Oxelösund S
Annat innehåll
Prenumeration
Sök i bloggen
Om bloggen
Mattias Pettersson Jag har mitt ordinarie arbete inom individ- och familjeomsorgen men är nu tjänstledig för att under en period ge politiken min uppmärksamhet. Älskar Oxelösund och vill bygga politiken på allas lika värde. Bloggar tillsammans med andra Socialdemokrater i Oxelösund.
Senaste inläggen
Arkiv
Nyheter
Senaste nytt - lokalt
- 22/05
- Snart flyter barkbåtarna i ån (Nyköping)
- 22/05
- Bildspel: Så ser den nya vårdcentralen ut (Nyköping)
- 22/05
- Därför dömdes sonen för mord (Nyköping)
- 22/05
- Pensionärernas hus säljs (Nyköping)
- 22/05
- Rocklind får (s)töd (Gnesta)
- 22/05
- Bombmannen polisanmäld (Sörmland)
- 22/05
- Kost och träning i fokus på SFI (Oxelösund)
- 22/05
- SN-TV: Förskolebarn lär sig om säkerhet (Nyköping)
- 22/05
- Inbrott i villa i Oxelösund (Oxelösund)


















Kommentarer (28)
Denna artikel kan endast kommenteras av inloggade medlemmar
Skrivet 20 aug 2012 16:17 axel
"Med Annie Lööfs (C) förslag lönar det sig knappast för en undersköterska att börja jobba efter gymnasiet." Skriver du Mattias.
Ingångslönen idag för undersköterskor är ca 18.000-22.000, för att göra det enkelt räknar vi med det lägsta 18.000:- Om man skulle få en 75% ingångslön hamnar man då på 13.500 netto. Eftersom alliansen infört jobbskatteavdraget, har man efter skatt kvar ca 10.800:- (hade varit 9800 om Sossarna haft makten) Det är högre än både CSN och Socialbidrag och a-kassa får du inte direkt efter gymnasiet. En gymnasieelev har 1050:- per månad i studiebidrag. Så på vilket sätt lönar det sig inte att ta detta jobb? Hur tänkte du nu Mattias?
Svar:
Hej och tack för ditt inlägg! Annie Lööf har aldrig talat om de ingångslöner som faktiskt är idag utan referar till avtalens lägsta lön och den ligger lite under de 18.000 du redovisar så där tappar man några kronor. Vad en gymnasieelev har kan inte riktigt tas hänsyn till eftersom man då har försörjningspliktiga föräldrar. Ta sedan hänsyn till att de allra flesta jobben inom de redovisade områdena är deltidsarbeten så blir ekonomin svår att få ihop för många. Det jag ställer mig frågande till är själva idén med att man sänker skatten för att motivera människor att arbeta samtidigt som man sänker ingångslönerna. Jag får inte ihop det, gör du?
Skrivet 20 aug 2012 18:58 Fisken
Här håller jag med Mattias till 100%. Sänkta ungdomslöner skapar inte fler jobb. Det medför bara mer vinster för arbetsgivaren. Sen har väl som sagt inte unga människor mindre i hyra och billigare mat heller vad jag förstår. Hur en 29-årig minister med riksdagens högsta lön 150.000 bara kan komma med ett så simpelt förslag förvånar mig stort. Man jobbar för att försörja sig i första hand och den saken skall vi väl unna alla, även ungdomar. C:s o FP:s förslag skall förpassas dit det hör hemma alltså till papperskorgen. Så jag instämmer med artikelförfattaren.
Svar:
Tack för ditt inlägg Fisken!
