I sitt sommartal presenterade statsminister Stefan Löfven (S) en satsning på fler platser på lärarutbildningarna. Förslaget blottade regeringens ovilja att lösa lärarutbildningens grundläggande problem: för litet intresse och bristande kvalitet.
När en stor del av problemet är att för få söker lärarutbildningen är lösningen inte att pumpa upp antalet platser, utan att höja attraktiviteten i läraryrket och en lärarexamen. Inte nog med att söktrycket till lärarutbildningen är lågt. Lärarutbildningarna kritiseras dessutom gång på gång för att inte hålla tillräcklig kvalitet. Var sjätte lärarstudent hoppar av under utbildningens gång.
Detta borde skicka tydliga varningssignaler till Stefan Löfven. Lärarutbildningen är varken tillräckligt attraktiv eller tillräckligt givande för studenterna. Att då välja att lägga resurser på fler utbildningsplatser i stället för att stärka kvaliteten är ofrånkomligen en felprioritering.
I ett uttalande målar Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning, upp åtgärden som ett sätt att investera i lärarutbildningen. Frågan är hur regeringen kan få detta till att bli en investering. En investering har vi först när pengarna ger ett mervärde. Men regeringens investering gynnar varken lärarstudenterna, skolorna eller eleverna.
I stället för att bygga ut antalet platser borde regeringen besvara de centrala frågorna. Hur får vi lovande unga personer att söka in till lärarutbildningen? Och hur får vi dem sedan att stanna?
En av de mest angelägna frågorna är kvaliteten i lärarutbildningen. Den bristande kvaliteten bidrar naturligtvis till sänkt attraktivitet både i lärarutbildningen och läraryrket. Därmed måste de tillgängliga resurserna riktas mot kvalitetshöjande åtgärder. En annan handlar om läraryrkets attraktivitet. Läraryrkets status har varit på nedgång under lång tid. Oförsvarligt låga löner, tunga administrativa bördor och en krävande arbetsmiljö utgör alla delar av problemet.
Högskoleutbildning är för de flesta en fråga om frihet och självförverkligande. Utbildningen finns till för att leverera mervärde till studenterna. Därför är det av hög vikt att utbildningarna håller god kvalitet. Vi behöver åtgärder som höjer söktrycket på lärarutbildningen och får fler att vilja läsa färdigt. Att Stefan Löfven i stället väljer att skapa rubriker om fler platser på lärarutbildningen vittnar om att han inte tar kvalitetsproblemen på allvar.
Simon Palme
förbundsordförande Centerstudenter