Övning 37: Björngång Varför: Helkroppsövning. Få övningar tränar bålstyrka, höft- och skulderbladsstabilitet lika bra som björngång. Övningen kräver ett samspel mellan styrka, koordination och rörlighet för att göras korrekt. Hur: Ställ dig på alla fyra, lyft knäna en bit från golvet, spänn bålen och undvik svank. Böj armbågarna lätt och gå framåt (alternativt bakåt) med höger fot och vänster arm, följt av vänster fot och höger arm. Fot och arm arbetar med andra ord diagonalt. Gå över ett stort vardagsdagsrumsgolv, upp för en trappa, över en gräsplan eller uppför en backe. Prova! Den här övningen är rolig och jobbig. Att tänka på: Spänn rumpan för bättre stabilitet, titta ner/neutral nacke och rygg. Foto: Sandra Nordin Text: Fia Larzon, Fias Kraft & Hälsa 

Övning 37: Björngång

Träning
annons

När kröp du på golvet eller upp för en trapp senast? Nu är det dags igen!

Ett sätt att få fart på det nya livet kan även vara att gå med i Klubb Livsform. Det är bara att gå in på hemsidan sn.se 
– SN-prenumeranter får rabatt – och få tips och trix för att börja ett sunt liv.  

Läs mer om dessa ämnen

Medicin och hälsa
annons

Mest delat denna vecka