• Katarina Eriksson, Nyköpings Runners, försöker att springa runt tio tävlingslopp per år. – Det är ett bra sätt att motivera sig till att träna, säger hon. Foto:
  • Kärrusets dike kan knäcka den bästa löparen. Här måste arrangörerna OK Klemmingen dock hoppas på riktigt skitväder under hösten för att banan ska bli så svårsprungen som möjlig. Foto:
  • Festloppet i Nyköping har nästan allt. Det är stadsnära och har både löp- och simmomentet i loppet. Swimruntävlingarnas popularitet växer i landet så arrangörerna är helt rätt ute. Foto:
  • Å-loppet i Eskilstuna lockar alltid många löpare varje år. Foto:
1/

Planera din tävlingskalender även som amatör

Tävling
annons

Att lägga upp en tävlingssäsong som motionär är inte helt lätt, vare sig man tillhör amatör- eller elitskiktet. Katarina Eriksson, som brukar springa runt tio lopp om året, låter humöret styra. – Just nu tycker jag till exempel att Wings for life är ett väldigt kul lopp, säger hon.

Antalet tävlingar i Sverige växer för varje år i takt med att intresset för att prestera under ordnade former ökar.

De rena löptävlingarna har dock fått konkurrens av tävlingsformer som triathlon, trialrunning, hinderlopp och swimrun.

– Och sådana där lopp där man ska gegga ned sig som i Tjurruset, säger Katarina, som ännu inte tagit steget över till lerloppen.

Nyköpings Runners-löparen, som sprang sin första tävling som 11-åring (1977), har runt 380 lopp under sitt bälte. Hon gillar egentligen den vanliga typen av löplopp bäst, men provade Ångaloppet ifjol. En swimruntävling med start och mål på en gård utanför Nyköping.

– Det var lite speciellt, jag är ju ingen riktig simmare, säger Katarina.

– Sen gäller det också att man väljer en lagkompis som springer och simmar lika snabbt som du. Så att ni är jämnbördiga annars blir det inte bra. Men det var ett kul lopp. Jag skulle kunna tänka mig att göra en ny start.

Just att träna rätt saker inför varje lopp är viktigt, tycker Katarina. Ska man springa Lidingöloppet gäller det alltså att ge sig ut i terrängen och inte fastna på asfalten till exempel.

Mängden träningspass man får ihop per vecka avgör också vilken typ av lopp man kan välja.

– Ska man springa en halvmara så räcker det med tre–fyra pass i veckan, men ska man orka med ett maraton måste man träna rejält, fem–sex gånger i veckan minst. Men det är klart, allt beror ju också på vilka tider och placeringar man vill ha i slutändan, säger hon.

Katarina har sprungit maraton, men favoritdistansen är halvmaran.

– Då behöver man inte träna så vansinnigt mycket och man återhämtar sig lättare.

Favoritloppet just nu är dock det som går i Kalmar varje sommar som kallas Wings for Life. Ett lopp som arrangeras samtidigt i 33 andra länder, så somlig får starta mitt i natten. Loppet i Sverige startar klockan ett mitt på dagen och man springer över Ölandsbron jagad av mållinjebil.

– Så när den kommer i kapp dig så är du i mål. Det gäller att springa så snabbt som möjligt redan från start egentligen för att få springa så långt som möjligt.

I år avgörs loppet den 7 maj. Alla intäkter går till ryggmärgsskadade.

– Första året vi sprang jag och min man kom vi 28 kilometer. Vi höll en ganska jämn fart hela tiden. Andra gången så hade jag varit skadad innan så då kom jag inte så långt.

Det kan vara idé att göra en tävlingskalender för året även som amatör. En del tävlingar behöver man ju anmäla sig till minst ett halvår i förväg, som Lidingöloppet. Även Katarina gör en grov planering.

Vilka tävlingar tycker du är bra för en nybörjare?

– Vårruset. Det finns en hel del lopp att välja mellan och som nybörjare är man ofta rädd att visa upp sig och i Vårruset smälter man in i mängden. Oppebylöppet är också en väldigt bra förstatävling. Där kan man ju välja fem kilometersbanan.

Vilka tävlingar väljer ni?

Lätta lopp:

22 april, banloppet Ärla 10 kilometer.

23 maj, Stigtomtaloppet. Populär liten tävling som blir allt större för varje år. I fjol startade runt 600 personer. Det finns två banor at välja mellan, 3,8 och 7,7 kilometer.

