Regeringen har nyligen utsett två utredare att överlägga med Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) där målet är att ett begränsat antal nya regioner 2019 skall överta landstingens roll som sjukvårdshuvudmän och ta ansvar för regional utveckling, kommunikationer och samhällsplanering.
Kommunerna kommer att utgöra pusselbitar när regionerna skapas och tillsammans med arbetsmarknadsregionerna vara styrande för att skapa tillväxt och regional utveckling. Det betyder att kustkommuner som Nyköping, Oxelösund, Trosa och Gnesta skulle kunna ha en annan tillhörighet än de norra kommunerna i Södermanland.
Två alternativa regioner har identifierats för Nyköpings kommun. Vi kan kalla dem "Osten" för den region som hålls samman av Ostlänken och sträcker sig mot Norrköping/Linköping och "Bananen" för den tänkta region som sträcker sig i en båge från Nyköping/Oxelösund via Västerås till Uppsala.
Vi ser tre huvudfaktorer som bör styra beslutet om vår regiontillhörighet under de kommande 100 åren när våra barn ska leva här, och de är närhet till universitetssjukhus, närhet till universitet och gemensam arbetsmarknad.
Samtidigt menar vi att utöver de tre huvudfaktorer som skall driva beslutet, bör man ta hänsyn till fyra stödfaktorer, nämligen att den södra delen av Södermanland är en integrerad del av Ostlänken, är en integrerad del av motorvägar, har en närhet till internationell flygplats och slutligen har en närhet till det tänkta administrativa centrat.
Vår arbetsmarknadsregion har sannolikt störst potential från Storstockholmsområdet och i korridoren mot det fjärde storstadsområdet (Norrköping/Linköping) och kanske Jönköping i sydväst. Denna förbinds med E4 och Ostlänken, med tre internationella flygplatser och två djuphavshamnar i Oxelösund och Norrköping. Hela området har goda tillväxtmöjligheter, inte bara centralorterna Nyköping - Norrköping - Linköping utan även de mindre orterna inom regionen.
Såväl Linköping som Norrköping planerar i dag stora infrastrukturinvesteringar för att bättre föra samman regionen, inte bara mot Stockholm, utan även söderut mot Göteborg och Malmö. Vi vet att Norrköping som industriellt och kommersiellt samhälle har ett uttalat behov av att en kil inte slås in mellan Norrköping/Linköping och Stockholmsregionen. Det finns ett samhällsvärde i att Nyköpings kommun förblir bryggan, och inte kilen, i den här arbetsmarknadsregionen.
I Nyköping kommuns landsbygd bor och verkar 18 000 människor, en tredjedel av kommunens invånare. Även om informationen varit bristfällig har vi erfarit att länets företrädare, vid överläggningar med Indelningskommittén, förordat en anslutning av hela länet till den så kallade "Bananen" och att denna skall utgöra den "naturliga samtalskrets" där arbetet förs vidare. Vi menar att ett alternativ där hela, eller delar av Södermanland går samman med de län som binds samman av den planerade höghastighetsbanan behöver utvärderas. Vi menar att länets företrädare i sina fortsatta överläggningar med Indelningskommittén, för att undvika ett demokratiskt underskott, måste lyfta fram även detta alternativ till en seriös prövning att utgöra en alternativ samtalskrets.
Larz Johansson
Ålberga
Gunnar Casserstedt
Stavsjö