Skrivet 20 aug 2012 22:16 Ante
Nu är det ju inte bara Centerpartiet som insett att något måste göras för alla dom som har allra svårast att etablera sig på arbetsmarknaden. Också flera fackförbund har insett att det är bättre för en ungdom att för en tid få en något lägre lön än att inte ha någon lön alls. Dom har skrivit avtal om särskilda ingångslöner med arbetsgivarna. Att Mattias och hans vänner på vänsterkanten inte så gärna nämner detta utan hellre kastar skit på sina politiska motståndare gör ju inte att föraktatet för det taktiska politska spelet minskar. Sen kan man ju också se det ur arbetsgivarens synpunkt. Det är väl ganska få som kommer till sitt första jobb och levererar samma arbetsinsats som dom med lite större erfarenhet från dag ett. Det är kanske inte så konstigt att en arbetsgivare hellre anställer en person som kan lite mer och redan visat vad man går för om lönen ska vara densamma till "gröngölingen". Kom med egna förslag mot ungdomsarbetslösheten istället för att klanka på dom som har ideer.
Svar:
Självklart ska den som är helt ny tjäna mindre än den som är äldre och har mer erfarenhet. Men för det behöver man inte sänka lönen för unga. Det finns redan idag en lönestegring med ålder och erfarenhet. Egna idéer finns, s har levererat många tankar kring ungdomsarbetslösheten. Jag kan återkomma kring de frågorna. Men kvarstår gör det faktum att alliansen sänker skatterna för att människor ska bli mer motiverade att arbeta. Samtidigt tror man att det blir fler jobb för unga om man sänker deras löner... Jag hör ingen som kan förklara hur det går ihop
Skrivet 20 aug 2012 22:59 50-åringen
Jag håller självklart med Mattias, eftersom det med dagens övriga regler och skatter i samhället knappast skulle gå att sänka löner för någon. Dessutom har såväl socialdemokrater som moderater accepterat att man rivit alla gamla hus med billig hyra så det går inte att rätta mun efter massäcken och bo billigt idag. Samtidigt kan jag tycke att åldern och erfarenheten borde ge ett plus i plånboken. Likaså kunde vi över 50 ha lite längre semester så de unga kom in på arbetsmarknaden.
Konstigt också att någon på 29-år tjänar 150´000 i månaden? Hur kan en människa få ihop en sådan erfarenhet och kunskap på så få år?
Jag förstår både hur de och du menar Mattias, men samtidigt måste vi få lite ordning och reda i vårt land. Fast att börja med att sänka löner är nog helt fel väg att gå, det håller jag med om.
Allt gick åt he..ete när man trodde att det var rättvist att ge alla samma lön oavsett kunskap, det funkar ju inte. Man måste självklart få mer betalt när man är bra på något.
Svar:
Klart alla inte ska ha samma lön, men det finns redan idag en lönestegring med åldern. Man tillämpar också ofta individuell lönesättning som premierar de bästa. Gällande semester så vet jag att samma sak gäller där, i alla fall i de flesta stora avtal. Semesterdagarna ökar med åldern och blir fler och fler ju äldre man blir.
Skrivet 21 aug 2012 09:52 Fisken
Kommentar till Ante : Om något fack också förespråkar SÄNKTA ungdomslöner så är detta givetvis lika fel som dom båda "mitten-partierna" förespråkar. Jag har nästan daglig majl-kontakt med en "fack-pamp" i Stockholm. Vi är överens i dom flesta frågor, men speciellt i denna.Har man tänkt tanken vidare? Den kloke 50-åringen skrev att det snart inte finns några billiga bostäder idag. I mitt jobb som brevbärare fick vi höjd lön o mer semester vid fyllda 30 o 40 tex. Vet att vi kallade det "gubbsemester" vid 40. Dom unga är långt över 20 idag när dom börjar jobba. Självfallet vill dom flytta hemifrån och skapa sig ett eget liv. Det kostar tyvärr pengar.
