Lärarassistenterna: Ta vara på vår kompetens!

Vi kan bli en stor tillgång på resan mot en bättre och mer välmående skola i Nyköping, skriver fem blivande lärarassistenter från Nyköpings Folkhögskola.

Vi kan bli en stor tillgång på resan mot en bättre och mer välmående skola i Nyköping, skriver fem blivande lärarassistenter från Nyköpings Folkhögskola.

Foto: Julia Ögren

Debatt2023-05-17 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den politiska majoriteten i Nyköping har satt som mål att Nyköping ska bli Sveriges bästa skola år 2030. 
I artikeln Skolpolitikernas mål: Sveriges bästa skola 2030, publicerad i SN den 6 april, menar Torbjörn Kock (S), ordförande i barn- och ungdomsnämnden i Nyköpings kommun, att Nyköping behöver ha en effektiv organisation och att pengarna ska hamna där de behövs för att få en budget i balans. Han säger även att tanken är att de vill få alla att samlas kring ett gemensamt mål, där målet ska innefatta att andelen elever och lärare som trivs i skolan ska öka samt att skolfrånvaron ska minska.

Det tycker vi lärarassistenter är fantastiskt bra, då våra barn och ungdomar förtjänar en bra och trygg skola. I år är vi 16 lärarassistenter på Nyköpings Folkhögskola som den 26 maj står redo och vill vara med på resan mot målet att bli Sveriges bästa skola. 

Många har fördomen om att en lärarassistent är någon som bara kan kopiera papper, men vi kan göra så mycket mer. 
Den pedagogiska utbildningen har rustat oss för att kunna möta den verklighet som råder ute på våra skolor. Utbildningen har bland annat gett oss kunskaper i att hantera konflikter med hjälp av motiverande samtal (MI) och konflikthantering. Vi har även fått en inblick i skolans organisation och styrdokument, samt fått de nycklar vi behöver för att kunna möta elever med olika NPF - diagnoser och andra funktionsvariationer. 

Under vår praktik som har löpt parallellt med utbildningen har vi sett och upplevt att lärarna skriker efter vår kompetens och vårt stöd. 
Vi vet att vi behövs och att behoven i skolan är stora!
Det många huvudmän och rektorer inte vet är att det finns ett statligt bidrag att söka för att anställa lärarassistenter som har till uppgift att avlasta lärarna, vilket i sin tur ger lärarna en ökad möjlighet att lägga sin tid på att skapa en kvalitativ undervisning som motiverar eleverna och ger höjda studieresultat. 

I en enkätundersökning som gjorts av FLiS 2022 (Folkhögskolor med lärarassistentutbildning i samverkan) så arbetar yrkesverksamma lärarassistenter främst med att skapa trygghet och studiero, men även med anpassningar och särskilt stöd. 

För att nå det mål som den politiska majoriteten har satt så är vi övertygade om att vi kan bli en stor tillgång på resan mot en bättre och mer välmående skola i Nyköping!

De blivande lärarassistenterna,