Molotovcocktails mot kommunhuset i Oxelösund
Relaterat
Räddningstjänsten från Oxelösund var snabbt på plats och fick elden under kontroll. Rökdykare kunde gå in och konstatera att ingen människa fanns i byggnaden.
En man och en kvinna, 20 respektive 17 år, har gripits misstänkta för mordbrand. Kommunhuset är avspärrat och tekniker kommer att undersöka brandplatsen under söndagsförmiddagen.



















Senaste kommentarerna:
Skrivet 16 aug 2009 09:03 spyan (Ej registrerad)
Fy vad läskigt undrar vad det är för störd person som gör ngt dyligt.
Sabbar för sig själv och andra med tanke på det ekonomiska krisläge som råder i Oxelösund.
Skrivet 16 aug 2009 09:04 snusan (Ej registrerad)
De som håller på med droger är oberäkneliga och kan hitta på vad tusan som helst, nästa gång kanske det är någons hus eller lägenhet som brinner upp, Kanske med människoskador eller ännu värre. Det finns inga gränser för vad man kan göra om man får en snedtändning när man är påtänd. Tycker samhället borde vara lite hårdare mot dem när de får sina straff speciellt om man är straffad förut. Eller ännu bättre: Ordentlig vård! Kanske man ska fundera på att sätta in resurser redan i skolan för de som är på glid så kanske de får chansen till ett bättre liv de också (man brukar ju se ganska tydligt vilka som mår dåligt redan där). Tyvärr skjuter vissa rektorer och andra bara problemen framför sig och tar inte tag i problemen.
Skrivet 16 aug 2009 12:51 Tommy johansson (Ej registrerad)
kanske politikerna vaknar upp, o börjar prioritera en polis här igen. skulle ju inte göra nått, oxelösund börjar ju likna en fristad för missbrukare o kriminalitet.
Skrivet 16 aug 2009 13:13 Inte förvånad (Ej registrerad)
Detta är hemskt.
Men jag tror det finns massa missnöje bland ungdomar i denna stad, som inte fått den hjälp och det stöd som de borde fått i grundskolan.
Tror att kommunen nu bara ser en början på ännu mer elände. De får skörda vad de gett.
Tyvärr,,,,
Det finns bättre sätt att protestera på än att utsätta folk för mordbrand.
Skrivet 16 aug 2009 13:41 Crilla (Ej registrerad)
Innan man "busar" så kanske man skall kolla straffskalan för brottet? Mordbrand är ett mycket allvarligt brott med fängelse lägst två år och upp till åtta år. Inte så smart att göra sådant...
Skrivet 16 aug 2009 14:59 Nyköpingsungdom (Ej registrerad)
Där ser ni! Det är inte bara i Nyköping vi har "ligister", "idioter", "psykfall" och allt vad ni kallar de. Tråkigt det som hänt!
Skrivet 16 aug 2009 20:14 Matte (Ej registrerad)
Vadå Mordbrand? Fanns inte en människa på Kommunen som jobbar där om natten, ännu mindre om dagen. Och skulle detta vara vara någon "hämnd" för att någon blivit utan bidrag eller dylikt. Fler än Soc som finns i denna byggnaden! Och skulle det nu bara vara en snedtändning / vandalisering så är det verkligen Tummen Ner
Skrivet 17 aug 2009 01:06 Framtiden (Ej registrerad)
Förstår inte varför folk inte riktigt fattar vart vårt samhälle är på väg. Folk börjar bli desperata när man går arbetslös. Vi är sämst på att fånga upp ungdomar som slutar skolan. Inte konstigt att människor blir kriminella. Samhället skapar brott. Vi lever i en grym värld. De som är över en viss ålder verkar inte förstå problemet. Det är väl inte så konstigt då de har ett arbete att gå till. Ärligt tror jag att vi har en dyster framtid att blicka över. Kriminalitet ökar hela tiden. Vi satsar våra resurer på fler poliser än att försöka bryta det utökade problemet. Snart är varenda människa kriminell. Hade de här personerna haft någon vettig sysselsättning så tror jag inte man sysslar med vandalisering eller andra kriminella saker. Människan är på väg till sin undergång.Räcker att slå på TV:n och följa utvecklingen. RÅN, MORD, MISSHANDEL, listan går att göra lång. VAKNA POLITIKER! FÖR HELVETE. Vad händer när alla sitter inne tillslut?
Skrivet 17 aug 2009 02:26 Dennis Nilsson (Ej registrerad)
Tur att det finns ungdomar som inte håller på med sådant skit som bara sitter inne vid sin dator istället...
Skrivet 17 aug 2009 06:41 Hans Hedström, Oxelösund (Ej registrerad)
"Matte" bör nog läsa lite i Brottsbalken för att förstå vad det handlar om
"13 kap. Om allmänfarliga brott
1 § Om någon anlägger brand, som innebär fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för mordbrand till fängelse, lägst två och högst åtta år.
