Juholt får stöd
för sitt beslut
Håkan Juholts avgång var nödvändig, säger Hans Ekström, ordförande för Södermanlands S-distrikt om sin partiledares beslut. Även Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande i Nyköping, tycker att Håkan Juholts beslut att avgå från partiledarposten var riktigt. En åsikt som även Gnestas och Trosas s-toppar delar. Uppdaterad 16: 37
Relaterat
Beskedet att Socialdemokraternas partiordförande Håkan Juholt lämnar sin post var inte oväntat för Hans Ekström, ordförande för Södermanlands S-distrikt.
– Partiet behöver få tillbaka sin kraft. Det är en lång väg dit. Håkan Juholts beslut var korrekt.
Vad behöver partiet göra för att bli ett regeringsalternativ?
– Vi måste samla oss i lugn och ro och forma en politik.
Hans Ekström tycker inte att Håkan Juholt har utsatts för krypskytte.
– Nej, det gör jag inte. Jag tror att de flesta blev förtjusta när han valdes. Men sedan har en lång rad av fadäser skett. Det har undergrävt hans förtroende både inom partiet och utanför det.
Även Urban Granström (S), kommunstyrelsens ordförande i Nyköping, tycker att Håkan Juholts beslut att avgå från partiledarposten var riktigt.
– Jag tror inte att vi hade fömått att vända trenden, säger han.
Det var inte förtroendefråga som fick Håkan Juholt att avgå. Istället var det insikten om att vägen tillbaka skulle bli för lång som fällde avgörandet. Den bedömningen gör Urban Granström kort efter att Håkan Juholt meddelat att han lämnar posten som partiordförande för Socialdemokraterna.
– Nu behövs en bra process för att hitta en ny partiledning. Vi behöver en öppen och transparent process för att undanröja kritik. Människor ska veta vilka alternativen är. I ett parti med över 100 000 medlemmar kan inte alla vara överens, säger Urban Granström.
Urban Granström understryker att det varit svårt att driva och propagera för en sammanhållen politik på lokal och nationell nivå med tanke på partiets dalande väljarstöd.
– Vi har undvikit att diskutera frågor på nationell nivå och drivit partiet som ett lokalt parti, säger han.
Håkan Juholts avgång kom inte som en chock för Socialdemokraterna i Trosa och Gnesta, som tidigare slutit upp bakom sin partiledare. Den senaste tiden har även deras förtroende börjat vackla.
– Personligen tror jag att det är rätt beslut. Han har begått ett antal misstag under sin tid, som har spätts på både i media och i diskussioner människor emellan. Det har lett till en bild av socialdemokratin och Håkan Juholt, som inte är till partiets fördel, säger Gnestas kommunalråd Johan Rocklind (S).
Även om han har fortsatt förtroende för Håkan Juholt som person, tror han inte att den före detta partiledaren skulle klara av att få tillbaka förtroendet från väljarna.
Trosas oppositionsråd Ann-Sofie Soleby Eriksson (S) håller med.
– Personfixeringen skymde all typ av politik. Mitt förtroende försvann efter de sista händelserna. Verkligheten rullar på snabbt. Vi vill så gärna vinna nästa val och då har man ingen tid att förlora. Därför var det nödvändigt, säger hon.














































Senaste kommentarerna:
Skrivet 21 jan 2012 17:01 herr-t
ÄNTLIGEN!!! (stulet från Gert Fylking)
Men förresten, är det säkert nu? Han brukar ju ändra sig en gång i kvarten...
Skrivet 21 jan 2012 17:06 50-åringen
Om vi för ett ögonblick lägger de ideologiska frågorna åt sidan. Oavsett om vi sympatiserar med socialismen, kommunismen, liberalismen, sadismen, miljöpartismen eller något annat så kan jag av erfarenhet säga (efter att ha vuxit upp i Oxd, Sverige) att partiet på något sätt ändå presenterats ganska ärligt av Juholt under hans tid. För nog har den "röda" tråden saknats i åtskilliga decennier? Så länge jag kan minnas har man velat fram och tillbaka, rivit ner och byggt upp något lika dant, höjt skatterna och sparat mer, etc. Inte tusan har det funnit något klart uttalat mål sedan folkhemmet? Att sedan Juholt varit så effektiv att han ändrat sig inom en vecka eller samma dag i stället för efter något år, det hör ju den moderna tiden till. Nuförtiden kallar man ju sådant för utveckling, flexibilitet och aktivt synsätt när saker inte ligger fast. förr hette det obeslutsamhet och okunnighet.
