I SN:s artikel lördag 5/12 om Ostlänken återges okritiskt direkta felaktigheter och kommunalt önsketänkande utan att sätta det i perspektiv. Göran Forssberg, ordförande i det av kommunerna finansierade Ostlänken-bolaget, som säger att det skulle kostat åtta miljarder att bygga om staten tagit tag i frågan från början.
Så är det naturligtvis inte och det vet Göran mycket väl. Det var en glädjekalkyl tillkommen av Ostlänken-bolagets egen utredning, som var en ren partsinlaga. Tack och lov gick inte staten på det och när dåvarande Banverket övertog frågan blottades det helt andra kostnadsnivåer.
Den senaste officiella kostnadskalkylen slutar på 35 miljarder (2013 års prisnivå). Till detta får man med största sannolikhet lägga ytterligare några miljarder. Göran säger att det finns en beslutad budget på 20 miljarder och låtsas om det skulle täcka kostnaden för Ostlänken. I verkligheten behövs minst dubbelt så mycket.
Kommunstyrelsens ordförande Urban Granström (S) är inte oroad över risken att Nyköping ska behöva skjuta till mer pengar. Det borde han vara. Men mer pengar än vad? Hur mycket har han räknat med att Nyköping ska behöva skjuta till? Jag har inte sett någon samlad summa. Kommunerna vet egentligen ingenting förrän Sverigeförhandlingen presenterat sitt bud i februari.
Att det blir en ansenlig summa för Nyköpings del behöver man inte ens spekulera över; det finns klara indikationer. Nyköping kommer dessutom att få betala sina egna betydande investeringar, då man ju drivit frågan om att järnvägen ska ha två dragningar och två resecentra inom kommunen.
Ska stationen vid Skavsta utformas efter de fantasifulla skisser som presenterats lär väl Nyköping få punga ut med några hundra miljoner. Förutom ett stort antal miljoner som blir nödvändiga för det som är Nyköpings naturliga stationsläge i centralorten.
Ordföranden i SKL (Sverige Kommuner och Landsting) Lena Micko har rimligen viss insyn i vad som väntas. Hon håller inte för otroligt att staten kommer att begära en medfinansiering på 20 procent från kommunerna efter höghastighetsbanan.
För exempelvis hennes hemkommun Linköping krävs det då en medfinansiering på tre miljarder, vilket innebär att man behöver bygga nästan 30 000 lägenheter i kommunen. Det motsvarar 60 års nybyggnation i Linköping. Risken är stor att kommunernas investeringar inte återbetalar sig, förklarar Lena Micko i en intervju i Linköpingsposten.
Sedan intervjun gjordes har kostnaden för höghastighetsbanan räknats upp. Med utgångspunkt från hennes räkneexempel skulle då 1,5 miljard (1 500 000 000 kr) i medfinansiering för Nyköping vara realistiskt.
I Nyköping byggdes förra året 164 bostäder och det skulle alltså det behövas drygt 90 års bostadsproduktion för att finansiera kommunens insats i Ostlänken, om man utgår ifrån SKL-ordförandens sätt att räkna. Lägg därtill kommunens egna investeringar i resecentra och annat kring järnvägen.
Det är på tiden att politikerna ger klara besked hur mycket Ostlänken kostar och att media gör ordentlig granskning av detta jätteprojekt.
Håkan Norén
Nyköping
"Ostlänken kan kosta miljarder för Nyköping"
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.