"Valborg och alkohol – riskfylld kombination"

Debatt2016-04-25 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Fyra av tio unga har köpt ut alkohol till någon under 20 år. Det visar en ny undersökning från Sifo, som vi på Systembolaget har beställt. I undersökningen framgår att omtanke är den främsta anledningen till att man köper ut. Detta gäller framförallt när ungdomar väljer att köpa till ett yngre syskon. Man vill vara schysst, och se till att det yngre syskonet inte köper alkohol från någon okänd. Dessutom tycker man att det är bättre att själv köpa ut, än att någon annan gör det.

Jag förstår omtanken. Tyvärr bygger den på en felaktig utgångspunkt. Föreställningen om att ungdomar dricker i vilket fall kan låta rimlig, men den stämmer faktiskt inte med verkligheten. I själva verket är det så att en stor andel av ungdomarna skulle välja att inte dricka, om de inte kunde få alkohol från någon de känner. Det visar siffror från CAN. Hela 64 procent av 16-åringar säger att de skulle avstå från alkohol om de inte fick den från någon de känner väl.

Valborg är en av våra stora alkoholdebuthögtider, en av de helger då många tonåringar dricker alkohol för första gången. En tidig alkoholdebut ökar risken för alkoholberoende och missbruk senare i livet. Hjärnan är inte redo att hantera alkohol. Alkoholkonsumtion ökar risken för att hamna i situationer man som tonåring inte är mogen att hantera, och försämrar förmågan att hantera dem. Genom att säga nej till en yngre vän eller ett yngre syskon, som vill dricka alkohol till valborg, kan man verkligen göra skillnad.

Det är aldrig lätt att säga nej. Men som vuxna har vi ett ansvar att göra det. Det gäller såväl föräldrar som unga vuxna med yngre vänner och syskon. Lagstiftningen är tydlig, och vi på Systembolaget säljer inte till någon som vi misstänker för att langa. Systembolaget samarbetar med kommuner och det civila samhället för att motverka langning. Våra nästan 5000 medarbetare i butik är utbildade för att inte sälja till någon under 20 år, och för att neka köp vid misstänkt langning. Men vi har också som individer ett ansvar – att stå på oss och säga nej. Ett nej har betydelse, och jag tror att det kan finnas en trygghet i den kunskapen. När vi vet att en så stor andel som 64 procent skulle avstå från att dricka om just vi, föräldrar, storasyskon och äldre vänner säger nej, då vet vi att vårt nej spelar roll.

Ta diskussionen om alkohol istället för att köpa ut. Resultatet blir inte, som du kanske tror, att alkoholen skaffas på annat håll – utan faktiskt hos majoriteten av tonåringar en uppskjuten alkoholdebut.

Magdalena Gerger

vd Systembolaget

Läs mer om