• Övning 38: Höfttöj med överkroppsrotation i plankposition En övning som är bra för alla och som är extra bra för att skapa en starkare och smidigare löparkropp. Varför: Vi stärker och stretchar ut våra generellt kortaste muskler såsom höft och bröst. Vi stärker och stabiliserar axlar och muskelkorsett. Vi rör oss över alla leder och skapar medvetenhet i kroppen. Hur: Stå i plankposition på händer och fötter, med händerna under axlarna. Ta ett stort steg fram och placera foten utanför handen eller så långt fram just du kan placera foten. Rotera upp överkroppen genom att låta handen styra rörelsen i en halvcirkel uppåt taket. Blicka handen. Öppna upp bröstet. Rör dig tillbaka i samma steg och utför rörelsen växelvis höger till vänster sida. Långsamt och kontrollerat. Att tänka på: När du tagit steget fram så sjunk ner i höften för att få en fin stretch över höften. Är övningen för tung, starta med att arbeta i knäläge. Foto: Sandra Nordin Text: Fia Larzon, Fias Kraft & Hälsa 
1/

Övning 38: Höfttöj med överkroppsrotation i plankposition

Träning
annons

Nu börjar det bli dags att ta hand om sin löparkropp. Efter den tidiga vårvärmen så låter vi oss inspireras och satsar på en löpövning.

Ett sätt att få fart på det nya livet kan även vara att gå med i Klubb Livsform. Det är bara att gå in på hemsidan sn.se 
– SN-prenumeranter får rabatt – och få tips och trix för att börja ett sunt liv.  

annons

Mest delat denna vecka