Skrivet 21 aug 2012 16:12 Insider
Arbetslöshet, arbetslöshet och åter arbetslöshet finns det något tjatigare än detta mantra. Varför ökar arbetslösheten i de västliga industriländerna? Naturligtvis för att företagen flyttar tillverkningen till låglöneländerna. Är det någon som tror att de tänker upphöra med denna strategi, naturlitvis inte. Nivelleringen av levnadsstandarden har bara börjat och det är våra folkvalda väl medvetna om. Problemet är bara att de inte törs tala om det för de medborgare, som inte fattat galoppen. Arbetslöshetsfrågan har bara blivit ett patetiskt slagträ i debatten, inget parti klarar av att sänka arbetslösheten, som naturligtvis bara kommer att öka i vår del av världen. Vad blir konsekvenserna av detta axiom, levnadsstandarden kommer att sjunka. Vi kommer t.ex. inte ha råd med en fullständigt grotesk invandrarpolitik och att vård, skola och omsorg kommer att drabbas hoppas jag de flesta inser. De enda som förmodligen inte kommer att drabbas är politikerna, de har ju beslutanderätten.
Svar:
Tack för ditt inlägg! Jag tror det stora problemet inte är att jobb flyttar ut. Förmodligen kommer vi aldrig kunna konkurera om dessa jobb i en förlängning, utan att det skulle bli för dyrt. Problemet är också att tekniken rationaliserar bort enkla arbeten vilket i högsta grad drabbar de svaga. Dock tror jag att vi genom satsning på de nya områden som växer fram, kan ta igen mycket. Världen förändras. Följer man då inte med, ja då blir det heller inga nya jobb när gamla jobb flyttar utomlands.
Skrivet 21 aug 2012 18:56 G.E, vänsterdebattör
Kapitalismen = lönesänkningar och depressions
Kapitalismen har en enorm förmåga att producera varor . Inom vissa brancher blir det tom överproduktion ( exempelvis bilindustrin) pga oplanerad kvantitet . Det som driver de kapitalistiska storbolagen är överlevnad i den globala konkurensen . För att överleva är lönesänkningar en metodik i det att vinsten ökar. Med ökade vinster kan bolagen köpa upp utkonkurerade bolag , vilket leder till ökade muskler. Nackdelen med den globala konkurensen är företagens försök till lönesänkning. Med lönesänkning minskas den totala konsumtionen i och med minskad efterfrågan på varor. Med minskad efterfrågan går fler företag i konkurs och arbetslösheten ökar . De som initiera lönesänkningar har inte förstått att företagens överlevnad krackelerar här i världen.
Svar:
Tack för ditt inlägg.
Skrivet 21 aug 2012 19:14 G.E, vänsterdebattör
Kina ökar lönerna !
Pga global minskad efterfrågan av varor har även Kinas varuexport minskats.
Denna minskade varuexport försöker kinesiska regeringen att balansera ut genom att höja lönerna för den egna befolkningen . Det går inte att snåla sig ur kapitalistiska efterfrågekriser med metodiken lönesänkning. Tvärsom , bör de lågavlönades löner höjas och det behöver investeras mer där behoven är stora .
Skrivet 21 aug 2012 20:45 Pettersson
Oxelösunds kommun kanske ska titta lite mer på Centerpartiets politik. I exempelvis Mönsterås (13 000 invånare) får Centerpartiet över 40 % av rösterna och där går det bra. Kommunen har god ekonomi, låg skuldsättning och invånarna verkar nöjda.
Har du tänkt åka på studiebesök Mattias? Det kanske är bättre för Oxelösund med lite centerpolitik än det 62-åriga styre vi har nu.
Svar:
Det finns positiva delar att bryta ut från de allra flesta partiers politik. Men att göra studiebesök för att titta på just Centerpartiets politik ser jag som slöseri med både pengar och resurser. Bättre då att oavsett kommun och styrning leta upp lyckade exempel på vissa för oss specifika nyckelfrågor för att titta djupare på dem.
