I all information som ges numera om infrastrukturen och planering för kommunikation och arbetspendling är fixeringen så gott som total på Stockholm. I viss mån Norrköping och Linköping, men den är minimal, även om Christian Udin, Ostlänkssamaordnare hos Nyköpings kommun, hoppas på ökad koppling gentemot Linköpings Universitet när Ostlänken blir verklighet.
En gång hade vi en persontrafik på TGOJ-banan, men det är länge sedan nu och styrelsen för Regionförbundet Sörmland har beslutat att någon sådan trafik inte blir aktuell. Man bygger sitt beslut på en snabb utredning från Trafikverket som undertecknad mer eller mindre uppfattar som en skrivbordsprodukt.
Det kan inte vara lätt att vara landshövding för Sörmland, det vill säga Liselott Hagberg, att vara boss för något som i praktiken i dag inte är homogent. Det vill säga Sörmland som län.
Sörmland i dag är uppdelat i olika enheter: Eskilstuna/Torshälla-Strängnäs. Mariefred i den så kallade Mälarregionen. I mitten har vi Vingåker-Katrineholm-Flen-Gnesta. I sydost bor vi: Nyköping-Oxelösund. Trosa-Vagnhärad är en egen del som får ses som en utstickare av 08-sfären. Något nämnvärt samarbete mellan dessa enheter? Inte något som är märkbart för gemene man.
Möjligen att du får åka till Mälarsjukhuset i Eskilstuna när Nyköpings lasarett inte har resurser. Du får du åka en krokig och ibland smal landsväg, järnvägstrafik från Nyköping och Eskilstuna (som fanns förr) vill ju inte politikerna ha.
All fokus på järnvägen är mot Stockholm och nu planering av Ostlänken. Kommer länsstyrelsen och landstinget i Sörmland finnas kvar framöver med tanke på planerares och politikers tankevärld och nutida ambition?
Fortfarande finns mycket att ge för sörmlänningarna med ett starkare sambandsnät i olika former, inte minst kulturellt och kulturarvsmässigt. Här har ju landsting och länsstyrelse, Regionförbundet Sörmland och aktörer för turistnäring en viktig uppgift: vill man bevara Sörmland överhuvudtaget? Eller vill man skapa sina egna små områden som ska forma sin egen framtid mot omvärlden?
Här i Nyköping framhävs ofta Ostlänken som Messias som ska betala de utlägg som hittills lagts på garage och badhus, vattenledningar uppåt kustremsan med mera. För några år sedan vurmade också våra lokala politiker för Mälardals/Uppsala/Örebro-regionen! När ska de seriösa samtalen inledas av Urban Granström och Catharina Fredriksson med Lasse Stjernqvist i Norrköping och de styrande i Linköping? Här finns en stor potential för samarbete.
Att vi skulle inleda ett strukturellt planeringssamarbete för regionbildning i högre grad med Flen, Katrineholm, Eskilstuna, Strängnäs och så vidare verkar vara helt osannolikt med tanke på tankegång i nuläge hos våra politiker och tjänstemän i Nyköping och Oxelösund.
Min utställning om Berg och järn i Sörmland, med tonvikt på styckebrukena under 1600- och 1700-talet har roat besökare även i Åkers Styckebruk i sommar trots att den egentliga tonvikten för utställningen är lagd på Nyköpingsregionen!
Torbjörn Andersson