Vem tusan skall våga ta på sig ansvaret för den här soppan nu? Det skall bli mycket intressant.
Skrivet 21 jan 2012 17:12 50-åringen
I bl.a. Svenska MAD på 60-70 talet beskrevs Socialismen som:
"Du har två kor, du mjölkar den ena, skjuter den andra och sedan häller du ut mjölken."
Diktatur beskrevs som:
"Du har två kor, äter upp båda och frågar efter fler"
Kapitalism beskrevs som:
"Du har två kor, säljer den ena och köper en tjur"
Nu tror jag inte att dagens kapitalism är så klarsynt heller. Det är inte den debatten jag vill ha utan mer att påvisa den totala röran vi har på det politiska planet.
Skrivet 21 jan 2012 17:15 In Hoc Signo Vinces
Tyvärr anser jag att hela hierarkin är sjuk. Byt ut alla så kallade toppar. Genast. Girigbukar med noll moralisk kompass.
Skrivet 21 jan 2012 17:16 herr-t
Även jag är uppvuxen i Oxd. Och jag kan inte annat än hålla med, det har varit alldeles för mycket velande.
Det ska bli väldigt intressant att se vem som ska kunna styra upp den röda skutan och hålla den på en kurs som är bra för alla.
Skrivet 21 jan 2012 18:00 ABM
Att skylla Juholts avgång på en kvällstidning är mycket enögt. Juholt var inte rätt man för befattningen.
Skrivet 21 jan 2012 18:50 classical
Juholt kanske var den absolut sista visionären i partiet som erbjöd någon form av förnyelse i Soc. dem.partiet, men att han lever ihop med en straffad person (Åsa) är för honom mycket dåligt beslut i ett parti där cementsäckarna står som spön i backen med ett gäng pekpinnar i nyporna! Om vi ser vad partiet kan nu erbjuda som förhoppningsfulla kandidater är det bara ett gäng enbart tomma fördettingar kvar! De kan nu glömma att vara ett 40 procentparti...Erlander, Ingvar Carlsson Palme, har ni inga släktingar som kan ta över...
Skrivet 21 jan 2012 18:54 Fisken
Kan bara önska S: Bättre lycka nästa gång.
Skrivet 21 jan 2012 19:10 classical
Östros kanske...skratt
Skrivet 21 jan 2012 19:10 Crilla
Vi är många som lägger hela skulden på Aftonbladet...
Skrivet 21 jan 2012 19:20 classical
och Aftonbladet har bara följt en kille som försökt, utifrån sina meriter, att leda ett parti på dekis....
Skrivet 21 jan 2012 19:28 50-åringen
Han avgick uppenbarligen utanför Domus i Oskarshamn. Socialdemokraterna skulle ju ha en presskonferens klockan 16.30 på Sveavägen 68, då kommer den naturliga frågan? Är det utanför Domus, Konsum, Servus eller COOP?
Visst kan media ha sin del i att påskynda spelet. Men ingen människa kan leda ett sådant parti själv, det är för alldeles för komplext och har bytt ståndpunkt i så många decennier så det går inte att hålla reda på vad de tycker.
Dessutom borde väl valberedningen kunnat förutse att media skulle kunna utnyttja hans personlighet till rubriker (se bilden bara).
Skrivet 21 jan 2012 19:39 Crilla
Re: 50-åringen
Så nästa gång Socialdemokraterna väljer en ledare så bör det förankras hos Aftonbladet först? Det blir liksom hela kontentan av det senaste halvårets händelser?
Skrivet 21 jan 2012 20:51 Radar2011
Att skylla Juholts avgång på Aftonbladet är skrattretande. Han bevisade själv genom lögner, velande mm att han var direkt olämplig. Aftonbladet har bara rapporterat sanningen och det är starkt av en Sossetidning måste man tillstå!
Skrivet 21 jan 2012 20:51 Björn Wadström
@Crilla. Skall bli intressant om vi får se en motsvarande granskning av moderaterna nu från media. Men det är lite som i italien i Sverige, en mycket ensidigt ägd press. Skulle vara intressant att få se pressen granska vår utrikesmisters oljeaffärer t.ex.