Skrivet 22 aug 2012 09:57 Fisken
För mig är S ett parti som förespråkar tandlöshet och INGEN A-kassa.Då kan man inte få MIN röst i alla fall. Detta går heller inte att snacka bort typ: Hade vi bara fått makten 2006 hade dessa frågor varit lösta nu. Vem tror på sånt? Nej upp till bevis ord är just bara ord. Jag ser inget alternativ idag till soffan Pettersson. Men jag hör folk i min bekantskap-krets som lurar på SD. Alltså handlar det INTE om invandring utan om ett allmänt missnöje med dom etablerade partierna. Sen om S får regerings-makten, vilket det mesta talar för, så lär SD bli fortsatt vågmästare. Hur kul är det Mattias? Men sabbar man för småfolket så förlorar man väljare, så enkelt är det.Hej!
Svar:
Hej Fisken! Jag kan glädja dig med att jag tror inte heller att både tandvårdsfrågan och en bra fungerande a-kassa hade varit löst på några år. Men jag förespråkar att det ska lösas, det vet du. Munnen är självklart en del av kroppen och en dålig mun kan skapa mycket lidande. Som det ser ut idag kommer vi dock tyvärr också allt längre ifrån en lösning. Det är aldrig kul när ett parti blir vågmästare såsom det fungerar med SD idag. Det skapar bara osäkerhet och instabilitet.
Skrivet 22 aug 2012 15:51 Pettersson
Säga vad man vill om S men redan 1973 lovade de på en valaffisch Tandvårdsförsäkring åt alla, eller något liknande. Jag ångrar bittert att jag inte tog en kopia på alla valaffischer som tidigare låg på S hemsida men nu är de borttagna.
Undrar varför?
För övrigt fick sossarna 43 % och centern kom två med 25 % av rösterna 1973.
Skrivet 23 aug 2012 08:49 Insider
"Dock tror jag att vi genom satsning på de nya områdena som växer fram, kan ta igen mycket" Som vanligt svepande politikerfloskler, var god precisera dig vilka områden du avser, komplettera gärna med en åsikt om nivelleringen av välståndet och dess följder för den idag rika industrivärlden.
Svar:
Som du säkert läste skrev jag "kan ta igen mycket". Observera att jag inte skrev allt! Exempel på områden är vad man kallar "gröna jobb". Det rör sig om utveckling och tillverkning av metoder för att skapa energi eller utveckling av miljövänliga transporter och IT frågor. Jag är inte specialist på området men övertygad om att när vi tappar på ett område så måste vi satsa på att utveckla de områden vi är bra på. Självklart vinner vi på det i längden. Jag vill att alla i världen ska ha en bra situation så generellt sett är det såklart positivt med en nivellering av välståndet. Nivelleringen (eller för de som vill läsa lite enklare ord, utjämningen) av välståndet i världens alla länder kommer med all säkerhet att påverka. Det är en faktor som kan skapa en stor oro i de idag rika länderna som då skulle se en sänkning av välståndet. Samtidigt tror jag att om vi kan se till att uppbyggnaden av välståndet inte tär ännu mer på jordens resurser kan vi i de rika länderna dra nytta av det hela.
Skrivet 23 aug 2012 18:37 Fisken
Det går att bygga ett samhälle Mattias där INGEN faller utanför. Okey jag kanske har använt mitt eget fall FÖR mycket. Jag klarar mig o har fixat allt på egen hand. Men Thomas Arnell behöver samhällets stöd. Varför sviks han? Det finns många idag som har det svårt. Ofta pga. sjukdom och arbetslöshet. Jag försvarar inte alliansens politik. Absolut INTE. Men S kan bättre, det kunde ni på 60-talet och den dagen ni återgår till 60-talspolitiken så blir ni åter stora. Det behöver byggas bostäder idag. Över hela Sverige som folk har råd att hyra. Varför kan inte S idag det ni kunde på 60-talet? Jag har många tankar om hur ett rättvist och solidarikt samhälle kan växa fram. Men vem lyssnar på lilla mig? Sen kommer vi inte alltid att få evig tillväxt.Det klarar heller inte planeten av. Men vi måste se till att INGEN hamnar i utanförskap. Detta verkar varken S eller M kunna lösa. TYVÄRR! Du vet att jag gillar dig Mattias men samhället måste vändas på rätt körl igen. Kom Igen!
