Idag domineras den alkoholpolitiska debatten av Systembolagets existens. Argumenten har haglat fram och tillbaka. Flera olika forskningsorgan såsom forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd (FORTE) och Systembolaget självt hävdar att det är just den sämre tillgängligheten som en av de faktorer som har störst effekt för att minska svenskars alkoholkonsumtion. Det är utifrån detta som många har rättfärdigat Systembolagets existens.
Trots vad både FORTE och Systembolaget hävdar har Systembolaget gått åt motsatt riktning och gjort alkoholen allt mer tillgänglig. Åldern har sänkts sedan starten 1955 till 20 år, självbetjäning i butiker har införts, att beställa på nätet och hämta i butik har pågått sedan ett bra tag tillbaka, lördagsöppet infördes 2001, öppet till 20 på vardagar samt den senaste i raden av tillgänglighetsförändringar (det som har gjort många systembolagsförespråkare att se rött) -hemleverans. Sedan 1 juli är det nu möjligt att klicka hem Systembolagets sortiment hela vägen till dörren. Regeringen har rättfärdigat beslutet med att man ska anpassa sig efter kundens ändrade konsumtionsmönster och för att upprätthålla förtroendet för Systembolaget.
Trots att nykterhetsrörelsen fortsätter att varna för att den ökande lättillgängligheten kommer leda till ökad konsumtion ser den faktiska trenden ut att gå åt exakt motsatt håll. Enligt Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysnings rapport ”Alkoholkonsumtionen i Sverige 2017” har alkoholkonsumtionen minskat med 8% på tio år. Detta trots att alkoholen idag har blivit med tillgänglig med de reformer som listats tidigare.
Frågan blir därför tydlig - hur relevant är själva monopolet för att faktiskt bidra till en minskad konsumtion? Det gäller att skilja på det faktiska monopolet och de regleringar och regler som Systembolaget behöver förhålla sig till. Det är inte det faktiska Systembolaget som bestämmer att man ska sälja på ett ansvarsfullt sätt mellan klockan 10–20 på vardagar och klockan 10-15 på lördagar. Utan det är de beslut, lagar och regleringar som Systembolaget förhåller sig till som gör det. Just därför vill vi i Centerpartiets Ungdomsförbund skrota själva monopolet och ersätta med ett licensbaserat system för försäljning av alkohol. Ett licensbaserat system kan fortsatt ha regleringar på öppettider, åldersbestämmelser och ansvarsfull försäljning.
Om fler aktörer får etablera sig på marknaden skulle det skapa större utvecklingsmöjligheter för landets alla dryckesproducenter att utveckla sitt sortiment utefter vad kunden faktiskt vill ha. Urvalet av drycker skulle därför inte bestämmas utefter Systembolagets nyckfulla inköpsavdelningar och offertförfrågningar. Ett licenssystem bidrar till en ökad valfrihet samtidigt som konsumtionen faktiskt kan kontrolleras med nödvändiga regleringar. Det är så vi återupprättar förtroendet för svensk alkoholpolitik.