Debatt: "Ingen byggstart nästa år för Ostlänken"

Nej, det blir ingen byggstart för Ostlänken nästa år.

Debatt2016-12-04 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trots att självaste infrastrukturminister Anna Johansson (S) tillsammans med bland andra Nyköpings kommunstyrelses ordförande Urban Granström (S) i ett debattinlägg i SN 18/11 påstår att den börjar byggas "redan 2017", Sanningen är den att ingen vet när det blir byggstart för Ostlänken. Men helt säkert är att det Inte blir 2017.

Jag förstår att Anna Johansson måste lugna de lokala kommunpolitikerna när läget för höghastighetsjärnvägen är ovisst och därmed Ostlänken. Men om det varit hennes avsikt med byggstart nästa år skulle hon ju ha angett detta i infrastrukturpropositionen. Det är ju propositionen som är styrande och inte en debattartikel.

I propositionen omnämns Ostlänken en enda gång, i en – fotnot. Där heter det att "Ostlänken mellan Järna och Linköping … är ett första steg mot ny stambana för höghastighetståg". Inte ett ord om när det blir byggstart. Inte heller finns några öronmärkta pengar. Tvärt om sägs det klart ifrån att utbyggnaden av höghastighetsbanor "ska ske i en takt som ekonomin tillåter".

När vi har råd med Ostlänken vet vi inte. I varje fall bör sunt ekonomiskt tänkande säga att vi aldrig har råd med sådana extravaganser som en "extra" järnväg förbi Skavsta och en tunnel under halva Norrköping med station i upphöjt läge för extrakostnad på stort antal miljarder. I propositionen anges inte på ett enda ställe att höghastighetsbanan ska byggas för 320 km/t.

Om man begränsar det till 250-bana så behövs ju inte sträckan förbi Skavsta och anslutning till flygplatsen kan ske med en bibana via TGOJ-banan. Det skulle resenärerna till Nyköping vinna på då ju alla regionaltåg skulle gå till resecentrum inne i stan i stället för att resenärer, åtminstone många turer, skulle få ta sig till Skavsta.

När Ostlänken ska vara klar sägs inte heller i propositionen. Det heter att "ett fullt utbyggt system skulle kunna färdigställas 2035–2040". Alltså inget bestämt slutdatum för hela höghastighetsnätet och därmed inte heller för Ostlänken.

Att Urban Granström och övriga lokala undertecknare skulle ha läst propositionen och lärt sig fakta hade jag inte väntat mig. Men han och de andra borde väl i alla fall ha orkat göra några knapptryck på datorn och kollat Trafikverkets tidplan. Som Nyköpingsbo skäms jag över de styrandes bristande kunskaper i en så viktig fråga.

Trafikverkets tidplan på nätet anger byggstart till 2019-2020. Det senare årtalet är väl mest troligt. Regeringens tillåtlighetsprövning är ju ännu inte klar. Järnvägsplan för en första etapp – som inte omfattar sträckan förbi Nyköping – beräknas till 2018. Sedan är det minst ett år till byggande.

Visst blir det en byggstart 2017. Men det gäller Kardonbanan, den nya järnvägen för gods till Norrköpings hamn. Visst måste den gamla banan maka på sig om Ostlänken byggs enligt nuvarande planer. Men det är ett helt fristående projekt med rötter i förra seklet och planeringen började innan ens förstudien för Ostlänken var påtänkt.

Någon byggstart för Ostlänken nästa år är det alltså definitivt inte.

Håkan Norén

Nyköping

Läs mer om