Men oberoende av pressen så är det bara att konstatera att det finns tydliga politiska motsättningar inom socialdemokratin. Det skall bli mycket intressant och se hur socialdemokraterna hanterar valprocessen att ute en ny samlande ledare. Vågar man sig på en direkt medlemsomröstning där medlemmarna genom direktval får välja bland de som känner sig manade att vara ordförande? Då skulle kandidaterna tydligt få beskriva om hur de vill se socialdemokratin framöver. Det skulle vara intressant att se vilken ledare de 100.000 medlemmarna valde. Troligen vågar man sig inte på detta i toppen utan det blir nog en liten krets av partiledning och distriktsombud som utser en av sig själva. Samma babbianer men nya lianer..vi får se framöver..
Skrivet 21 jan 2012 22:09 Liza
En bra regering kräver en bra opposition. Idag har vi tyvärr inget dera.
Jag tycker att det är tragiskt att det slutar så här för Håkan Juholt. VILKA i VU bestämde redan från början att han inte skulle få någon som helst hjälp att klara sitt uppdrag?
Skrivet 21 jan 2012 22:11 Ulf D
Tycker att mediernas agerande när det gäller Juholt ger en väldigt fadd eftersmak.
"Mer djurplågeri som i tjurfäktning än den sedvanliga jakten på tolvtaggare", enligt en erfaren journalist. Kolla bloggen: http://www.paulronge.se/mediedrevet-som-fallde-hakan-juholt
Skrivet 21 jan 2012 22:33 Evert Drevert
Första smärtsamma steget är taget nu när Juholt fick sparken-för så var det egentligen. Nu återstår bara att skaffa en politik för vårt århundrade och lämna den politik som var modern i mitten på förra seklet, få fram en ledare som utses i en mer öppen process än senast -då gällde ju Högsta Sovjetmodellen-i sluten krets och dito rum. Dessutom ska partiet-som egentligen idag är flera olika-enas och ny grundtrygghet byggas. Sedan får vi igen ett oppositionsparti värt namnet. Sverige behöver det verkligen men lite svett,blod och tårar måste nog fram innan vi är där.Politik är att vilja sa visst en känd partiledare och nu är det upp till bevis.
Skrivet 21 jan 2012 22:59 Media
Sossar, främst då Göran Greider, skyller S alla problem på massmediadrev med SvD och DN i spetsen. Men, det var ju LO:s Aftonbladet som sänkte Mona Sahlin med Tobleroneaffären; det var LO:s Aftonbladet som drog igång Juholts lägenhetsaffär. Den borgerliga pressen behöver inte dra igång något, det enda de behöver göra är att läsa AB och konstatera att AB har rätt.
Skrivet 22 jan 2012 01:13 Kenneth Sund
De finnes bara en man som kan rädda Soc. dem.partietn er en som kan stå imot alla tuffa beslut alla ordkrig och konflikter tuff som han er så klarar han ta över spakarna innan hela partiet störtar ner i de mörka djupet, mannen som klarar månlandningen heter: Tomas Bodstöm han får bära hela nederlaget på sina axlar men han kommer inte å lyfta partiet fram till målet men stafettpinne må överäckas till en stadig hand resten av tiden....men vem?
Skrivet 22 jan 2012 07:27 Stefan K
Märkligt att så många skyller Juholts avgång på mediedrevet. Var det inte han själv som stod bakom alla fadäser?
Glöm sedan inte bort att socialdemokratins fall började redan innan Juholt. Problemet för partiet ligger kanske djupare än många vill erkänna?
Skrivet 22 jan 2012 08:49 Pettersson
Partisekreterare Jämtin ska ta över efter Juholt, tillfälligt säger hon själv men Juholt sa också ifrån i början. ”Jag är för ostruktuerad och yvig ochjag saknar tillräckligt politisk och social kompetens”
Jämtin är ett värdigt exempel på rötan i rörelsen, i november 2006 efter att S förlorade valet hade Jämtin ersättning från tre håll - som borgarråd i Stockholm 77 600/månad, som riksdagsledamot 49 200/månad samt som f.d. minister 97 000/månad som jämkas mot riksdagslönen.
Värre än Jämtins ersättningar är att hon då hade två förtroendeuppdrag som var för sig borde vara mer än heltid. Något eller båda jobben blev lidande.
Detta helt enligt reglerna men har ni någonsin hört Jämtin eller de andra i S protestera mot sina egna ersättningar när de surrar om rättvisa och solidaritet och då behöver vi inte ens nämna pensionsförmånerna.
Socialdemokraterna har betydligt större problem än Juholt och de är många fler.
Skrivet 22 jan 2012 09:24 aej
Jag tror att socialdemokratiska partiet kommer att splittras.
