Ta chansen att berÀtta om allt bra ni gör

Företag som berÀttar om hur de gör vÀrlden bÀttre fÄr en uppenbar fördel bÄde nÀr de rekryterar och nÀr de gör affÀrer, skriver Sebastian Stjern, Westander.

Företag som berÀttar om hur de gör vÀrlden bÀttre fÄr en uppenbar fördel bÄde nÀr de rekryterar och nÀr de gör affÀrer, skriver Sebastian Stjern, Westander.

Foto: Johan Nilsson/TT

Debatt2023-12-27 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Sörmlands företag, ni skapar stora vĂ€rden för samhĂ€llet. ÄndĂ„ berĂ€ttar förvĂ„nansvĂ€rt fĂ„ av er hur ni gör vĂ€rlden bĂ€ttre, trots att era anstĂ€llda vill veta mer om det. Ge som nyĂ„rslöfte att berĂ€tta mer om allt gott ni gör,.

Genom att betala skatt och anstĂ€lla mĂ€nniskor bidrar Sörmlands 17 000 företag till vĂ„r gemensamma vĂ€lfĂ€rd – var tredje skattekrona till kommunerna kommer frĂ„n smĂ„företag. Men företagens anstĂ€llda vill att arbetsgivaren ska göra mer. Hela Ă„tta av tio svenskar, 82 procent, vill att deras arbetsgivare ska göra samhĂ€llet bĂ€ttre, visar en ny Sifoundersökning frĂ„n pr-byrĂ„n Westander.

En vanlig missuppfattning Àr att bara de unga vill "rÀdda vÀrlden" och arbeta hos företag som gör vÀrlden bÀttre. MÄnga företag har dÀrför kÀmpat om de unga talangerna. Men viljan att arbeta hos företag som tar stort samhÀllsansvar vÀxer faktiskt med Äldern.
Fler Ă€n Ă„tta av tio, 84 procent, i Ă„ldern 50–64 Ă„r tycker att det Ă€r viktigt att deras arbetsgivare gör vĂ€rlden bĂ€ttre, medan motsvarande siffra för 18–29-Ă„ringar Ă€r 78 procent. Endast 3 procent av alla som arbetar anser att frĂ„gan Ă€r helt oviktig.

 

Det finns mÄnga starka skÀl för lÀnets företag att kommunicera, sÄvÀl internt som externt, om sin roll i samhÀllet. Företag som aktivt kommunicerar om varför de finns och hur de gör vÀrlden bÀttre kan:
1. StÀrka kundrelationerna. Engagerade och stolta medarbetare skapar fördjupade kundrelationer och ökad kundnytta. MÄnga kunder Àr beredda att betala vad det kostar att kombinera hög kvalitet med uttalade ambitioner att bidra till en hÄllbar vÀrld.
2. Hitta nya affÀrsmöjligheter. De företag som kommunicerar om hur de gör samhÀllet bÀttre tvingas reflektera över hur verksamheten faktiskt bidrar till en positiv samhÀllsutveckling och vilka brister som finns. Den inventeringen vÀssar verksamheten och gör det möjligt att hitta nya affÀrsmöjligheter.
3. Bli en mer attraktiv arbetsgivare. Inflationen och rÀntorna har varit höga lÀnge, men har arbetslösheten inte stigit mycket. MÄnga företag har fortfarande svÄrt att rekrytera personal med rÀtt kompetens. Företag som tydligt berÀttar om sitt samhÀllsengagemang och driver pÄ andra upplevs av mÄnga som en mer sympatisk arbetsgivare. Som anstÀllda kÀnner vi engagemang och stolthet nÀr vi upplever oss som del av ett sammanhang.

 

Sörmlands företag – era anstĂ€llda skickat ett tydligt budskap: de vill att ni tar ansvar för att göra samhĂ€llet bĂ€ttre. Företag som berĂ€ttar om hur de gör vĂ€rlden bĂ€ttre fĂ„r en uppenbar fördel bĂ„de nĂ€r de rekryterar och nĂ€r de gör affĂ€rer. Ta vara pĂ„ möjligheten att göra 2024 till Ă„ret dĂ„ ni berĂ€ttar om allt gott ni gör.