Debatt: "I dag öppnas tunneln till ett bättre pendlande"

I dag – fredagen den 11 november – är dagen med stort D.

Debatt2016-11-11 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Då invigs nämligen den efterlängtade Citybanan i Stockholm vilket är en investering som många sörmlänningar längtat efter i flera år.

Därmed försvinner också den så kallade getingmidjan som inneburit långa väntetider för alla pendeltåg, regionaltåg och fjärrtåg som ska trängas för att komma in till perrongerna på Centralstationen i Stockholm.

I praktiken är Citybanan en sex kilometer lång pendeltågstunnel som ska gå under centrala Stockholm. Därmed frigörs också andra spår för såväl fjärrtåg som regionaltåg som förbinder exempelvis Eskilstuna och Nyköping med Stockholm.

Tidigare har det bara funnits två spår söder om Stockholms central och i och med att Citybanan snart öppnar blir det ytterligare två.

Det är ett tålmodigt, långsiktigt politiskt arbete som äntligen burit frukt där de sörmländska kommunerna och landstinget bidragit med inte mindre än 600 miljoner kronor. Därför är det en stor dag för alla sörmlänningar som pendlar till eller från Stockholm.

Men inte nog med det. I och med denna satsning får vi ytterligare möjligheter för fortsatt tillväxt. En bra infrastruktur är en av de viktigaste förutsättningarna för att fortsätta växa vilket förstärker vår position som en nödvändig och naturlig del av den växande Stockholmsregionen.

För Sörmland innebär den nya banan också att det blir lättare att pendla till och från arbete eller studier vilket i sin tur kan leda till att fler vill och kan flytta hit. Det leder till att det behöver byggas fler bostäder och att det blir, i bästa fall, lättare för de sörmländska företagen att locka och hitta mer kompetent personal.

Med en förbättrad infrastruktur är vi dessutom ytterst lämpade för framtida utlokaliseringar av till exempel statliga myndigheter och verk.

Invigningen av Citybanan är utöver detta starten för nästa stora infrastrukturprojekt, nämligen Ostlänken, som kommer att stärka Sörmlands konkurrenskraft ytterligare med tre stambanor och två motorvägar som förbinder länet med arbetsmarknadsregionen Stockholm.

Som en av de närmaste grannarna till Sveriges största tillväxtmotor blir Sörmland nu än mer attraktivt för nya företagsetableringar och invånare.

Liselott Hagberg

landshövding i Södermanlands län

Viking Jonsson

ordförande för Regionförbundet Sörmland

Information från redaktionen. Citybanan öppnas inte förrän till sommaren nästa år. De som skrivit debattinlägget refererar till att vissa speciellt inbjudna fick provåka citybanan på fredagen.

–––––

Kommentar från Åse Malm, kommunikationsansvarig vid Trafikverket och ansvarig specifikt för Getingmidjan:

"Getingmidjan i Stockholm kommer inte att försvinna. Den kommer att finnas kvar med två spår, men ska rustas upp för att vi ska få en mer pålitlig och hållbar järnväg. Upprustningen har redan påbörjats med förberedande arbeten och allt ska vara klart 2021. Pendeltågstrafiken kommer dock att flyttas till Citybanan som öppnar för trafik 10 juli 2017. Region- och fjärrtåg ska även fortsättningsvis gå på Getingmidjan."

Läs mer om