Debattkrönika: ”Davids kamp mot Goliat, en match för företagen?”

Krönika

Det här är en krönika. Det är skribentens åsikter som förs fram i texten, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Södermanlands Nyheter med journalistik.

Nyss var det allsvensk hemmapremiär för ett av regionens herrlag. Då står företagsrepresentanter på rad för att sponsra; matchbollarna och via reklamen som fyller arenan. Folk går man (och kvinna) ur huse för att heja fram sitt favoritgäng, så även jag.

Några dagar tidigare besökte jag en egentligen större tillställning. Linköping Football Club spelade kvartsfinal i Women’s Champions League mot Manchester City, även det på hemmaplan. Kvalitetsfotboll på båda arenorna var det, men där slutar likheterna. För idrott utövad av kvinnor är tydligen helt annan än den som utövas av män. Vi var knappt 2 000 själar som stöttade tjejerna på plats, tänk er motsvarande siffra om ett herrlag spelat kvarten i Europas finaste klubbliga! Nej, allt annat än betydligt fler än de 8451 personer som såg den allsvenska herrmatchen hade ansetts som ett hån. Och hur många fotbollsherrar skulle stå pall som proffs för en snittlön på 6 000 kr/månad? Det som är verklighet för kvinnliga proffs år 2018.

Vilka förväntningar skapar denna obalans hos det framväxande släktet? Att man som tjej ska nöja sig med mindre, man har i alla fall fått bli proffs och borde vara tacksam? Okej, vi vet att det tar tid att uppnå jämställdhet, det är en sanning lika gammal som problemet självt. Men kan vi inte skynda på utvecklingen genom att göra strategiska val i vilka verksamheter vi stöttar? Det tror jag.

Låt oss anta att idrotten och andra folkrörelser har stor påverkan på vårt samhälles gemensamma värdegrund och utveckling, också ifråga om jämställdhet. För det tillskriver vi den gärna inom andra områden, till exempel folkhälsa, integration och sociala färdigheter såsom samarbete, ledarskap och konflikthantering. Då är det också rimligt att en jämställd fördelning mellan flickor och pojkar – av ekonomiska och personella resurser, halltider, elitsatsningar och marknadsföring av starka profiler – kopplas ihop med deras förutsättningar att som vuxna agera proffs. Vare sig det är i rinken, i manegen, som vd eller ord­förande i regionens bolag.

Följaktligen borde alla företag med genuint intresse att optimera sina affärschanser genom jämställdhet i alltifrån styrelse­rummet till ledningsstaben, se över hur man sponsrar. Så att flickor kan förvänta sig och också få samma chanser som killar.

Så långt företagens ansvar. Klubbarnas ansvar är att leverera den jämställdhet företagen kräver, både ifråga om bredd och spets. Att kvinnoidrotten får drygt 2 miljarder kronor mindre än mansidrotten årligen i sponsring är ett tydligt bevis på att företagen har mycket arbete kvar. För att inte tala om idrotten själv. Av UEFA:s totala utbetalningar till klubbar som nått framgångar i ligorna runtom i Europa går endast 0,7 procent till klubbar och lag där fotbollen spelas av kvinnor!

Det verkar tyvärr inte vara idrotten själv som kommer att ge oss en mer jämställd värld. Därför måste företagen använda sponsring som ekonomiskt styrmedel för förändring, ­eftersom ytterligare en sanning i denna värld är devisen ”money talks, bullshit walks”. Säg mig, är sanningens ögonblick ­äntligen här?

Anna Lövheim

Läs också

( 1 st )

Läs mer om dessa ämnen

SportJämställdhetKrönikaNäringslivUngdomar
Relaterat