Jag driver Taxilink Nyköping. Varje dag hjälper vi många kunder i vår stad och ser till att folk får trygg och säker transport, särskilt kvällar och helger när behovet är som störst. Vi samarbetar ofta med polisen för att hjälpa till med trygg hemtransport och minska ordningsstörningar.
Trots vårt engagemang möter vi orättvisa hinder som gör det svårt för oss småföretagare att verka på lika villkor. Marknaden i Nyköping verkar i praktiken vara stängd för alla utom ett enda bolag – Taxi Nyköping-Oxelösund AB. De håller tunnan själva och vill ha alla typer av resor – skolresor, hotellkunder och alla andra uppdrag – för sig själva.
Hotell har inget att göra med kösystemet. Det enda som krävs är att våra vykort får ligga kvar i receptionen så att kunderna själva kan välja vilket taxibolag de vill använda.
Vi märker också att polisen lägger mer press på oss än på Taxi Nyköping-Oxelösund, något som alla åkare i stan känner av. Taxi är taxi för kunden, och kunden vill ha en billig och trygg resa hem. Alla våra bilar har kameror installerade för extra säkerhet – för både kund och förare.
Vi bor och verkar i Nyköping och tycker därför att konkurrensen borde vara rättvis och öppen för alla.
Problemen märks extra tydligt vid platser som Stora Torget, där förare från större bolag kör framför våra bilar eller backar in sina bilar i kön. De struntar i ordningen och säger själva att det inte finns några regler i Nyköping – att de tar plats som de vill. Detta skapar onödiga konflikter. Om det fanns ett fungerande kösystem skulle sådant beteende inte förekomma. Förare med bokningar kan ställa sig längst bak i kön och vänta på sina kunder, men att tränga sig före eller blockera andra är orättvist och skapar bara bråk.
Vi vill inte bråka. Vi vill att alla respekterar varandra och låter kunden välja fritt.
I andra städer finns tydliga kösystem vid taxihållplatser, med taxistolpar och ordnade köer för både spontankörningar och förbokat. Så fungerar det inte i Nyköping, vilket gör konkurrensen ojämn och osäker för oss småföretagare. Ett konkret exempel är Skavsta flygplats, där personal ofta hänvisar kunder till Taxi Nyköping-Oxelösund, trots att vi finns nära och kan köra direkt. Vi tar 260 kronor för resan till Nyköping, medan Taxi Nyköping-Oxelösund tar 320 kronor. Jag uppmanar alla att ringa och fråga själva.
Vi vill inte bara klaga utan efterlyser rättvisa och transparens. Små företag som vårt bidrar till mångfald, konkurrens och bra service för kunderna. Vi uppmanar kommunen, flygplatsen, polisen och lokala hotell att se till att ett rättvist kösystem införs där alla taxibolag har samma möjligheter. Nyköping behöver en taximarknad som är öppen, rättvis och gynnsam för både företag och invånare. Vi vill fortsätta vara en trygg och viktig del av stadens vardag – på lika villkor.