Skrivet 26 aug 2012 08:45 50-åringen
Jag undrar fortfarande varför de unga som börjar arbeta idag, utan erfarenhet skall ha samma lön och samma 25 dagars semester som jag och andra som arbetat mer än halva livet i samma branch?
Självklart skall de ha en rimlig lön för sitt arbete, men det måste löna sig att arbeta och lära sig saker. Erfarenheten och alla "kringkunskaper" måste ha ett värde.
Sen kan man inte "bygga" billiga bostäder åt unga och studerande mfl. man måste ta tillvara äldre stabila hus för dessa endamål.
Man måste kunna arbeta sig uppåt i livet. Det är inte rimligt att de unga skall kräva fullt ut samma standard som de som arbetat ett helt liv.
Skrivet 26 aug 2012 09:39 Fisken
Att höja lönerna för dom som har lägst tror jag på. Likaså höja garantipensionerna. Ungdomslöner måste vara realistiska då ALLA måste kunna leva på sin lön,pension. Även sjukersättning o A-kassa bör höjas underifrån. Görs detta så ökar konsumtionen o det blir fart på hjulen. Dom fattiga har ett konsumtionsbehov, det har inte dom redan besuttna som har allt redan. Sen Mattias att S o M är helt lika idag bevisas dagligen. Ni vill köpa panga för pengarna. 90 miljarder borde användas att stärka dom svaga. Jobben finns inom vård, skola o omsorg. Att värna "panga-industrin" verkar totalt osympatiskt i mina ögon. Dom som förlorar jobbet där är välkomna att jobba inom äldrevården eller skolan. Mindre panga, mer solidaritet!
Skrivet 27 aug 2012 20:51 G.E , medlem i Nej till EU-rörelsen
Jag håller med dig , Fisken !
Panga , panga industrin är inte till för att öka välståndet för svensk befolkning .
Konsumtionsbehovet är viktigare än militaristiska JAS - plan ! Jag undrar hur SD tänker i detta sammanhang , då de alltid ställer den ekonomiska mottsättningen pensionärer eller invandrare ? Mottsättningen ekonomiskt sett är väl militarismens JAS - plan eller ekonomisk välfärd ! Det finns en annan ekonomisk motsättning som sällan debatteras , nämligen EU - medlemskap eller välfärd för svenskar . Jag anser att medlemsavgiften på 30 miljarder är bortkastat penningkapital . Satsa dessa pengar istället på arbetsuppgifter inom Landsting och kommuner för att ge ungdomar jobb !
Skrivet 27 aug 2012 20:56 G.E, vänsterdebattör
Socialdemokrater och Alliansen är säkert överens om ökad militärbudget i det att investeringar på JAS - plan ska beslutas . Lika barn leka bäst ! Någon protest från herr Löven tycks vara obefintlig .
Skrivet 28 aug 2012 16:00 Fisken
Märker GE att vi är överens om det mesta. Det är varken första eller sista gången vi kommer att vara det heller. Sen har du landat i kommunismen o jag drömmer mig tillbaka till S 60-tal. Vi båda menar säkert att behoven borde styra mer än plånbokens tjocklek. Jag vill ju inte ha något landsting då detta bara gynnar giriga politiker o byråkrater. Men jag vill stärka både stat o kommun. Men viktigast för mig att vi får ett jämlikt samhälle där INGEN faller utanför. SOLIDARITET! Då blir jag idag partilös TYVÄRR!
