Vinstutredningen – en present till skolkoncernerna

 Vinst som drivkraft måste bort från svensk skola så att fullt fokus kan ligga på elevernas undervisning, skriver Caroline Helmersson Olsson (S) och Åsa Westlund (S).

Vinst som drivkraft måste bort från svensk skola så att fullt fokus kan ligga på elevernas undervisning, skriver Caroline Helmersson Olsson (S) och Åsa Westlund (S).

Foto: Kallestad, Gorm

Debatt2025-04-17 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

SD-regeringen och högerpartierna har länge utformat sin skolpolitik utifrån skolkoncernernas intressen snarare än barnens. Men när liberalerna den senaste tiden pratat om en helrenovering av svensk skola och att vinsterna utgör en ”osund drivkraft” så var förväntningarna höga på den vinstutredning som nyligen presenterades. Tyvärr är vi många som blev besvikna. 

Grundproblemet är att utredningen inte föreslår ett verkligt vinstförbud, bara begräsningar i vissa fall. Vinstintresset kommer alltså att fortsätta förgifta svensk skola. I själva verket gynnar förslaget om vinstförbud de första fem åren de stora aktörer som redan i åratal finansiellt exploaterat den svenska skolmarknad. SD- regeringen lovade en helrenovering av skolmarknaden men det här påminner mer om en homestyling av ett genomruttet hus. 

Konsekvenserna av marknadsmisslyckandet i svensk skola har vi sett länge: att pengar som borde gå till undervisning, elevstöd och behöriga lärare i stället används till att köpa våffelstugor, strandtomter och vinster. Skolverksamheten åsidosätts och Sveriges framtid och elever får betala priset. Friskolor kommer fortsatt kunna välja elever och etablera sig där vinstmarginalerna är som störst – ett system som spär på skolsegregationen.

Vi måste återta kontrollen över svensk skola. Det räcker inte med vackra löften om att skolor med låg kvalitet inte ska få ta ut ”omotiverade vinster”. Vinstincitamenten måste regleras på riktigt – och det görs inte genom vaga begränsningar av skolpengen, överkompensationen eller vinst restriktioner under de första fem verksamhetsåren.

Om svensk skola åter ska fokusera på barnen och återigen bli bäst i världen krävs det en politik som vågar ta tag i problemen – och som ser till att Sverige inte längre är det enda landet i världen som tillåter vinstuttag i offentligt finansierad skolverksamhet. 

Vi socialdemokrater kräver en rad åtgärder för att samhället ska ta tillbaka kontrollen över skolan och få bort vinsterna. För det första ska vinstuttag förbjudas helt, inte bara i särfall. Vinst som drivkraft måste bort från svensk skola så att fullt fokus kan ligga på elevernas undervisning, inget annat. För det andra måste vi också få bort de avarter på marknadsskolan som möjliggör vinst. Det handlar då bland annat om att stoppa överkompensationen i skolpengen, införa ett kommunalt veto vid etableringar och förbjuda orättvisa kösystem.