Man kan inte se tillbaka på folkhemstiden då svenskarna levde i skyddad verkstad efter 2:a världskriget. Vi behövde inte bygga upp ett raserat land, vi kunde bara "köra på" i produktionen. Nu lever vi i en annan verklighet med världen inpå oss. Både vänsterpartiet och moderaterna är inne och plockar av "sossekakan", dörren står vidöppen. Vad blir kvar? Ett bidragsparti?
Välj en yngre ledare, som inte är tyngd av historien. En som ser framåt i den verklighet som världen lever i idag.
Skrivet 22 jan 2012 09:40 Crilla
Jag håller inte med om att vi lever i en ny verklighet. De problem vi står inför är i stort sett de samma som alltid. Jag skulle gärna se att Håkan Juholt eller några andra vänstermänniskor bröt sig ur och startade ett nytt parti. Då slipper kanske jag och många andra att rösta på SD:s folkhem.
Skrivet 22 jan 2012 10:52 Stefan K
Crilla skrev:
Jag håller inte med om att vi lever i en ny verklighet. De problem vi står inför är i stort sett de samma som alltid. Jag skulle gärna se att Håkan Juholt eller några andra vänstermänniskor bröt sig ur och startade ett nytt parti. Då slipper kanske jag och många andra att rösta på SD:s folkhem.
Slipper?
Det är väl inget tvång.
Problemen vi idag står inför är definitivt inte desamma som alltid.
Skrivet 22 jan 2012 12:07 trött på media
När alla bestämmer sig för att ge sig på en person finns det inte mycket att göra. Samma system som ungar har när de mobbar varandra. Förstår inte varför inte alla i riksdagen och, speciellt de damer som hade gjort samma sak som Juholt, inte granskades på samma sätt. Likaså affärerna i oljebranschen. Det är nog så att ex m håller allt inom familjen precis på samma sätt som de välbeställda håller sitt missbruk i den egnq kretsen. Hoppas på en bra ledare så att det blir politiken som styr i fortsättningen och inte vem som leder.
Skrivet 22 jan 2012 12:12 50-åringen
Jag läste i morse i DN att man är på "jakt" efter socialdemokraternas nya partiledaren. Borde inte denna tillsättas först innan man börjar jaga honom/henne? Jag måste få säga att Björn Wadströms anekdot, "Samma babbianer men nya lianer" är ganska fyndig. Det gäller för övrigt hela det politiska etablissemanget. Det är ganska intressant att så många tror att verkligheten har förändrats så enormt mycket? Vi har i princip samma verklighet globalt sett som för flera tusen år sedan. Den teknik vi har idag har kanske förändrat viss administration och givetvis öppnat möjligheter att ta till sig saker ur ett mer globalt perspektiv. Men frågan är, hur många bryr sig om det? Min uppfattning är att de stora problemen är de samma som förr och i den mån de har förändrats så är det troligen till det sämre för miljö och hälsa. Någon nämner Thomas Bodström, son till Mats Bodström som också var politiker. Finns det inte vanliga människor kvar som kan komma fram på egna meriter...? // forts.
Skrivet 22 jan 2012 12:19 Insider
Konstigt att endast K-G. Bergström insett vem som har det största ansvaret för debaclet med Håkan Juholt förutom han själv, nämligen riksragatan och alla pensionärers fiende nr. ett, Berit Andnor. Borgligheten sitter nu säkert och håller tummarna för att hon ska lyckas med sin "bedrift" en gång till.
Skrivet 22 jan 2012 12:25 50-åringen
forts. // Det här med ledare är intressant, Den minst sagt högerorienterade Göran Persson som under sin tid som skolminister flyttade skolan från staten till kommunerna blev kvar länge eftersom han var en ledarnatur, inte för att var särskilt socialdemokratisk. Sen är det ju som Pettersson säger att de alternativ som finns till Juholt som har den politiskt korrekta erfarenheten knappast har rent mjöl i påsen (moraliskt sett, jag säger inte att de brutit mot någon lag). Vi står nu inför ett uppbrott i den svenska politiken med allt ifrån kungafrågan, landstingets vara eller inte vara till hur tusan vi faktiskt vill ha det i Sverige om 50 år och framåt? Det är dags att börja summera vår historia och se vad som hänt och när. Det är en bråkdel av de problem vi har idag som beror på socialdemokraterna idag eller den nuvarande alliansen, det är problem som smugit sig på oss under 100 år. Vi måste lära oss betydligt mer, inte bara lösa problemen för dagen, som följs av nya problem i morgon.