Skrivet 30 aug 2012 17:52 Fisken
Mattias jag vädjar nu till Dig. Lös våra konflikter o släpp prestigen då skall vi släppa vår också. Det är det som är hindret idag. Ni vet vad vi kräver o detta är inte förhandlingsbart. Sen har ni mig i partiet. Jag lovar en valrörelse ni sent skall glömma. Har ni någon kavaj storlek Large för jag börjar bli lite rund om magen. Då är målet 50% lokalt allt annat skulle kännas som ett misslyckande. För borgare o kommunister litar jag inte längre på. Fan vad kul vi skulle ha. Slippa detta meningslösa tjafs i ännu ett val lockar inte oss i alla fall, lockar det Er? Men kom till skott snarast. Då kanske vi kan behålla landstinget också om ni skärper er lite där. Hoppas du har en kommentar. Här har du kardan, jag söker fred o samförstånd!
Skrivet 31 aug 2012 08:37 Fisken
God morgon Mattias! Både du och jag vet att vi inte kan lösa detta. Men en sak måste ju ändå glädja S. Nu har jag målat in mig i ett hörn. Jag kan inte rösta utan att all min trovärdighet försvinner. Som Fisken röstar så röstar Sverige. Kanske en slump, men faktum är att det nästan alltid stämt. Så skyll inte på mig nu om valet inte blir som ni tänkt. Jag tror ändå inte att 51% väljer min linje, alltså soffan. Men vi måste få en ny regering nu innan fler hamnar i utanförskap. Det är MIN kamp att företräda dom svaga i samhället. Tänker fortsätta med det även utan politisk hemvist. Tycker ändå jag vill berömma S i Oxelösund för att ni INTE säger jag till LOV. Jag har inget emot privata företag, absolut inte, men inte inom vård, skola o omsorg. Kämpa på Mattias o någon gång ses vi väl. Men aktiv i valrörelsen blir jag ju inte. Kanske lungt o skönt för er för jag kanske skulle åstad-komma för mycket drag. Jag tänker inte rösta blankt då detta inte går i mitt fall. Trevlig Helg!
Skrivet 1 sep 2012 08:51 Fisken
M brukar angklagas för att bli svarslösa ibland. Verkar som även S kan anklagas för det. Nu har jag en väldigt liten hjärna, men förhoppningsvis ett större hjärta. Men även det får självfallet andra avgöra. Jag har i alla fall inte menat något illa med mina två senaste inlägg, utan bara följt mitt hjärta. För hjärna har jag nog ingen,men den frågan överlåter jag till andra att bedömma. Har nog inte mer att säga framöver nu. Börjar bli tom o har nog nåtts vägs ände nu. Önskar dig Mattias o ditt parti allt gott framöver. Självklart vinner S nästa val o jag har bara EN RÖST. Hej min vän!
Skrivet 1 sep 2012 16:19 Fisken
Konstaterar att lagt kort ligger och att vi aldrig mer kan mötas. Tror inte S är samma parti idag som det jag förälskade mig i på 60-talet. Hittar heller inget alternativ då även det andra folkrörelsepartiet C sviker. Nåja lilla jag kan väl kvitta. Höger eller vänster idag är i stort detsamma. Jag tror ändå folk är rätt missnöjda med dagens allians-regering så ni bör vinna nästa val om jag tolkat stämmningsläget rätt. MEN ni får inte lång tid på er att levera. Märker folk att ni fortsätter med M-politiken lär er tid vid makten bli kortvarig. Vi gumman o jag lägger oss tillrätta i soffan o lär ligga där våra liv ut. För i kampem mot dom svaga ger vi aldrig upp. Hoppas bara jag inte inspirerat fler att välja soffan då i grunden är fel. Men för oss det enda rätta. TYVÄRR!
