Trafiksäkerheten behöver bli bättre för a-traktorer

I takt med att A-traktorer och mopedbilar blir alltmer populära är det viktigt att stärka trafiksäkerheten kring dessa fordon, skriver Pia Steensland (KD).

I takt med att A-traktorer och mopedbilar blir alltmer populära är det viktigt att stärka trafiksäkerheten kring dessa fordon, skriver Pia Steensland (KD).

Foto: Patrik Selsfors

Debatt2022-08-12 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

A-traktorer och mopedbilar är populära bland ungdomar, inte minst här i Sörmland. Det är lätt att förstå då fordonen ger ungdomar en möjlighet att självständigt ta sig till och från fritidsaktiviteter och kompisar, även om avstånden är lite längre och kollektivtrafik saknas. Det är en frihet som är viktig att värna.

Det finns vissa skillnader mellan de två olika fordonstyperna. En A‑traktor är en vanlig bil som är ombyggd för att kunna dra andra fordon eller arbetsredskap och den ska därför vara utrustad med kopplingsanordning. A‑traktorns maxhastighet är 30 km/tim. Det finns inga krav på att använda bilbälte eller några begränsningar på hur många passagerare som får färdas i en A-traktor. 

När det gäller mopedbilar finns en viktbegränsning som medför att de till stor del byggs av plast. De är därmed inte lika säkra som vanliga bilar. Maxhastighet för en mopedbil är 45 km/tim.

Vissa regler är dock desamma för A‑traktorer och mopedbilar. De får båda köras på alla vägar förutom motorväg och motortrafikled. Föraren måste vara 15 år fyllda och inneha AM-körkort. I körkortsutbildningen för AM-körkort ingår dock bara praktisk utbildning för mopeder, det vill säga inte för något fyrhjuligt fordon. 

I takt med att A-traktorer och mopedbilar blir alltmer populära är det viktigt att stärka trafiksäkerheten kring dessa fordon. Det är något som jag motionerade om i riksdagen i höstas. Jag föreslog då att utbildningen för AM-körkort bör omfatta praktiska moment även för A‑traktorer och mopedbilar. Det skulle ge den unge möjlighet att öva på att manövrera fordonet och exempelvis se hur stor plats det tar på vägen. Likaså föreslog jag att det bör införas krav på att använda bilbälten i A‑traktorer som används i den ”vanliga” trafiken (det vill säga, inte vid användning inom till exempel ett lantbruk) samt att det införs en reglering av maximala antalet passagerare.

Avslutningsvis, när det gäller maxhastigheter är det ologiskt att en mopedbil, som genom sin plastkonstruktion har en lägre säkerhet vid en krock jämfört med en A‑traktor, får framföras i max 45 km/tim medan en A‑traktor får framföras i max 30 km/tim. Jag har därför föreslagit att maxhastigheterna för de respektive fordonen ses över för att trygga trafiksäkerheten både för förare och passagerare i A‑traktorer och mopedbilar men också för övriga medtrafikanter.

Genom stärkt trafiksäkerhet och förbättrad körkortsutbildning för A-traktorer och mopedbilar förbättras också samspel mellan andra trafikanter.