Skrivet 22 jan 2012 13:03 Zapphod II
Eftersom S har otroligt svårt att ena de 2 falangerna inom partiet, så är det bästa för dom att splitta partiet i 2 nya partier. Socialdemokraterna Vänster och socialdemokraterna Höger.
Skrivet 22 jan 2012 13:08 Fisken
Vill bara rätta 50-åringen med att Thomas Bodström är son till Lennart Bodström.Annars gör du som vanligt kloka analyser. Politiker verkar komma från samma släkt och alla äro makthungriga.Sen vill dom ALLA ha så höga löner o andra förmåner som går att få. Själva tror dom sig stå närma GUD fader. Problemet är att väljarna tycker det liknar mer helvetet. Varför skulle inte S kunna ha en lika öppen process som V o C i valet av näste partiledare? Eller kommer alla inre motsättningar upp i dagsljuset då? Vi tar en snabbt som sjutton och låtsas att vi är ett enigt parti.Så det är väl bara för Andnor att välja ut nästa.
Skrivet 22 jan 2012 18:30 50-åringen
Tack Fisken ;-) Visst har du rätt i att han heter Lennart.
Jag tror att socialdemokratin är det parti som är just rörigast och också det mest slutna i svensk politik idag. Jag hade förmånen att träffa en gammal sosse under 80 och 90-talet, Han finns inte kvar idag men hade varit med under kriget och berättade för mig (när jag frågade om gamla tider) att saker var hemliga och att vissa saker fick man inte prata om. Först efter hans död framkom det att han hade ett baltiskt pass i sin ägo, utställt på honom. Det lilla som gick att få fram var att han förmodligen varit över där på någon operation under eller strax efter kriget. Han yppade aldrig något under sin livstid, inte ens för sina barn. Han hade en polisiär blick vid över 80 års ålder och skärskådade allt och alla som om de var presumtiva brottslingar. Jag ifrågasatte ofta om han var med i "IB" också, han svarade att det var inte som folk trodde och att vissa saker var nödvändiga. Jag blev faktisk rädd och känner så än idag.
Skrivet 22 jan 2012 21:14 herr-t
Det är konstigt att i ett parti med så många girigbukar som tar in pengar på de mest osannolika sätt och som har arvoden som vida överstiger de löner som den genomsnittlige väljaren och partimedlemmen har, inte har en vice ordförande som kan kliva fram i den händelse då något oförutsett inträffar. Det behöver ju inte vara att ordföranden svamlar och straffar ut sig själv, det kan ju gälla sjukdom och annat med.
Skrivet 22 jan 2012 22:17 50-åringen
herr-t. Om de haft ett alternativ att räkna med i form av någon vice någonting överhuvudtaget så hade nog denne fått träda in för länge sedan.
Vad jag personligen tror är att man räknade så fullständigt med Anna Lind som partiledare att man liksom glömde bort att människor kan bli sjuka eller t.o.m avlida (vilket så tragiskt hände just Anna Lind). Som vice ordförande/statsminister såg man nog Mona Salin som trots att hon i mångt och mycket är en kvinnlig Juholt, ändå hade erfarenheten och den rätta politiska skolningen för att kunna träda in vid särskilda tillfällen. Detta är min teori. Jag tyckte mig se på Göran Persson när detta obehagliga hände att luften liksom gick ur honom.
Det är ju faktiskt inte lätt att vara politiker i ett så gammalt parti som varit så stort när man idag inte har någon vision överhuvudtaget. Man kan ju inte leva hur länge som helst på att bara kritisera det andra gör, man måste ju leverera/presentera någon form av bild av vad man vill i framtiden.
Skrivet 23 jan 2012 11:42 herr-t
Jo, så är det nog.
Jag undrar hur Sverige skulle se ut om till att börja med Palme skulle fått leva och senare om Anna Lindh hade fått leva, skulle det vara ett bättre land eller ett sämre?
Förstår ju att man faller platt som människa när någon som man arbetar nära med avlider men trots allt måste man ju sträcka upp sig och tänka att "det här hade nn velat" och sedan lägga fram en hållbar framtidsversion som slår de andra partierna på fingrarna.
Partiet kanske blev för uppblåst fram till förlusten till Alliansen och trodde på att vinna varje val "för det hade de ju alltid gjort" (inte riktigt men ni förstår)
Sedan är ju ett partis framgång nära förknippat med hur dess företrädare beter sig i debatter och annat.
Nu lutar vi oss tillbaka och ser om de kan hitta någon nej-sägare som kan leda partiet, jag ha väl en och annan som kan vara lämplig men det får framtiden utvisa.
(med nej-sägare menar jag alla de som säger att de inte vill leda)