Nyköping FP
Annat innehåll
Prenumeration
Sök i bloggen
Senaste inläggen
Arkiv
Nyheter
Senaste nytt - lokalt
- 25/05
- SN-TV: Familjedag mot cancer "Vi samlar in massor av pengar" (Nyköping)
- 25/05
- MC-olycka vid Skavsta (Nyköping)
- 25/05
- Krockade utanför Runtuna - två personer skadade (Nyköping)
- 25/05
- Tre katter dödade och flera saknas - lodjur misstänks (Trosa)
- 25/05
- Nyfödd dog vid födseln - ung mamma misstänkt (Sörmland)
- 25/05
- Olycka i villaområde (Nyköping)
- 25/05
- Unga okej med med sms bakom ratten (Sörmland)
- 25/05
- "Det är vanligt att unga röker på" (Gnesta)
- 25/05
- Nyköpingshem bygger nytt (Nyköping)


















Kommentarer (14)
Denna artikel kan endast kommenteras av inloggade medlemmar
Skrivet 24 jul 2012 21:32 leipet!
Förutsägbart av högersossen WA kan man säga. Ligger i linje med andra ställningstaganden genom åren.
Skrivet 24 jul 2012 22:09 Göran Silfverling
Men WA har ju rätt för det, leipet! Och han är inte ensam om det, öven Stefan Löven har ju tidgare sagt samma sak. Kanske inte "Kosackval", men i sakfrågan samma sak. Och SKL (Sveriges kommuner och Landsting) säger något liknande i sin tidning Dagens Samhälle. Visserligen är SKL sakägare eftersom man köper vård, omsorg och skola för många hundra miljoner från de här företagen. Men varför skulle man köpa om det inte är bra och inte har bra kvalitet? Man kunde ju i så fall utföra själv eller köpa av någon annan.
Skrivet 24 jul 2012 22:35 G.E, vänsterdebattör
Högern har väl också en ekonomisk moral : att i alla ekonomiska sammanhang suga ut arbetarklassen på högsta nivå genom att privatisera allt samhällelig struktur som skolor , äldrevård m.m i det att skattepengar ska hamna i skatteparadis istället för att skapa arbete ( ökad personaltäthet ). Högern har sin speciella ekonomiska moralkultur och vi andra vill helst att kapitalet tar sig utryck i ökat antal arbetstillfällen eller att alla vinster återinvesteras , vilket också ökar kvantiteten jobb . Vi som är för en ekonomisk moral där aktiesystemet upphör ( ett sätt att tjäna pengar på pengar ) i det att investeringar hamnar i samhällelig planering , ser en potential i kapitalet . Högern är moralistiskt destruktiv i sitt handhavande av kapital , eftersom de fortsättningsvis enbart gynnar spekulanter och försakar produktiva investeringar i effektiva järnvägslinjer , bostäder m.m
Skrivet 25 jul 2012 20:17 leipet!
Jag tycker inte WA har rätt Göran. Han förenklar och dramatiserar en hel del. Det är klart att de vinstgivande företagen och dess politiska företrädare vill försvara sina positioner nu när de har gjort landvinningar på de här områdena. Diskussionen om vinster, riskkapitalbolag, skattesubventioner och kvalitet kommer att gå vidare.
Skrivet 26 jul 2012 00:00 Göran Silfverling
Skatt på vinst i Sverige ska självklart betalas i Sverige. Och kommunerna och landstingen måste bli mycket bättre på att upphandla tjänster med säker kvalitet.
Regeringens nya åtgärd för att stoppa s.k. internationella räntesnurror är sannolikt ett bra sätt att se till att det blir stopp på det, utan att man för den skull hämmar vinststrävanden generellt eller andra former av företagssträvan eller företag i andra branscher.
Men att kasta de här företagens kunskaper om vård, omsorg och skola på sophögen av "moralideologiska" skäl vore korkat, men kanske typiskt för Vänsterpartiet och Handels i LO. Socialdemokraterna med metallaren Stefan Löfven i spetsen har nog insett det, liksom WA har gjort för länge sedan.
Skrivet 26 jul 2012 20:15 leipet!
Det här handlar inte om att kasta kunskaper på sophögen och heller inte om någon moral.
Det handlar om vilka motorer som skall styra på de här områdena och vad man får ut av det. Både för personal och brukare. Det här är områden för och av människor där behoven skall styra och inget annat.
Jonas S sade i sitt tal i Almedalen att det också är viktigt att modernisera och utveckla de offentligt drivna verksamheterna. Kan bara hålla med.
