgade medlen. "De nya" moderaterna. Jo, jo.
Skrivet 31 aug 2010 19:33 Peter (Ej registrerad)
Vad är det som är kränkande med allt? Det har jag alltid undrat. Har man inte gjort något har man väl inget att vara rädd för! Det är säkert samma personer som gapar om kränkande av personlig integritet som hackar på polisen att de inte kan göra sitt jobb! I Sverige anmäls ju polisen så fort de försöker göra något. Lägg upp register och databaser på allt som går. Som sagt har man inte gjort något behöver man inte frukta något (så länge registren inte kommer i orätta händer vill säga)
Skrivet 31 aug 2010 20:04 Agneta (Ej registrerad)
Måns Cederberg verkar vara galen. Han skulle flytta till Nordkorea där hans totalitära fantasier skulle passa bättre. Vill inte de ha honom kanske kan kunde flytta från Moderaterna till Feministiskt Initiativ. Den här "juristen" är en skam för juristkåren, en skam för moderaterna och enda nyttan med hans förslag är att vi tyvärr inte är förskonade mot idioter som vill införa totalitära storebrorsfasoner. Fy skäms Cederberg!
Skrivet 31 aug 2010 20:10 Raimo (Ej registrerad)
Sv.Maria. Vilken dum fråga du ställer Maria, varför är det nästan bara män som kommenterar detta. Själv klart just för att testet bara gäller alla män. Det är fan diskriminering av män,bara för man är man ska man registreras det är fan sjukt rent ut sagt horibellt förslag,bara för att man är en man är du även en tänkbar våldtäkts man,näh fan nu får ni ge er vart är sverige på väg igentligen han som föreslår detta måste vara ovanligt korkad man.
Skrivet 31 aug 2010 20:24 Alexandra (Ej registrerad)
Och här ska vi leva i ett jämställt samhälle. Själva grejen att endast män ska lämna sitt DNA stör mig. Kränkande. Alla eller ingen, män, som kvinnor, som nyfödda bebisar. Usch.
Skrivet 31 aug 2010 20:25 Rättsligt skyddad? (Ej registrerad)
Detta var det mest korkade förslag jag har hittills läst. Att det kommer från en statsanställd jurist tillika en ev blivande förtroendevald för moderaterna gör saken än mer besvärande. Min och andras DNA kan av olika outgrundliga och därtill i det närmaste oförklarbara och obevisbara anledningar hamna på högst besvärande ställen. Därtill ska jag förklara detta till nära och kära trots att jag då kan vara ett fullständigt oskyldigt offer i denna test.
Skrivet 31 aug 2010 20:40 Rent mjöl i påsen (Ej registrerad)
Bra sagt! Finns det ett så kraftfullt verktyg att tillgå så är det ju idiotiskt att inte utnyttja det. Självklart ställer man upp på ett test om man inte har något att dölja. Sen kan man snacka sig blå om integritet å annat trams. För vem är lidandet störst? För den som måste underkasta sig ett DNA-test eller för den som utsätts för ett allvarligt brott? Kan man på ett så enkelt sätt bidra till att ringa in brottslingar är det ren egoism att inte ställa upp.
Skrivet 31 aug 2010 20:49 Tommy B (Ej registrerad)
Förslaget har både bra och dåliga sidor men oavsett detta så tror jag det vore extremt svårt att realisera i praktiken. Det är bland annat väldigt otydligt vilka mekanismer som ska styra till vad mer man skall kunna använda ett sådant DNA-register. Dessutom kan jag inte låta bli att tänka på att det redan befintliga PKU-registret borde kunna användas för att klara upp ett flertal av dessa våldtäktsbrott.
Skrivet 31 aug 2010 20:54 Bajamaja (Ej registrerad)
DNA- register nej tack, mera poliser, civilklädda poliser, massor av dem som håller gatorna rena från packet, och lyckas ändå packet utföra brottet, så borde straffet bli fysisk kastrering öga för öga osv.
Horder av civilklädda poliser skulle dessutom förhindra en massa andra brott.
Skrivet 31 aug 2010 21:09 Marcus (Ej registrerad)
Nu får det vara nog. Moderaterna har blivit värsta övervakningspartiet. Till och med sossar och kommunister respekterar mänskliga rättigheter bättre. Folk säger, jag har inget att dölja så det är väl ok. Men problemet är att du inte vet vem som får tag på informationen och till vad den används.
Stoppa förföljandet av vanliga människor. De flesta fall av våldtäkt sker i hemmet, vill du ha en kamera i sovrummet? Den andra stora gruppen av våldtäkter begås av män som känner offret, inte heller här behövs DNA. Det är ytterst få fall av våldtäkt med okänd gärningsman som skulle klaras ut av denna diktaturluktande metod.
Satsa hellre på fler och kompetentare poliser och åklagare.
Jag kommer i alla fall göra mitt för de mänskliga rättigheternas bevarande och rösta på Piratpartiet.
Skrivet 31 aug 2010 23:06 Torpeden (Ej registrerad)
Ja, varför inte börja med att stoppa in alla människor i fängelser och släpp sedan ut de som sköter sig.
Nej, stryk Måns från valsedeln eller rösta på Piratpartiet.
Nånting har gott helt snett i Du gamla du fria.
Skrivet 1 sep 2010 01:26 Onkel (Ej registrerad)
Hur kan det komma sig att SN slår upp en så bisarr idé med stor stil högst upp på första sidan? Hoppas man detta moderata förslag ska bli ett gemensamt alliansförslag värdigt förbudspartiet? Den här Cederberg är förmodligen ute efter att skapa sig ett namn. Han står på 20:e plats på moderata samlingspartiets lista över anmälda kandidater till landstinget. Det stolliga utspelet från Cederbergs sida är tänkt att ge många kryssröster.
Skrivet 1 sep 2010 07:45 Aldrig M (Ej registrerad)
Idioti... Men Moderaternas FRA-lag, Ipred mm måste väl följas av mer övervakning och rättslöshet för den lilla människan... Moderaterna är på väg att bli den gamla högern igen, de som styrde sverige med järnhand, förbjöd möten och protester, motarbetaade rösträtt osv... Skrämmande utveckling, Nya Moderaterna är en ful ulv i fårakläder... Aldrig att jag röstar på ett sådant parti
Skrivet 1 sep 2010 08:53 Jurist (Ej registrerad)
Och glöm inte könskvoteringen. Jämställdheten är viktig. Särskilt den mellan kvinnor och män.