MP och SD fram i skolvalet
Miljöpartiet men också Sverigedemokraterna är de stora vinnarna i skolvalet. På Enskilda gymnasiet i Nyköping fick Miljöpartiet över 22 procent. I Trosa och Gnesta blev Sverigedemokraterna största enskilda parti.
Totalt sett i Nyköping gav skolvalet - precis som i det riktiga valet - en majoritet för S, V och MP. Skolungdomar röstar visserligen i betydligt lägre omfattning på Socialdemokraterna än vuxna men i gengäld får Miljöpartiet och Vänsterpartiet desto fler röster.
Det finns också en stark flykt från de borgerliga partierna till Sverigedemokraterna bland ungdomar i Nyköping. Medan 4,4 procent av de vuxna röstade på Sverigedemokraterna gjorde 12,2 procent av de unga samma sak.
På privata Framtidsgymnasiet med 150 elever röstade hela 45 procent av eleverna på Sverigedemokraterna.
I Oxelösund är de unga väljarna betydligt rödgrönare än sina föräldrar. Bara 15,3 procent röstar på något borgerligt parti. Den rödgröna alliansen får i stället hela 69,2 procent av ungdomarnas röster.















































Senaste kommentarerna:
Skrivet 20 sep 2010 11:53 UD (Ej registrerad)
Då vet jag vilken gymnasieskola min grabb inte ska få välja. Vad hette den nu, Medeltidsgymnasiet...
Skrivet 20 sep 2010 14:34 Förstagångsväljare (Ej registrerad)
UD: Det handlar ju inte om det. allt handlar om brist på kunskap och aett falla för grupptrycket. Tror att många förstagångsväljare och de yngre än 18 som får rösta i skolvalet, tycker att det är mer Coolt att rösta på SD, än att de håller med i deras åsikter. Jag har själv en Lillebror på skolan som han röstade på SD i skolvalet, för att han inte tog det på stort allvar och han tycker att informationen från skolan varit usel. En annan anledning var att många av hans kompisar "tävlade" om att rösta på SD och för att partiet skulle få så mycket procent som möjligt på skolan. Kan tillägga att min bror även röstade i stora valet, och där hamnade han röst på något helt annat parti än SD.
Skrivet 20 sep 2010 15:14 Bertil (Ej registrerad)
Det är sorgligt att se hur ungdomar idag i så stor omfattning röstar på SD . Talar ej deras föräldrar med dem om främlingshat etc. Ser de ej hur illa medmänniskor har det runt om i världen . Att ungdomar röstar på V och MP kan man förstå , de har röstat med hjärtat de känner för medmänniskan . Men vad tänker de ungdomar med som röstar på SD ? Var tog empatin vägen i deras unga liv.
Skrivet 20 sep 2010 15:59 Röstade INTE sd (Ej registrerad)
Bertil (Ej registrerad) skrev: Det är sorgligt att se hur ungdomar idag i så stor omfattning röstar på SD . Talar ej deras föräldrar med dem om främlingshat etc. Ser de ej hur illa medmänniskor har det runt om i världen . Att ungdomar röstar på V och MP kan man förstå , de har röstat med hjärtat de känner för medmänniskan . Men vad tänker de ungdomar med som röstar på SD ? Var tog empatin vägen i deras unga liv.
det handlar nog inte om att föräldrar inte talar med sina barn eller ej, utan om att ungdomarna ser den riktiga problematiken medans föräldrar och vuxna inte drabbas på samma sätt, när jag hör hur andra politiker tjatar om ditten o dattan om att sd har så många väljare, VARFÖR undrar dom inte VARFÖR dom har så många väljare? det måste ju finnas ett problem om dom har såpass många röster som dom har. eller?!?! /Röstade INTE sd
Skrivet 20 sep 2010 16:07 ??SD?? (Ej registrerad)
Det kan ju vara så att ungdomar ser att vi har haft en en situation där man inte på ett bra sätt kunnat ta emot alla invandrare på ett fullgott sätt. De kanske har sett att det blir vissa oroligheter när man inte har jobb, bra bostäder förståelse för det svenska samhället osv.
Det är trots allt 40-60 % av befolkningen som vill begränsa invandringen. Är alla dessa förtappade rasister?
Skrivet 20 sep 2010 16:16 Roder (Ej registrerad)
Haha, folk.
Så ni tror verkligen att ungdomar inte förstår vad SD innebär?
Jag går själv på Nicolaiskolan och jag hörde massa prat om att rösta på SD, men bara för skojs skull. Ungefär 99% av de som röstade på SD i Nicolai gjorde de för att de inte tog de allvarligt.
Själv så röstade jag på Socialdemokraterna.
