Som majoritetsföreträdare och kommunalråd är vi ytterst ansvariga för Nyköpings kommun. Det innebär att vi alltid måste prioritera det bästa för Nyköpings kommun framför partipolitik, populistiska poänger och vinklade rubriker. Därför måste vi agera på ett sådant sätt i regionfrågan att Nyköping, oavsett vad som händer, kommer att komma ut så bra som möjligt.
Nu finns ett remissförslag för kommunen att yttra sig om. Vi ser flera problematiska saker i förslaget. Här har vi bedömt att det viktigaste är att politiken - gemensamt över blockgränserna som Nyköpingsföreträdare - formulerar ett yttrande om vilka konsekvenser vi ser att förslaget skulle få för Nyköpings kommun. Detta blev dock på bekostnad av att hinna ta upp yttrandet i fullmäktige. Förlängd tid för remissyttrandet avslogs. Trots att Alliansen nu inte ställer sig bakom yttrandet väljer vi ändock att skicka in det, då vi anser det viktigt att konsekvenserna för Nyköpings kommun blir belysta. Yttrandet tar bl a upp och problematiserar följande:
Medborgarna i Nyköping måste ges stärkt politiskt inflytande, närhet till besluten och kunna påverka i den nya regionen. De geografiska avstånden måste balanseras genom bred politisk representativitet. Inga kommunala uppdrag ska överföras till regionen. Tid bör ges för en bred förankring lokalt också i själva genomförandet av en ny regionindelning.
Det är inte rimligt att dagens jämförelsevis låga landstingsskatt höjs, utan att medborgarna ser betydande förbättringar. Staten bör därför ta ett ansvar för en skatteutjämning som balanserar bort de negativa konsekvenserna av en eventuell regional skattehöjning. Höjd skatt underminerar trovärdigheten för regionreformen. Om ansvaret för kollektivtrafiken flyttas till regionen kan det medföra en skatteväxling, vilken bör genomföras innan regionbildningen genomförs.
På motsvarande sätt behöver länets kommuner och landsting ges rimliga förutsättningar att göra upp gällande hemsjukvården i ordinärt boende.
Nyköpings viktigaste samband är med Stockholmsregionen, i andra hand med Östergötland. Med Ostlänken förstärks sambandet. Detta gäller såväl arbetsmarknad som studier, men också geografisk och transportmässig tillgänglighet till specialistsjukvård. En förbättrad kollektivtrafik i nord-sydlig riktning skulle stärka Skavsta flygplats roll i den nya regionen. Med planerat stationsläge vid Skavsta på Ostlänken blir flygplatsen direktanknuten till Stockholmsregionen, med restid till Stockholm C på ca 40 minuter. Dessa starka samband kommer stärkas än mer i framtiden oavsett Nyköpings placering i Svealandsregionen.
Nyköping lokala arbetsmarknad kan komma att påverkas. Sammantaget berörs cirka 350 arbetstillfällen i Nyköping, inräknat länsstyrelsen. Det är därför viktigt att staten utlokaliserar statliga myndigheter samordnat med regionbildningen.
Avslutningsvis ser vi att Nyköping, som en av Sveriges första huvudstäder, är både ur historiskt och modernt perspektiv en stad i stark utveckling. Nyköping har en unik infrastruktur, stark inflyttning och otroligt vackra miljöer. Ostlänken, Skavsta och Oxelösunds hamn tillsammans med tillgång till mark för nybyggnation ger Nyköping de bästa förutsättningarna att fortsätta vara residensstad i en Svealandsregion.
Urban Granström (S)
kommunalråd
Malin Hagerström (MP)
kommunalråd
Nicklas Franzén (V)
kommunalråd