Är brottet mindre allvarligt, döms till fängelse, lägst ett och högst tre år. Lag (1993:207).
2 § Är brott som avses i 1 § att anse som grovt, döms för grov mordbrand till fängelse på viss tid, lägst sex och högst arton år, eller på livstid.
Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om branden anlagts i tättbebyggt samhälle, där den lätt kunde sprida sig, eller annars inneburit fara för flera människor eller för egendom av särskild betydenhet. Lag (2009:396)."
Enligt min bedömning så ligger kommunhuset i ett tättbebyggt område och utgör egendom av särskild betydenhet.
Skrivet 17 aug 2009 08:45 Sanna (Ej registrerad)
Varför lägger ni skulden för ett illdåd på något som inte är relevant, t ex på samhället eller andra som har arbete, mm? Har inte var och en ansvar för sina egna handlingar? Om jag inte har ett arbete, kommer in på den utbildning jag sökt eller har "rätt" föräldrar eller något annat som genererar "pluspoäng" har jag då rätt att göra inbrott, elda ner annans egendom eller kanske misshandla eller döda någon/något? Jag tycker resonemanget att skylla på saker som ligger utanför en själv är befängt då var och en fattar beslut om sina egna handlingar! Var och en kan till och med fatta belut om sina egna reaktioner och helt enkelt bestämma sig för att bli glad, ledsen, kränkt osv men många gör det enklare för sig och skyller på andra/annat för att komma undan det egna ansvaret och så legaliseras brottet (!).Trots lagar och krav har det aldrig förr funnits så många fria val i landet för individen som det finns idag. Varför inte utnyttja det i stället för att leta omöjliga kryphål?
Skrivet 17 aug 2009 09:37 Inte förvånad (Ej registrerad)
Sanna.
Naturligtvis har alla ansvar för sina handlingar.
Men det finns ju personer med begåvningshandikapp, även i den här stan.
De kanske inte klarar det här med rätt och fel, har de sedan inte haft alla bra förutsättningar med rätt stöd från föräldrar, skola, kommun.
Många har gått ur skolan i Oxelösund med IG i många ämnen, det har skyllts på pengar i den här kommunen när föräldrar bett om hjälp.
Jag är förvånad att denna åldersgruppl i Oxelösund ändå verkar ha klart sig rätt bra.
Skrivet 17 aug 2009 11:11 Trött på slöddret (Ej registrerad)
Det är kanske grovt att kalla de aktuella mordbrännarna för "dumma i huvudet", "begåvningshandikapp" låter möjligen mer civiliserat? Men sanningen är väl ändå att dessa "element" saknar något innanför pannbenet och att skylla på samhället, drogmissbruk eller andra omständigheter har blivit en bekväm förklaring. Du har helt rätt Sanna, alla, även idioter, får svara för sina handlingar och behandlas därefter. Att många ungdomar, och en hel del vuxna, numera inte fattar i vilket sammanhang dom lever är inget försvar. I kvällstidningen skrev Jan Guillou att ungdomar idag saknar ideologi, dom vet inte vad dom vill eller vill inget alls utom att låta andra ta hand om dom som om det skulle vara en rättighet. Så sant, dom tror dom är "jordens medelpunkt" och ska ha allt serverat, Nu! Då blir verkligheten en jobbig överaskning och tyvärr kanaliseras ibland besvikelsen åt fel håll. Men egna val och möjlighet att tänka själv finns alltid, det får vi som står för "fiolerna" göra.
Skrivet 17 aug 2009 13:56 Dennis Nilsson (Ej registrerad)
Svar till Trött på slöddret.
Sen finns det även många ungdomar som har satt mål i sitt liv. Självklart finns det idioter till allt och det finns även vuxna idioter även om du inte tror det. Men att dra alla ungdomar över en kant är riktigt jävla lågt. För vissa ungdomar kämpar för att få ta del av samhället och försöka känna sig som en del av det, och det är då många vill synnas och gör sånna saker som att kasta cocktail på kommunhuset eller elda en soptunna. Men vi ungdomar som sättit ett mål i livet och engagerar oss i samhället ska inte behöva lida för att vuxna anser att alla ungdomar är "slödder", "dumma i huvudet" eller "begåvningshandikappade", det är vi inte. Däremot folk som puttar ut alla för ett stup är det, såsom du...
Skrivet 17 aug 2009 14:23 Gille (Ej registrerad)
Har ni politiker gett upp hoppet om den här stan? Månniskor vågar knappt gå utanför dörren längre.
Skrivet 17 aug 2009 14:25 Stina (Ej registrerad)
Är det samma människa som tände på 19 som tog kommunhuset med? För han är ju tydligen hemma igen. Suck...