Skrivet 20 sep 2010 16:30 society is brainwashed! (Ej registrerad)
UD (Ej registrerad) skrev: Då vet jag vilken gymnasieskola min grabb inte ska få välja. Vad hette den nu, Medeltidsgymnasiet...
jävl#gt larvigt sånt där, vad lever folk i för "demokrati" när man inte ens låter folk rösta vad dom vill? och tramset med att sd inte fick debattera--(stavning??) det är väl ingen demokrati där man försöker att trycka undan ett parti sådär? låt folk rösta vad dom vill och låt partier få bli röstade på, vill folket rösta på sd så låt dom göra det. folk är rädda för ett nytt nazityskland för att sd kommit in, vad är då inte det här? där man inte får rösta vad man vill, och du "UD" som väljer en annan skola till grabben? shit vad patetiskt folk det finns.!
Skrivet 20 sep 2010 17:44 Vad är problemet? (Ej registrerad)
SD är inte nazister. Dom är ett precis som alla andra partier i Sverige. Miljöpartiet, har miljön som deras största fråga. Vänstern, jämnlikhet. Sverigedemokraterna, invandringspolitik. Sverigedemokraterna tycker att sättet man behandlar invandrare på när dom kommer hit är fel, vilket dom flesta borde tycka, vi har misslyckats totalt på den punkten. Många vågar inte inse det eller faktiskt erkänna att det inte fungerar. Jag är absolut inte främlingsfientlig på något håll men tycker att man borde minska intaget av invandrare per år. Så att alla blir omhändertagna på rätt sätt då menar jag svenskakurser, boende, jobb osv.
Sen har jag en annan åsikt; Ska man inte ta hand om alla dom som redan bor i Sverige, se till att hemlösa/arbetslösa får jobb och bostad, innan man kan hjälpa andra länder. Låt dom andra länderna dra sitt stå till stacken också!
Skrivet 20 sep 2010 18:16 UD (Ej registrerad)
@society is brainwashed!
Vilket trams, folk får självklart rösta hur de vill. Jag och min grabb får dessutom välja gymnasieskola hur vi vill. Därför kan vi låta bli att gå på en skola där varannan stöttar dessa förskräckliga värderingar, som har sitt ursprung från BSS - Bevara Sverige Svenskt. Fler kommer att välja en annan skola, om inte de ansvariga ser till att eleverna får diskutera värdegrund och värderingar.
95% av svenska folket INTE röstat brunt. De, likt SD, som anser att människor har olika värde, kan fortfarande kallas för en felmarginal.
@ Förstagångsväljare. Tack för en klok och insiktsfull insändare.
Skrivet 20 sep 2010 18:22 Ej blåögd (Ej registrerad)
@Vad är problemet?
SD är inte nazister säger du. Många av dem som nu krälat upp ur dyngan har sitt ursprung i BSS - Bevara Sverige Svenskt. Det är, trots att dessa personer nu jobbar hårt för att radera bort så mycket som möjligt, lätt att hitta bilder på nätet av partimedlemmar som poserar framför hakkorsflaggor.
Men kanske är det så att de är så dumma så de inte fattar vad flaggan de har bakom ryggen betyder?!
Skrivet 20 sep 2010 18:50 dog (Ej registrerad)
Vad är problemet? (Ej registrerad) skrev: SD är inte nazister. Dom är ett precis som alla andra partier i Sverige. Miljöpartiet, har miljön som deras största fråga. Vänstern, jämnlikhet. Sverigedemokraterna, invandringspolitik. Sverigedemokraterna tycker att sättet man behandlar invandrare på när dom kommer hit är fel, vilket dom flesta borde tycka, vi har misslyckats totalt på den punkten. Många vågar inte inse det eller faktiskt erkänna att det inte fungerar. Jag är absolut inte främlingsfientlig på något håll men tycker att man borde minska intaget av invandrare per år. Så att alla blir omhändertagna på rätt sätt då menar jag svenskakurser, boende, jobb osv.
Sen har jag en annan åsikt; Ska man inte ta hand om alla dom som redan bor i Sverige, se till att hemlösa/arbetslösa får jobb och bostad, innan man kan hjälpa andra länder. Låt dom andra länderna dra sitt stå till stacken också!
Stackare går du kvar på lågstadiet eller, din intelligensnivå verkar ligga där på den nivån.
Skrivet 20 sep 2010 19:27 tröttsamt (Ej registrerad)
Lyssnade ingen på P1 idag? Där ringde det in invandrare som själva röstade på SD föt att de tyckte att det svenska systemet var alldeles för slappt och de tyckte att vi tog in för många invandrare. De flesta som kommer hit vill ha ett jobb, utbildning, bostad osv, men när det tas in för många så förstör ju det för dem som verkligen vill komma in i samhället.