Svar:
Hej Fisken! Lovar dig att jag ska ge dig svar på dina inlägg men jag har haft en mycket tuff tid och har inte riktigt fixat det här med att svara dig i god tid. Ber om ursäkt och hoppas på Din förståelse. Återkommer som sagt inom någon dag eller två. Hälsningar mattias
Skrivet 2 sep 2012 15:32 Fisken
Tack för det svaret Mattias. Då väntar jag till det kommer. Tyvärr kommer nog ditt svar att följa dom tidigare jag fått i detta ämne. Så med 99% säkerhet förblir Anette o jag soffliggare våra liv ut. Och det kanske inte är så många val det handlar om då jag alltid hävdat mig vara en typisk medel-Svensson som då skulle avlida runt 80 års åldern. I så fall (det vet bara GUD) så slipper jag förhoppningsvis bli en långvarig långvårdspatient. Men några kul pensionärsår skall väl ändå finnas kvar. För livet är ju jäkligt kul o gemenskap med andra kan vara viktigare än politik som är så svår-begripligt idag. Men att gå in i ett parti med olösliga konflikter kan bara misslyckats.
Skrivet 3 sep 2012 10:38 Fisken
Trots att jag vet vilket svar du kommer att ge vill jag ändå erkänna att jag röstat FEL på hela 2000-talet. Okey vår konflikt är olöslig det vet jag. Men jag o Anette är ändå sossar. Vårt näst bästa parti C förstår vi inte alls längre. Jag erkänner härmed att det varit fel att ge rösten till V,C,FP o M. Varför skall dom tjäna på vår konflikt? Nu blir det soffan o S förlorar två säkra röster. Då blir det ju ändå rätt, som vi ser det. Sen betyder två röster ingenting, då ni vinner lätt ihop med V åtminstone i O-sund. På riks kan det bli knepigare för att "soffan" idag har 22% o den kan öka ytterliggare.Det är nog enda hotet mot en ny S-regering. Sen tycker jag O-sund sköts väldigt bra idag. Slår vi sen ihop oss med Nyköping blir vi en blomstrande storkommun med mycket muskler. Men det är två år till valet o mycket kan hända...!
Svar:
Hej Fisken! Återigen ber jag om ursäkt att jag inte svarat på dina direkta frågo men jag har haft det tufft en tid nu. Hur som helst, här är jag nu. Jag kan nog inte lösa konflikten du beskriver. Jag är jag och står för varje liten sak jag gör och är tydlig med allt som jag som person kämpar för. Vad andra gjort, eller inte gjort, tycker jag att de får stå för. Det är mycket svårt för mig som inte har detaljkunskap om vad som hände då även om jag såklart förstår din frustration! Sen vill jag också säga Fisken, att du har aldrig röstat fel. Du har gjort vad du kände var rätt just då. Det kan man aldrig gå och tänka på efteråt. Just då var det rätt för dig, det är det viktiga. Du och jag tänker nog ganska lika och jag lovar dig att som det ser ut idag, med de förutsättningar som finns idag, kommer jag aldrig att frivilligt införa LOV eller privata utförare. Jag har liksom dig förut tyckta att C har haft lite bra ideer även om jag inte tyckt om deras hela paket. Liksom dig förstår jag inte heller mig på C idag som inte verkar ha någon egen politik att tala om. Sammanslagning med Nyköping ser jag inte inom överskådlig framtid. Jag är lite rädd att Oxelösund skulle försvinna i stora Nyköping. Samarbete har vi ändå i många frågor och det kan vi utveckla mer. Och faktiskt så växer Oxelösund som kommun och det måste vi ta vara på nu! Jag uppskattar dina inlägg i debatten Fisken, jag ska försöka bättra mig på att hänga med i svaren!
