I Oxelösund formar vi en skola för alla

Peterslundsskolan kommer att fortsätta som tidigare men med en viktig förändring: en anpassad skolgång F-9, med särskilt fokus på elever med olika behov, skriver Eva Lantz (M) med flera.

Peterslundsskolan kommer att fortsätta som tidigare men med en viktig förändring: en anpassad skolgång F-9, med särskilt fokus på elever med olika behov, skriver Eva Lantz (M) med flera.

Foto: Magnus Grimstedt

Debatt2025-03-25 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Debatten om en ny skolorganisation i Oxelösund engagerar föräldrar och elever på många nivåer. Vi förstår den oro som lyfts fram genom namninsamlingar, samtal med vårdnadshavare och elevråd, samt när vi träffats på Järntorget. Det är tydligt att det finns en stark vilja att delta i diskussionen och påverka framtiden för våra skolor. 

Vi står inför en demografisk förändring med minskade barnkullar, vilket ställer krav på politiska beslut och anpassningar. Att inte justera skolorganisationen utifrån denna verklighet vore oansvarigt och skulle kunna få negativa konsekvenser för utbildningen i vår kommun. För att vi ska kunna stå starka och ge varje elev en meningsfull och kvalitativ utbildning, är det avgörande att politiken är modiga nog att anpassa skolorganisationen efter de förändringar som sker i samhället. Svårighet i dialog uppstår när andra politiska partier hävdar att det finns extra pengar att tillgå, det finns inga!

Genom våra samtal med föräldrar, överlämning av namninsamlingar och dialoger med elevrådet har det tydligt framkommit tre centrala punkter. För det första, en permanent F-6-organisation är önskvärd. För det andra, det finns delade meningar kring valet av högstadieskola – Ramdalsskolan eller Oxelöskolan. Slutligen, Peterslundskolan kommer att fortsätta som tidigare men med en viktig förändring: en anpassad skolgång F-9, med särskilt fokus på elever med olika behov för att skapa en så trygg skolgång som möjligt.

Förvaltningen, som är politikens profession, gör noggranna avvägningar utifrån barnens bästa, demografi och ekonomi. Politiken har stor respekt för de bedömningar som förvaltningen gjort och är medveten om den komplexitet som präglar dessa beslut. För att vi ska lyckas med en trygg och säker skolgång krävs det en djup förståelse för de utmaningar vi står inför, och vi måste vara beredda att genomföra nödvändiga förändringar. Tillsammans kan vi skapa en skolorganisation som svarar mot både nuvarande och framtida behov.