Regeringens beslut om Skavstas och Nyköpings stationer vid sidan av Ostlänken är inget annat än ett stort steg bakåt för utvecklingen i regionen, skriver Martina Hallström (C) och Emma Fahlstedt (C).

Debatt: ”Regeringen nonchalerar Skavsta”

Inlägg utifrån

Det här är en debattartikel med syfte att påverka. Det är den externa debattörens egna åsikter som förs fram, inte tidningens. Läs mer: Så jobbar Södermanlands Nyheter med journalistik.

Efter år av diskussioner och utredningar har så regeringen fattat ett beslut om sträckningen av Ostlänken, där man meddelar att man ska lägga både Skavsta och Nyköping på en egen bibana från själva huvudspåret. Detta trots att såväl Nyköpings kommun, Länsstyrelsen i Södermanland och Sverigeförhandlingen tydligt har sagt att det är ett dåligt alternativ. Motiveringen sägs vara att man menar att framtiden för Skavsta, Sveriges femte största flygplats, är för osäker för att det ska vara värt att underlätta tågresande dit. Det hela är så anmärkningsvärt att det är svårt att ens veta var man ska börja.

Redan i dag är det svårt att pendla med tåg från Nyköping till Stockholm. I det Sverige som styrs av S och MP kommer dagligen rubriker om tågförseningar, signalfel och förtvivlade resenärer som inte vet om och när de tar sig hem.

Underhållet av järnvägen är kraftigt eftersatt och för pendlare från Nyköping, eller för den del den som ska resa till eller från Skavsta flygplats, är det ett lockande alternativ att helt sonika sätta sig i bilen och på så sätt veta att man kommer fram i tid. Att den här utvecklingen inte gynnar klimatet förstår vem som helst. Sett till att utsläppen dessutom ökat under nuvarande regering är det extra anmärkningsvärt att man väljer att besluta om en lösning som försvårar för klimatsmart resande med tåg.

Att ur ljuset av det då välja en lösning som förlänger restiden för resenärerna och som dessutom blir dyrare att bygga är helt obegripligt. Den nonchalans med vilken regeringen och Trafikverket ser på Skavsta, som också av en händelse råkar vara Sveriges största privatägda flygplats, går knappast att förstå. Flygplatsen är oerhört viktig för Nyköpingsregionen, transporterade drygt 2 miljoner passagerare år 2017 och har hittills i år haft en ökning med drygt 11 procent vad gäller antalet passagerare. Med flera flygbolag nås ett stort antal destinationer runt om i Europa och snart även Nordafrika. Hur man med bakgrund i detta kan hävda att flygplatsens framtid är osäker och att det skulle vara ett skäl att försvåra för klimatsmart resande dit med tåg är något som faktiskt är svårt att förstå.

Regeringens beslut är inget annat än ett stort steg bakåt för utvecklingen i regionen och det är oerhört beklagligt hur Socialdemokraterna och Miljöpartiet återigen fortsätter med sitt envisa storstadsfokus, genom att helt sonika lägga krokben för det regionala näringslivet och utvecklingen som sker här. Vi uppmanar regeringen att göra om och göra rätt om man menar allvar med att både gynna tillväxt och utveckling och samtidigt minska utsläppen. Såväl Nyköping som Sörmland och de drygt 2 miljoner årliga resenärer från Skavsta förtjänar ett bättre besked än såhär.

Martina Hallström

gruppledare Centerpartiet Nyköping

Emma Fahlstedt

förtroendevald Centerpartiet Nyköping

Läs också

( 6 st )

Läs mer om dessa ämnen

TrafikverketregeringenCenterpartietSkavstaDebattOstlänken
Relaterat