Lagstiftningen måste börja värna bankkunderna

Bankerna borde vara tvungna att visa att de har gjort allt i sin makt för att förhindra och begränsa bedrägerier, skriver Ulf Stenberg, Villaägarna.

Bankerna borde vara tvungna att visa att de har gjort allt i sin makt för att förhindra och begränsa bedrägerier, skriver Ulf Stenberg, Villaägarna.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Debatt2025-05-08 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tiotusentals bankkunder har blivit av med sina besparingar, inte minst småhusägare, efter att ha lurats av skickliga bedragare. Lagstiftningen fortsätter dock att lägga ansvaret för bankbedrägerierna i knäet på bankkunderna, trots att det är bankerna som har störst möjligheter att förebygga brotten.

Villaägarnas Riksförbund har under lång tid arbetat för att bankerna ska tvingas ta ett större ansvar för bankbedrägerier. Tillsammans med organisationerna inom Nätverket mot bankbedrägerier har vi tagit fram ett ”position paper” som nu ligger på många Europaparlamentarikers bord. Det handlar om att bankernas ansvar för bankbedrägerier måste bli större. EU-förslaget om ny betaltjänstförordning riskerar dessvärre att permanenta dagens orättvisa ordning, där bankkunderna ges skulden för bankbedrägerierna.

Vi behöver dock bara titta på Storbritannien för att se att en annan väg är möjlig. Den brittiska regleringen innebär att bankerna får ta huvudansvaret för förlusterna vid bankbedrägerier. Det ger de brittiska bankerna starka incitament att investera i säkerhetssystem som verkligen fungerar. I Sverige är det tvärtom. Här är det bankkunden som anses vara ansvarig om bankkunden har lurats att godkänna en transaktion med mobilen, oavsett att bankens säkerhetsrutiner kan vara bristfälliga.

Vi får i Sverige inte ens veta vilka banker som har mest bankbedrägerier medan detta är offentligt i Storbritannien. Detta då bankerna riskerar att förlora bankkunder på det. Så det går inte att flytta sina sparpengar till en säkrare bank. Inte heller blir det någon konkurrens om högre banksäkerhet bankerna emellan. Skulle någon restaurang däremot orsaka magsjuka, skyddas den inte av sekretesslagstiftningen. Så, bankerna är närmast ett i förhållande till andra näringar skyddat skrå, vilket inte främjar innovationstakten vad gäller banksäkerhet.

Det är dags för förändring. Bankerna borde vara tvungna att visa att de har gjort allt i sin makt för att förhindra och begränsa bedrägerier för att gå fria från ekonomiskt ansvar när bankkunderna har blivit lurade. Lagstiftningen borde helt enkelt sluta att ge bankkunderna ansvaret för bankbedrägerierna och vara mer lik den brittiska, där bankkunder i betydligt högre grad får tillbaka sina pengar.

Svenska banker har alltför länge kunnat skylla ifrån sig. Priset för detta betalar deras kunder. En tämligen kravlös tillvaro för bankerna gör dem inte mer angelägna om att investera i säkrare banksystem för att göra våra pengar tryggare. Det bidrar bara till ett fortsatt penningflöde till bedragarna.