– Trender kommer och går, men kvalitet ger lojala kunder, säger Peter Alemar.

Vi träffas i hans rum, två trappor upp i den gamla tegelbyggnaden där Nyköpings första vattenverk en gång låg inhyst. Rummet ser inte särskilt vd-mässigt ut med daterade kontorsmöbler och väggar som skulle må bra av en ommålning. I rummet finns även Ida Lindberg Klausen, marknadschef och Peter Alemars högra hand under de fyra veckor han varit i tjänst.

– Tanken är ju inte att jag ska sitta fast på mitt rum, utan vara med i verksamheten och förhoppningsvis tillföra energi och erfarenhet och säkerställa att vi behåller positionen som Sveriges ledande hantverksbryggeri, säger han med en svag antydan till Göteborgsaccent i rösten.

Artikelbild

| Öl är passion för de anställda på Nils Oscar. Här visar bryggaren Emil Larsson upp en nytappad lagersort från en av provtankarna för nye vd:n Peter Alemar.

Peter Alemars intresse för mat och dryck sträcker sig tillbaka till studietiden på Handelshögskolan i Göteborg på 90-talet. I egenskap av öl-chef på studentkåren började han extraknäcka på systembolaget för att lära sig mer om öl, vin och sprit. Det ena ledde till det andra och när han tog sin examen som civilekonom, kunde han även stoltsera med han varit med och utvecklat Göteborgs första specialbutik för öl, vin och sprit.

Mot den bakgrunden blev han omedelbart het i dryckesbranschen och headhuntades som brand manager till den franskägda jätten Rémy Cointreau.

Första vd-uppdraget kom sex år senare då han fick tjänsten som vd för det multinationella dryckesbolaget Maxxium Group. Sedan dess har det rullat på med olika uppdrag för ett antal tunga bolag inom dryckesbranschen. När rekryteringsfirman ringde och frågade om han var intresserad av att leda Nils Oscar tvekade han inte.

– Jag skrattade när rekryteringsfirman ringde. Jag tycker verkligen om Nils Oscars lager och tycker det är jätteroligt att få kliva in i en bransch som sjuder av hantverksanda. Nu ser jag fram emot att jobba med strategi och analys, för att upprätthålla vår höga kvalitet och växla upp ytterligare.

Artikelbild

Målbilden de närmaste tre åren är att fördubbla företagets omsättning, som 2019 beräknas landa på 40 miljoner kronor, och därmed innehar en ledande position bland Sveriges nu cirka 400 mikrobryggerier.

Grundförutsättningarna för att växa finns definitivt menar Peter Alemar, bland annat är marknaden för alkoholfri öl het just nu. IPA-trenden håller också i sig.

Artikelbild

| Bryggaren Emil Larsson smakar av en suröl som ännu inte finns på marknaden. Kreativitet och innovationslust är viktigt för bryggeriets utveckling menar Peter Alemar.

– I vår bransch finns massor av kreativitet och innovationslust, men trender kommer och går. Det är därmed inte sagt att vi inte ska leda eller ligga i framkant på utvecklingen, men vår nisch är gastronomisk och välbalanserad öl.

Nils Oscar har i dag 15 heltidsanställda som alla brinner för mat och dryck. Enligt Ida Lindberg Klausen är det en nödvändighet för den innovativa processen.

Artikelbild

| 2018 producerade Nils Oscar cirka 1,3 miljoner liter öl.

– För att behålla och stärka sin position och det man står för krävs att man har ett passionerat team och att det finns utrymme för kreativitet och lekfullhet, säger hon.

Nils Oscar erbjuder redan i dag öl-provning och rundvisningar för mindre sällskap. För att möta allmänhetens intresse för bryggeriprocessen och hantverksöl byggs i höst ett nytt "tap room" i det gamla vattenverket där man ska kunna ta emot slutna sällskap på upp till hundra personer.

Artikelbild

– Trycket är stort att komma hit och redan i dag har vi 1500 besökare om året - allt från kompisgäng till företagskickoffer. Intresset för öl bara ökar.