Skrivet 26 jul 2012 21:07 Fisken
Håller med leipet. Vård, skola o omsorg skall drivas av samhället och UTAN vinst-inntressen. Alla skall fä vård efter behov. Annars är jag för privata företag, men inte inom dessa verksamheter. Vidar Andersson litar jag inte ett dugg på f.ö. Men förstatliga lasaretten o avveckla landstingen. Slotten o busstrafiken får ni gärna privatisera. Är hemma tillfälligt pga. stressig hund. Nästa vecka bär det av igen. Hej!
Skrivet 26 jul 2012 22:11 Göran Silfverling
Om (s) beslutar sig för att förbjuda vinst i företag som sysslar med vård, omsorg och skola - på sin kongress 2013 - så kommer det inte att märkas så mycket. Men om Riksdagens majoritet beslutar detsamma - så säger de upp avtalen och slår igen. Precis så som WA skriver i sin debattartikel. Därför kommer Stefan Löfven och Magdalena Andersson att se till att det inte blir så.
Vi kan idag inte klara oss utan de här företagens kunnande och effektivitet, och deras bästa motor för kvalitet i tjänsterna är ägandet och strävan till lönsamhet (inte vinst i första hand, kanske).
Leipet påpekar att J Sjöstedt vill modernisera den offentliga verksamheten. Det låter sig sägas! Men JS visste inte hur.
Bästa sättet att få det gjort är konkurrens - och det skapar de privata företagen som bemannas med proffs.
Skrivet 26 jul 2012 22:37 OMG
Varför ska det vara konkurens när det handlar om folks liv? Ska man gå och betala skatt hela livet för att sen betala igen för att få sjukvård? Skola, vård och omsorg ska ombesörjas av skattebetalarna. Inte av vinsdrivande företag. Börja tänka på folket istället för era egna fickor och vad NI tror är bäst för folket.
Skrivet 27 jul 2012 10:36 Fisken
Mycket bra skrivet OMG. Hade inte kunnat formulera det bättre själv. Trevlig fortsättning på sommaren mina vänner!
Skrivet 27 jul 2012 13:23 Peter Skoglund
" Skulle S – mot förmodan – nu hamna i en vinstförbjudande position så tror jag inte att de vinstdrivande verksamheterna och deras hundratusentals brukare/kunder kommer att påverkas nämnvärt "
Så säger Widar Andersson i sitt inlägg..........också.
Hur socialdemokraterna nu ska utforma sitt förslag för framtiden i den skattefinanserade vårdsektorn / friskolesektorn återstår att se.
Det finns ju flera alternativ för S att lägga fram. Förmodligen kommer det ett förslag grundat på, hur vinst får tas ut och hur hög , det mesta av vinsten ska in i verksamheten igen , utförande av vinstpengar ur landet och olika typer av avdrag och räntesnurror får ej förekomma....o.s.v.
Widar Andersson är ju chefredaktör för Folkbladet. Företräder han då folkets åsikt eller det lilla etablisemangets åsikt och intresse ???
Kosakval eller ens löntagarval känns väldigt långsökt som jämförelse då folket lever i verkligheten 2012.
Hälsas från " Det Vackra Oxelösund "
Skrivet 28 jul 2012 21:15 leipet!
Jag tycker du målar upp konstateranden som inte är så fruktbara och diskutera Göran.
Vi får se tiden an åt vilket håll utvecklingen går.
Skrivet 30 jul 2012 18:44 Seniaren
Jag liksom fisken håller helt med OMG i orden. Behöver jag säga mer?
Skrivet 2 aug 2012 06:10 Björnen
Bra vård har inte ekonomisk vinst som syfte. Bra vård kostar, ibland väldigt mycket för hummanitär/männsklig vinst!
Om ett vårdföretag ska gå med ekonomisk vinst kan de bli tvungna att mörda människor som kostar väldigt mycket!
Jag har undvikit vård tidigare och det blir nog än mer om den är privat! Jag lärde en gån gång att om man är sjuk ska man söka vård snart (jag har dock varit traumatiserad av saker som hänt vilket har resulterat i motsattsen.) och då kanske en sjuk-sköt-er-SKA kan hjälpa. Nu har det gått för långt och ingen kan aggera efter SKA takterna som Sverige bygger på. Nu byggs istället Sverige om och det är bara en fråga om när sven-SKA byts ut till annat språk? Svenskarna förlorar på det mesta och drabbas av sjukdomar som inte går att bota om det inte talas svenska och att SKA takterna kan spela bakåt väldigt mycket! (Araberna läser baklänges och kanske de är här för att hjälpa långsiktigt? (Jag tror alla människor vill varrandra gott innnerst inne!))