Skrivet 3 sep 2012 11:36 Fisken
Svaret var ju givet o inte ett dugg överaskande. Dom krav vi har är Anettes 10.000 detta är HENNES ord inte mina. Vi förlorade säkert det dubbla på detta. Men det är SKAF som har den bollen. Men S ( det var bara sossar ) i denna konflikt går alltså emot LO-ledningen som gav oss rätt. Rosornas krig? Den andra konflikten med landstinget finns papper på allt som Thomas af Bjur har. Siffran 50.000 är jämnt då det visst var 52.000. Okey då går ni även här emot socialstyrelsens expert. Jag har kollat upp honom bland hans kollegor. Han har ett mycket stort förtroende hos myndigheten och är övertandläkare i botten.Nu är det på detta viset Mattias att vi behöver inte dessa pengar. Jag skulle också kräva ett erkännande mellan fyra ögon att ni handlat fel, vilket ni gjorde. Någon avbön offentligt behövs inte. Alla era politiska motståndare vet att ser dom mig i röd jacka är konflikterna lösta o allt är i sin ordning, därför har Roland hittat hem. Nu får vi köra detta en valrörelse till ???
Skrivet 3 sep 2012 11:44 Fisken
Du skall veta att många av era väljare i främst Nyköping inget hellre önskar än att detta löses en gång för alla. Det är främst f.d. kollegor som känner mig väl och har tagit illa vid sig av alla mina skriverier om detta. Vi låg ju i soffan hela 90-talet Anette o jag pga. detta. Sen fick vi lite skit att det var vår skyldighet att rösta. Det är det ju inte när man har ett parti som behandlat oss illa. Är det nya S-politiken att hånskratta åt arbetarfamiljer för att dom är fattiga? Är det nya S-politiken att kämpa för tandlöshet o utanförskap? Tänk till lite nu Mattias! Ni kommer inte bli glada om två år när jag dyker upp på järntorget. Ni vet vad jag kommer att säga. O att skylla detta på Anette o mig är o förblir självmål. Men vi har målat in oss i ett hörn nu och något annat parti skall INTE tjäna på detta. Vi river röstkorten så ni ser att vi talar sanning. Men det finns väl röstlängder o kolla också gissar jag.
Men du är till sist en JÄKLA BRA KILLE o jag hoppas NI vinner! Hej!
Skrivet 3 sep 2012 14:13 Fisken
Kanske ändå bäst det som sker Mattias. Är nog för ärlig för att ge mig in i politiken. Skulle säkert få ovänner direkt då jag lär fortsätta min kamp för dom svaga. Det tråkiga i detta är att jag nu heller inte kan ansluta mig till Broderskaparna. Här tror jag inte vi skulle få konflikter, då Kjell Wiklund o jag i stort tycker rätt lika. Sen blir jag lite konfunderad att INTE S vill växa o skaffa sig egen majoritet. Men politik av idag är ju att sko sig själv och strunta i sina väljare och då hör jag självfallet inte hemma inom denna svär. Men livet går alltid vidare o vi soffliggare växer ju för varje mätning så vi är nog inte ensamma om att tycka så här. Trevlig Höst min vän!
Skrivet 3 sep 2012 19:56 Fisken
Jag tror många äldre sossar är djupt bekymrade över vart partiet tagit vägen. Era goda siffror idag beror ju endast på alliansens tillkortakommanden. Efter Palme-mordet så finns liksom inte S kvar längre. Drog mig till minnes ett brev jag skrev till Olof om en liten vanlig brevbärare som jag kunde tillföra partiet något. Hans svar var tvärt emot dom svar jag får från dagens sossar. Hur har det blivit så här? För allt under 40% är ju katasrofsiffror för S. När sen det andra folkrörelsepartiet C sviker så totalt finns väldigt lite hopp kvar för småfolket. Tur att vi insett att själv är bästa dräng o att politiker inte går att lita på längre. Funnis det lite av partikänsla kvar inom S så löser man självfallet sina "surdegar" och går stärkta ut. Om min mosbror levt idag hade han hjälpt mig. För han var en riktig sosse. Såna finns inte längre. Så Thomas Arnell gör helt rätt som väljer soffan. VARFÖR ????