Skrivet 20 sep 2010 19:57 mcwattie (Ej registrerad)
Vad är problemet? (Ej registrerad) skrev: SD är inte nazister. Dom är ett precis som alla andra partier i Sverige. Miljöpartiet, har miljön som deras största fråga. Vänstern, jämnlikhet. Sverigedemokraterna, invandringspolitik. Sverigedemokraterna tycker att sättet man behandlar invandrare på när dom kommer hit är fel, vilket dom flesta borde tycka, vi har misslyckats totalt på den punkten. Många vågar inte inse det eller faktiskt erkänna att det inte fungerar. Jag är absolut inte främlingsfientlig på något håll men tycker att man borde minska intaget av invandrare per år. Så att alla blir omhändertagna på rätt sätt då menar jag svenskakurser, boende, jobb osv.
Sen har jag en annan åsikt; Ska man inte ta hand om alla dom som redan bor i Sverige, se till att hemlösa/arbetslösa får jobb och bostad, innan man kan hjälpa andra länder. Låt dom andra länderna dra sitt stå till stacken också!
till "vad är problemet", nej sd är inte nazister det har du rätt i men inget mer. "de är precis som alla andra partier i Sverige." Nej, det är de inte. Vad är problemet skriver du. Detta är problemet att du tror de är som alla andra partier, vilken skämt! Bland alla punkter på deras hemsida ligger gömda konsekvenser. Sd vill ha rätt att när som helst återkalla PUT och andra rättigheter på invandrare. Invandrare som har även utifrån Sds synpunkt "sköt sig". Med andra ord godycklig bedömning när vissa tror det är läget för det. Vem är det som bestämmer om vem får stanna, och varför mmm? Samtidigt talar de om att ha ett rättviss samhälle osv. Du tycker att du inte är främlingsfientligt på något sätt, med de ord och argument du använder det låter som står i Sd valvaka.
Skrivet 20 sep 2010 20:17 leipet (Ej registrerad)
Naturligtvis väldigt sorgligt.
Skrivet 20 sep 2010 20:18 En svensk (Ej registrerad)
Tycker folk ska läsa på innan de kritiserar SD. Utvisa ALLA invandrare? jämförelser med hitler? Vilsna ungdomar som röstar på sd? Var har ni fått det ifrån??? Jag är inte vilsen. Sen beror det ju lite på vart man bor också. Bor man i en flott villa utanför stan kanske man inte ser det likadant som en som bor i ett invandrartätt område. Det är väl bättre att hjälpa de som finns här innan grindarna öppnas på vid gavel. Norge,Finland, Danmark har redan det som SD vill o inte hör man nåt därifrån. Typiskt sverige. Vi ska hjälpa hela världen. Det är "inne" att säga ja till alla invandrare. Kom hit.....men vi kan inte garantera att ni får jobb, vård m.m
Skrivet 20 sep 2010 20:43 heja SD (Ej registrerad)
fyfaaaaaaaan vad bra !!! :D heja SD ! :D röstade på SD i både stora valet och i skolan ! bra jimmie
Skrivet 20 sep 2010 20:55 ??Sd?? (Ej registrerad)
Intressant, 40-60 % av Sveriges befolkning är rasister. Alla nordiska länder och hela EU är oxå rasister eftersom de begränsar invandringen mer än Sverige. Summa summarum i stort sett alla är rasister.
Sedan kan man ju undra om vi inte skulle ta emot ännu fler invandrare än idag?, varför inte? Va är ni rasister?!!
Vart går gränsen? Skall vi öppna gränserna helt, eller begränsa invandringen till en nivå där alla har jobb och bostad. Nej det är rasistiskt, inga gränser då är man rasist och en grottmänniska.
Ja ja, vi får väl se vad som händer...
Skrivet 20 sep 2010 22:25 B.t (Ej registrerad)
Håller helt och hållet med, "??sd??"! Och NEJ! Jag är inte rasist, har många goda vänner med utländskt ursprung. Vad sd HAR varit är inte vad dom är idag. Ni verkar tro att nationaldemokraterna och sverigepartiet är "ungefär" samma sak, vilket dom absolut inte är. I Danmark finns ett parti som heter, Dansk folkeparti, man skulle kunna säga att det är motsvarigheten till sd, trots att det är känsligt.
Partiet har 25 mandat i Folketinget efter att ha fått 13,8 procent av rösterna i valet 2007.
I media betraktas partiet som vilket annat som helst i Danmark.
Väldigt många procent är rasister i Danmark eller? Eller bryr man sig om och tar hand om dom som kommer dit istället.
"– I Sverige kallas vi rasister, i Danmark är det regeringens politik."
"Påminner om den danska situationen för tio–femton år sedan"
– Det har VARIT viktigt för Dansk folkeparti att Sverigedemokraterna försäkrat att man gjort sig av med det extrema folket" /Pia Kjærsgaard.
