Än en gång sträckte jag upp handen i luften och sa: Yes! Jag vet inte för vilken gång i ordningen, när det handlat om järnväg, men många gånger har det blivit vid det här laget. I början av februari kom Sverigeförhandlingens bud till kommunerna utmed de nya stambanorna. Å tack och lov fanns Vagnhärad, Nyköping och Skavsta flygplats med bland de utpekade platserna!
Under min tid i kommun- och rikspolitiken och nu som landshövding, har jag levt med, drivit på och argumenterat för Ostlänken. Banan som länet och landet så väl behöver. Jag tänker tillbaka på alla de utredningar och dokument som denna bana funnits med i genom åren. Tänk vad många vi var som ropade Yes, när regeringen uttryckte sitt stöd för byggandet 2012! Då trodde vi att banan så att säga var i hamn. Vad vi inte visste var, att vi skulle få fortsätta att kämpa för byggandet av Ostlänken och för självklara stationslägen utmed banan. Att statliga utredningar visat att det är den mest lönsamma sträckan för kommande nya stambanor, räcker alltså inte!
Sverigeförhandlingen kräver att vi visar att vi förstår vilken skjuts Ostlänken kommer att ge vårt län. Vi på länsstyrelsen har redan lagt ned tusentals timmar i det förberedande arbetet, ett arbete som fortsätter. Kommunerna ska bidra med pengar och även lova att bygga mer bostäder. Tillsammans med länets kommunledningar, riksdagsledamöter, näringslivsrepresentanter med flera måste vi fortsätta diskutera hur vi får ut mesta möjliga av denna viktiga satsning. Jag hoppas verkligen att alla sluter upp, nu när rejäla statliga investeringar äntligen ska göras i vårt län, vi har ju faktiskt inte varit så bortskämda med detta. Nyköpings- och Trosaborna kommer att få närmre till huvudstaden. Och storstadsbor som vill pendla dit kommer att få bättre möjligheter till det framöver, det är verkligen bra för företag, kommuner och andra som ropar efter arbetskraft.
Vad jag tycker nämns alldeles för sällan är att en ny bana också frigör kapacitet på övriga banor och att fler delar av länet därför kommer att gynnas, inte bara de kommuner där Ostlänken dras. Gods- och persontrafik ska gå på både befintliga och nya banor, så ser planeringen ut. För att inte tala om all arbetskraft som kommer att behövas under själva byggtiden. En fråga jag ställer mig är om länets kommuner och näringsliv förberedda för det? Under senare tid har länet tappat många arbetsplatser, helt nyligen varslade SSAB i Oxelösund. Nu måste vi se de möjligheter en ny järnväg för med sig!
Nu får Södermanland chansen att komma ännu närmare huvudstaden och på ett ännu tydligare sätt kan vi bli en del av Sveriges tillväxtmotor, Stockholm-Mälarregionen. Vår flygplats, Stockholm Skavsta, kan länkas samman med övriga flygplatser i Mälarregionen och bli en del av landets flygkapacitet.
När järnvägen och nya resecentra äntligen börjar byggas hoppas jag att vi är ännu fler som ropar: Yes!