25 maj, Oppebylöpet i Nyköping. 10 kilometer för de som har kommit i gång med sin träning ordentligt, fem för de som vill testa.

Under hela maj till juni arrangeras Vårrusettävlingar för tjejer runt om i Sverige. 20 orter arrangerar loppet som är fem kilometer långt. Bra start på tävlingssäsongen och ett bra test på hur det är att tävla.

4 augusti Eskilstunaloppet by night, fem kilometerslopp. Start och mål i Stadsparken. Tävling både för elit och motionärer. Det går utmärkt att gå också.

17 augusti Telge Stadslopp, 5 kilometer, 1,5 kilometer.

19 augusti, Oxelöloppet i Oxelösund. En klassiker över 6,8 kilometer. En stor backe som kan suga musten ur deltagarna.

19 augusti, Dianaloppet i Vilsta. Tjejlopp som i år firar 30-årsjubileum. Man kan välja mellan tre banlängder, 2,5, 5 och 10 kilometer.

7 oktober Varvetmilen i Eskilstuna, tio kilometer

21 oktober, Varvetmilen i Södertälje, tio kilometer.

De sistnämnda loppen ingår båda i Göteborgsvarvets satsning med millopp på 21 ställen i Sverige under 2017.

Mellansvåra lopp:

14 maj, Trosatrampen, Trettonde upplagan av cykeltävlingen över 90 kilometer för de tuffaste och 50 för de andra. Start och mål mellan Trosa och Vagnhärad.

27 maj, Å-loppet i Eskilstuna. Marknadsför sig själv som Sveriges vackraste kvartsmara. Start och mål på Fristadstorget. Banlängden är exakta 10 549 meter.

2 juni Gnesta marknadslopp, 6,1 kilometer och 2,9 kilometer. Ett inte helt lätt lopp med ett par knäckande backar. Suger musten ur de bästa.

30 juni, Trosa stadslopp. Klassiskt lopp vid det här laget som mäter 8 900 meter. Det finns även klasser för stavgångare och barn.

6 augusti, Nyköpings swimrun. Ett centralt swimrunlopp av sprintkaraktär. Banlängden är totalt sex kilometer varav 400 meter simning. Starten i hamnen, målgång på Stora torget.

8 augusti, KK-joggen i Katrineholm. Längsta bansträckan är 10549 meter. För de som vill springa en kortare distans finns det en bana som mäter 5,1 kilometer.

12 augusti, Ångaloppet sprint utanför Nyköping. Tio kilometer löpning och en kilometer simning uppdelat på nio simsträckor. Aningen lättare än det vanliga Ångaloppet och ett bra test hur en swimruntävling fungerar.

2 september, Tjejmilen. Start och mål på Gärdet i Stockholm. Har blivit en folkfest.

29 oktober Kärruset med start och mål på Hagstumosse i Gnesta. Tio kilometer för de tuffaste, halva distansen för de som vill testa. Tung kärrlöpning om det regnat mycket under hösten. Ett minnesvärt dike som fastnar i alla deltagares huvuden.

Skittuffa lopp:

20 maj Göteborgsvarvet 21 tuffa kilometer. Det finns även andra lopp under samma vecka (trailvarvet, stafett varvet) som är aningen lättare. Det är bara att välja.

3 juni, Stockholms marathon. Givetvis inte det första man ska testa som motionär och sägs höra till ett av de svåraste marathonloppen i världen.

13 augusti, Ångaloppet utanför Nyköping. 20 kilometer löpning och två kilometer simning uppdelat på 23 simsträckor. Man tävlar i lag. En av de första swimruntävlingarna i Sörmland när den startade 2011.

22–24 september, Lidingöloppshelgen. Klassiska 30 kilometersslingan i terräng. Det finns en lättare variant på milen för tjejer (rosabandloppet) och en på 15 kilometer för de som vill testa hur det är.

September: Åda Wild boar bike run utanför Trosa. Inget datum satt ännu. Mountainbike på delar av sörmlandsleden och traillöpning i varierad terräng.

Listan över tävlingar är inte på något sätt komplett. Det här är bara ett litet urval av alla tävlingar som finns i Sörmland. Vi har även kompletterat med de mest klassiska löptävlingarna i Sverige.

annons

Mest delat denna vecka