Out of options lanserade appen på Bomässan i Nyköping och Jonas Augustsson berättade om möjligheterna för företagare och privatpersoner. På bilden syns också Anna Thunman Silfverblad.

Nyköpingsföretag lanserar unik app

NYKÖPING

Bilen ska tvättas eller datorn installeras om. Nyköpingsföretaget Out Of Options erbjuder nu en digital plattform där man kan lägga ut sina vardagssysslor men även mer avancerade uppdrag. Appen släpps nu på test till iPhone i Nyköping.

Idén är ganska enkel. En privatperson som behöver hjälp med till exempel ett verandabygge skapar ett uppdrag i appen, med uppgifter om vad det får kosta, tidsåtgång och så vidare.

Sedan kan personer som har åldern inne med BankID anmäla sitt intresse för att utföra uppdraget, varpå beställaren själv bestämmer vem som ska få utföra det.

– Både privatpersoner och företag kan enkelt kontakta och utföra uppdrag via plattformen, berättar Jonas Augustsson, VD och grundare för Out Of Options Sweden AB, som i dagarna har lanserat appen på prov i Nyköping.

Den privatperson som vill ta uppdraget behöver inte ha någon firma. Privata uppdragstagare blir via appen temporärt anställda för uppdraget av bolaget Frilans Finans som är Sveriges största egenanställningsföretag, som ser till att skatter och avgifter betalas in och att privatpersonen blir försäkrad om uppdraget uppfyller villkoren.

– Det är extremt viktigt för oss att allt ska gå helt korrekt till, säger Jonas Augustsson.

Till en början finns appen att prova på i Nyköping för att identifiera eventuella barnsjukdomar, men tanken är att den ska fungera i hela Sverige och sedan även ta steget ut i Europa.

– Potentialen är enorm. Men för att kunna växa på det sätt vi vill, måste vi hitta investerare.

Appen innehåller även en digital marknadsplats kallad ”O3 Deals”, där lokala företag kan marknadsföra sina tjänster eller produkter till ett reducerat pris och som kunder om butiken tillåter även kan boka in sig på. På ett par veckor har ett knappt tiotal lokala företag visat intresse av att vara med, berättar Jonas Augustsson.

– Till en början riktar vi oss framför allt mot företag som verkar inom branscherna restaurang eller skönhet och hälsa. Med tiden kommer vi utöka till andra områden och i dagsläget har vi en även kategorin ”övrigt" för den som vill prova på, säger Jonas Augustsson.

Ett av de företag som har valt att vara med nu vid start är Mårtens hus. Restaurangen kommer till exempel att erbjuda överbliven dagens lunch till ett reducerat pris under specifikt utvalda tider. Så i stället för att maten hamnar på soptippen kan appens användare komma förbi och köpa maten.

– Det känns ju verkligen som ett erbjudande som ligger rätt i tiden, säger Jonas Augustsson

Läs mer om dessa ämnen

Ämne/affärslivaffarslivaffarsliv.biz