Övning 43: Utfall med rotation En övning som kan göras utan redskap eller med alltifrån kettlebell, medicinboll till pinne i händerna. Varför: Stärker upp precis hela underkroppen (insida/utsida, framsida/baksida lår, säte, vader) samt midjan, de sneda bukmusklerna, de raka ryggmusklerna och ryggens rotatorer. Dessutom en bra stretch för höfterna. Balans. Beskrivning: Stå höftbrett. Ta ett stort kliv framåt eller bakåt och för händerna ut över det främre benet genom att rotera i överkroppen. Återgå till startposition genom att trycka ifrån med främre benet. Upprepa för motsatt sida. Att tänka på: Kliv som på räls, inte i linje, så blir det lättare för balansen. Efter klivet, skjut fram höften och sänk dig rakt ner. Notera att knät inte överstiger tån i nedre läget. Foto: Sandra Nordin Text: Fia Larzon, Fias Kraft & Hälsa

Övning 43: Utfall med rotation

Träning
annons

Vanliga utfall kan vara ganska tråkiga att göra, men lägger du till lite rotation på det hela får du in lite fler muskler i övningen.

Ett sätt att få fart på det nya livet kan även vara att gå med i Klubb Livsform. Det är bara att gå in på hemsidan sn.se 
– SN-prenumeranter får rabatt – och få tips och trix för att börja ett sunt liv.  

annons

Mest delat denna vecka