Lågstadienivå? -absurt!
Skrivet 20 sep 2010 23:02 RW (Ej registrerad)
Till Ej blåögd !!!
Så att du menar att folk inte kan ändras???
Jag Var! nynazist under flera år och SD är inte inärheten av det jag var och att kalla sd för det är bara fördomar som målats upp av media. Men jag har nu ändrat åksikt och är detsutom sambo med en tjej som inte är svensk eller svensk medborgare!!! Hur kan du svara på det Ej blåögd???? Alla kan ändra sig även dom bara för att dem stog bakom de fanorna då behöver inte betyda att dom gör det nu! Jag stödjer dom inte! Men jag kan inte förstå att folk sitter och klagar på dom när dom är lika fördoms fulla själva! Mvh RW
Skrivet 21 sep 2010 11:17 Det finns hopp (Ej registrerad)
Det är faktiskt glädjande för Sverige att våra ungdomar vågar trotsa åsiktsförtrycket utfört av media och etablissemanget! I en demokrati får var och en ha sin åsikt utan att kallas vare sig det ena eller andra!
Skrivet 21 sep 2010 12:01 Medelsvensson (Ej registrerad)
Skulle SD varit ett nazistiskt/rasistiskt parti, så skulle inte jag ha röstat på dem, vilket jag gjorde. Sluta lägg ord och värderingar på SD, som de inte står för.
Under hela valdebatten har SD fått höra: Ni sverigedemokrater tycker, vill, står för...
INGEN lyssnar på vad de säger, utan har redan skapat sig en (felaktig) bild av dem.
Skrivet 21 sep 2010 13:54 leipet (Ej registrerad)
SD är framsprunget ur rent nazistiska åsikter. Det skakar man inte av sig över en natt. Idag är det bl.a. ett klart invadrarfientligt parti som gör skillnad på människor och människor. Hur framtiden ser ut för detta parti återstår att se.
Skrivet 21 sep 2010 15:03 Anton (Ej registrerad)
Enskildas riktiga resultat! Mygel?
Fi 1,5%
Fp 6,7%
Kd 2,6%
Mp 22,4%
M 29,9%
Piratpartiet 1,1%
S 10,4%
Sd 12,3%
V 6,7%
Blanka 8
Ogiltiga 1
Valdeltagande 84,4%
Skrivet 21 sep 2010 15:38 stefan (Ej registrerad)
Ungdomar på väg ut i arbetslivet har det svårt och lär fortsätta få det svårt med förda politik. Vi har idag ca 400 000 arbetslösa i landet och ca 40 000 lediga jobb. Det innebär att ca 10 personer slåss om varje ledigt jobb. T.o.m. den mest begåvade matematiker inser att människor tvingas ut i arbetslöshet på detta sätt.
Jag tror ungdomar är mer pålästa och kloka än många av oss vuxna tror. Kan man inte ens hjälpa alla till jobb idag är det bra mycket svårare om det varje år fylls på med nya människor som ska konkurrera om de jobb som ändå finns.
Är det verkligen främlingsfientligt att vilja införa en politik som kan hjälpa allt fler till jobb?
Okunnigheten är verkligen stor hos många som beklagar sig.
Skrivet 21 sep 2010 18:15 leipet (Ej registrerad)
Man kan hoppas att det här partiet förgör sig själva med tiden. Jimmie Åkesson har tydligen haft/har Ian Wachtmeister som lite mentor. Det partiet som den pajasen företrädde, ND, åt ju upp varandra inifrån vad det led.
Skrivet 21 sep 2010 19:21 Ej blåögd (Ej registrerad)
@Stefan. Om invandrare kommer hit och arbetar, då skriker du högt för att de tar ditt jobb. Om invandrare kommer hit och inte får ett jobb, då skriker du för att de inte gör rätt för sig. Sluta snacka skit och säg istället som du i själva verket tycker. Vissa människor är mindre värda än andra. "Vi mot dom-ism" kallas den nya sjukan.
Skrivet 21 sep 2010 20:28 Ej blåögd (Ej registrerad)
Det är bra att SD äntligen granskas av media och behandlas som alla andra partier. Ni skolbarn från Framtidsskolan kan gärna läsa trelleborgsallehanda.se från idag och förhoppningsvis börja fundera lite
Enligt Trelleborgs Allehanda så kommenterar SD-kandidaten Marie-Louise Enderleit på sin Facebooksida på måndagen en film från ett torgmöte med Sverigedemokraterna. Bland de demonstrerande syns några invandrare.
SD-kandidaten Marie-Louise säger: "Ställ upp invandrarna här på filmen o sätt en kula mitt mellan ögonen, lägg dom sen i en påse o sätt frimärke o skicka dom dit där dom hör hemma"