MÀnsklighetens viktigaste frÄga och största ansvar Àr klimatfrÄgan. Den krÀver förÀndring och nya lösningar som inte kÀnner nÄgra nationsgrÀnser.
Svenska företag har rÀknat med en hög svensk ambition pÄ klimatomrÄdet och en politik dÀrefter. Det Àr utifrÄn det scenariot investeringar har gjorts, och planeras. Vi pratar om gigantiska satsningar frÄn nÀringslivet med mÄlet att anvÀnda den senaste tekniken för att skapa hÄllbara lösningar som svarar mot en hög klimatambition. Det Àr ocksÄ affÀrsmÀssigt rÀtt att göra dessa investeringar nÀr hela vÀrlden behöver stÀlla om. Och sjÀlvklart tjÀnar hela samhÀllet pÄ det.
Att ta klimatfrÄgan pÄ allvar innebÀr ocksÄ att vÀrna svenska företags konkurrenskraft och att skapa fler och bÀttre jobb i Sverige. FörsÀmras förutsÀttningarna för företag och möjligheten att planera lÄngsiktigt i Sverige, minskar ocksÄ viljan att investera hÀr och dÄ riskerar vi jobbflytt till andra lÀnder.
Vi menar att det Ă€r ett ansvar för politiken att frĂ€mja en sund och effektiv klimatomstĂ€llning. Det finns mĂ„nga exempel pĂ„ att branscher gynnas skattemĂ€ssigt, sĂ„ varför skulle inte staten bĂ€ra ett ansvar Ă€ven nĂ€r det gĂ€ller industrins omstĂ€llning â nĂ€r mĂ„let Ă€r till nytta för oss alla och de nya jobben dessutom stannar i Sverige?
Politiska beslut som inte gynnar omstĂ€llningen motarbetar dĂ€rför bĂ„de företagen och deras anstĂ€llda. Vi har helt enkelt inte rĂ„d med en feg klimatpolitik. Teknikskiften kostar, men att bromsa in har aldrig varit ett alternativ â det har historien utvisat.
Den gröna industriomstÀllningen i Sverige kan bli ett globalt framgÄngsexempel pÄ hur minskad klimatpÄverkan kombineras med arbetstillfÀllen och tillvÀxt. Investeringar i nya produkter, tillverkningsmetoder och helt nya verksamheter har potential att skapa ett stort antal jobb inom industrin, i det omgivande nÀringslivet och i den offentliga sektorn. Men det handlar ocksÄ om att utveckla och sÀkra konkurrenskraften för de jobb som redan finns idag. Dels i direkt berörda verksamheter, dels hos leverantörer och kunder inom svensk industri som vill vara en del av produktionskedjor som kan konkurrera globalt med lÀgsta möjliga klimatavtryck.
KlimatfrÄgan Àr inte en vÀrderingsfrÄga utan en överlevnadsfrÄga. Starka företag och fler och bÀttre jobb Àr en del av detta, eftersom social trygghet gÄr hand i hand med den gröna omstÀllningen. Utan det ena fÄr vi inte heller det andra.