Genom att höja bensin- och dieselskatten samt föreslå både flyg- och kilometerskatt ser regeringen till att försämra möjligheterna för tillväxt utanför Stockholms innerstad. Främst är det kilometerskatten för lastbilar som är skadlig för transportberoende näringar runt om i Sverige.
Nyligen framkom det att regeringens egen utredning arbetar med ett förslag på kilometerskatt på 24 kronor per mil. Tidigare har nivån varit 14 kronor per mil. Nu kan i stället en tio kronor högre kilometerskatt bli verklighet. Det är en oacceptabel skatt på avstånd som slår extra hårt mot jobb och företagande på landsbygden. Inte blir situationen bättre av att skicket på vägarna riskerar att försämras eftersom regeringen valt att skära ner på vägunderhållet med en halv miljard kronor i sin senaste budget.
Förmodligen gör Miljöpartiet vågen för det nya förslaget men frågan är om socialdemokrater ute i landet kan gå med på detta? I slutändan är det jobben, företagen och konsumenterna som får betala. Det urholkar landsbygdens skattebas och dränerar välfärden på resurser.
Stefan Löfvens tal om nyindustrialisering och investeringar i jobben blir tomt prat om kilometerskatten blir verklighet. Regeringen misslyckas även med att plocka de lägst hängande frukterna för ett bättre näringslivsklimat på landsbygden. Exempelvis har ännu inget beslut fattats om längre och tyngre lastbilar på våra vägar. En åtgärd som bland annat skulle minska utsläppen och stärka konkurrenskraften för den svenska skogsindustrin. Det är en näring som bidrar med stora summor till svensk export och som riskerar att drabbas extra hårt av en kilometerskatt. Regeringens mål om EU:s lägsta arbetslöshet år 2020 blir ingenting värt när näringslivets konkurrenskraft urholkas på grund av nya rödgröna skattepålagor.
Moderaterna har en plan för ett starkare Sverige där tillväxten ska komma hela landet till del. Vi är beredda att vända på varje sten för att förbättra Sveriges konkurrenskraft och för att stärka den svenska landsbygden. Våra förslag bygger på att vi förstår företagens villkor. Höjda skatter på arbete och transporter drabbar företagen på landsbygden. Det har Stefan Löfven inte förstått.
Sten Bergheden (M)
landsbygdspolitisk talesperson
Lotta Finstorp (M)
riksdagsledamot, Mellösa