Debatt: "Dra i bromsen för Infart Västra Trosa"

Miljöpartiet och Vänsterpartiet i Trosa har sedan 2010 redovisat en skeptisk hållning till vägbygget Förbifart Trosa omdöpt till Infart Västra Trosa.

Debatt2016-11-30 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Huvudsyftet med vägen är att öppna upp möjligheter för exploatering i västra Trosa. Vi anför sex ekonomiska, miljömässiga och stadsplanemässiga argument för att dra i nödbromsen och stoppa bygget.

1. Osäker finansiering. Infarten, den 2,5 km långa vägen är nu projekterad av Trafikverket till mellan 130 och 170 miljoner kronor varav Trosa kommun står för 60 procent utan tak. Enligt redovisad plan ska vägen bekostas av exploateringsavgifter på 125 000 kronor för varje fastighet väster om Trosa. Ekvationen går ihop när det har byggts 670 nya fastigheter mellan Trosa och rondellen vid Västerljung samt på Tureholmshalvön. Räntor och risktagande ska skattebetalarna stå för. Även kommunal markförsäljning vid vägen räknas in som finansiering på cirka 25 miljoner.

2. Val av  vägalternativ. I remissvaret till Trafikverket väljer majoriteten att förorda det billigare alternativet med en skärning istället för tunnel genom berget. Miljöpartiet och Vänsterpartiet går emot detta val och menar att OM vägen ska byggas bör det göras med minsta möjliga skada på omgivande miljö. Vi förordar i så fall tunnelalternativet samt gång och cykelväg.

3. Trafiken över  Smäckbron ökar. Med den massiva nybyggnation som ska till för att betala vägen kommer trafiken vid Smäckbron och centrala Trosa att öka, inte minska. Enligt Trafikverket kommer ytterligare 1000 fordon per dygn passera Smäckbron år 2040. Redan 3200 fordon per dygn som gällde 2011 är för mycket. Det var trafiksituationen över Smäckbron som skulle lösas genom en den nya vägen. Nu har vi en i stället en trafikökning över bron att ta ställning till.

4. Nya oc h  alternativa trafiklösningar i centrala Trosa. Vi förordar omgående alternativa åtgärder för att förbättra trafikflödet. En ny bred bro vid Nyängen och en säker trafiklösning förbi Vitalisskolan. Andra åtgärder som är möjliga vid Smäckbron bör utredas. Trafikverket och kommunen har inte beaktat dessa lösningar i tillräcklig utsträckning.

5. Områden som har vägar och infrastruktur bör bebyggas först. Från miljösynpunkt bör utbyggnad i befintliga områden, med vägar och kollektivtrafik, nordost om Trosa samt i Vagnhärad och Västerljung prioriteras.

6. Bilen i  modern samhällsplanering. Beslutet att bygga en ny väg för biltrafik i kommunen bygger på ett föråldrat tänkande med bilen som norm och förutsättning för samhällsutveckling. Detta tänkande överges successivt i dagens stadsplanering. Bilen är ett viktigt färdmedel men får anpassas till människor och miljö. Tydliga steg för det är sänkta hastigheter i tätorter och andra åtgärder för att minska hastigheter och låta bilen att gå fram med större hänsyn tagen till omgivningen. Det kan vi åstadkomma i Trosa också.

Maria Arman, Miljöpartiet Trosa

Tommy Fogelberg, Vänsterpartiet Trosa

Läs mer om