Övning 42: ”Bordet” med benspark Varför: Stärker primärt stora sätesmuskeln, sekundärt baksida lår, rygg, bröst och framsida axlar. Genom bensparken/sträckningen även framsida av lår och knäleder samt bålstabilitet. Ger dessutom en stor och god stretch för bröst, axlar och även höft. Beskrivning: Utgå ifrån en position där fötter och händer är stabilt i underlaget och sätet strax ovanför underlaget. Pressa upp höft och säte tills överkroppen blir så rak som möjligt. Stanna i toppläget med en högt hållen höft och sträck ut ena benet så att underbenet blir en förlängning av resten av kroppen, växla ben. När du har gjort en benspark på vardera ben sänker du tillbaka sätet ner mot golvet och börjar om på nytt. Sträva efter att utföra 10-20 repetitioner. Att tänka på: Händernas placering behöver inte vara så som på bilden. Prova vad som känns bäst för dig, med fingrarna riktade framåt, utåt sidorna eller bakåt. Fokusera på höften, att få upp den så högt som möjligt och att hålla kvar i toppläget genom bensparken. Starta med att bli stark i höftlyftet innan du lägger till bensparken. Foto: Sandra Nordin. Text: Fia Larzon, Fias Kraft och Hälsa

Övning 42: ”Bordet” med benspark

Träning
annons

Efter mycket koncentration på mage är det dags för baken att få jobba lite extra. "Bordet" är en ganska enkel övning att göra men nog så svettig.

Ett sätt att få fart på det nya livet kan även vara att gå med i Klubb Livsform. Det är bara att gå in på hemsidan sn.se 
– SN-prenumeranter får rabatt – och få tips och trix för att börja ett sunt liv.  

annons

Mest delat denna vecka