Skrivet 17 aug 2009 15:21 Spara en krona betala två (Ej registrerad)
När jag var grabb och växte upp i oxelösund för en sisådär 10 år sedan så var det idrott och föreningsliv som gav ungdomarna en meningsfull tillvaro och höll oss borta från droger och andra hyss... Nu generaliserar jag väldigt mycket men jag vill påstå att de som hängde nere på ramdalens IP istället för på stan ett par gånger i veckan har tagit mindre droger, suttit färre gånger i domstol och kastat färre brandbomber än de som inte gjorde det. Detta är ju såklart inte några fakta, men av de som jag känner från oxelösund så ser det ut på det sättet.
Skrivet 18 aug 2009 11:50 Trulle (Ej registrerad)
Du har så rätt Sanna,
Aldrig kan någon annan lastas för att det går fel för någon. man har alltid det yttersta ansvaret för sitt liv själv.
Däremot tycker jag att alla vuxna borde ta ansvar för våra barn. dvs där det inte finns en vuxen som visar vägen borde vi andra ha det civilkurage som krävs och säga stopp. redan på dagis och i skola.
Vuxna av idag visar en flathet utan dess like. Man ser bara på och rycker på axlarna när vissa kliver utanför gränserna.
Det finns inget att göra för ungdomarna.... .skäms på sig. Varför ska det serveras till dagens ungdomar. det är ju därför de tappat sitt driv och sin kreativitet.
Och jag måste i ärlighetens namn säga att dessa ni kallar begåvadehandikappade, de är i själva verket helt fenomenala i sin kreativitet att hitta skäl till att INTE arbeta och göra rätt för sig. Fenomenala att dupera både familj,skola, kriminalvård och socialen. Tänk om denna egoistiska lathet istället kunde motiveras till att lägga krut på att sköta sig istället!!
Skrivet 18 aug 2009 13:16 All makt åt tengil (Ej registrerad)
Sn överdriver, dom får attentatspersonerna att låta som terrorister !
Polisövervåld står det inget om, men fullt utav det var det.
Skrivet 18 aug 2009 22:22 En som vart med förr! (Ej registrerad)
Jag undrar varför man tar in 6 poliser för att tvinga in en person till sjukhuset, ambulansresan kostar 150:- och besöket kostar 300:- det är 450:- Det är inte lite pengar, är man på en olycksplats för att hjälpa någon ska man väl inte bruka våld. Alldeles för mycket våld från polisens sida vid detta ingripande, jag är inte den som brukar klaga på hur polisen sköter sitt jobb, men detta var emot all kritik. Och ni andra som skriver diverse förolämpningar, lägg bara ner! Det är verkligen inte roligt, ni var inte där, så lägg bara ner!
Skrivet 19 aug 2009 04:13 gamal.OXD (Ej registrerad)
All makt åt tengil (Ej registrerad) skrev: Sn överdriver, dom får attentatspersonerna att låta som terrorister !
Polisövervåld står det inget om, men fullt utav det var det.
Vad då övervåld!på min tid visa man polisen respekt och när man gjorde fel fick man veta det utan att bli dömd för nåt brott,fel gjorde man.Alla ära till dom som ofrar sig att skydda oss från dårar.
Skrivet 19 aug 2009 09:00 vår befriare (Ej registrerad)
kära gamal.OXD , respekt visade vi poliserna från första sekunden dom kom in, men det var tvärtimot vad dom visade oss. Detta är dock en sak som kommer anmälas upp till göteborg, men innan du lägger en rent av idiotisk kommentar bör du tänka igenom en extra gång och påminna dig om att media har under alla tider förvrängt sanningen och ibland rent av bara hittat på egna historier. Och poliserna ute på gatan är långt ifrån vad dom borde vara. Har jag fel när jag säger att det var för bara någon månad sen en polis vart dömd för våldtäckt? Altså, dom är inte vad dom borde vara vilket är synd. För jag hade gärna sätt fler poliser överallt om dom faktist SKÖTTE SITT JOBB .
Skrivet 19 aug 2009 11:06 trojanen (Ej registrerad)
Svar till vår befriare.Jag fattar du var med med om skiten.vi g:a oxd vill inte veta av Er.
Skrivet 19 aug 2009 13:47 Trulle igen (Ej registrerad)
Yeeezzzz, Hur illa är det egentligen när man inte vet hur Göteborg ligger i förhållande till Oxelösund. Och du som tror att en ambulansresa kostar 150kr... i egenavgift ja, men för skattebetalarna i kommunen kostar den flera tusen kronor.
Och vad kostar rehab och vårdplatser och behandlingshem för återfallen- jaa det ska vi inte ens fundera över för då skulle nog ett eventuellt övervåld från ordningsmakten hyllas!
Skrivet 19 aug 2009 18:22 idioti (Ej registrerad)
fel av mig, jag vet att det ligger neråt i landet men kändes onödigt att behöva skriva detta då det ändå tar ett X antal timmar innan inlägget läggs upp iaf !
Och kära trulle, om du någon dag får uppleva övervåld ifrån polisman så kommer du inte längre sitta o skratta. Jag hoppas faktist det händer dig också så du möjligtvis kan få en liten bit förståelse !