Debatt: Bort med stuprör och stelbenthet

Nyköping rankas nu näst sämst i Södermanland ifråga om näringslivsklimat. Ett orimligt resultat, skriver Anna af Sillén (M) och Ahmad Eid (M).

Nyköping rankas nu näst sämst i Södermanland ifråga om näringslivsklimat. Ett orimligt resultat, skriver Anna af Sillén (M) och Ahmad Eid (M).

Foto: Sandra Nordin

Nyköping2019-10-09 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ut med stuprören och in med hängrännorna – nu krävs krafttag och helhetsperspektiv för att stärka företagsklimatet i Nyköping.

Nyköpings kommun tappar för sjätte året i rad i Svenskt Näringslivs ranking över företagsklimatet och den här gången är det ett rejält ras. Plats 191 betyder 38 steg bakåt och Nyköping är nu näst sämst i Södermanland. Ett orimligt resultat sett till Nyköpings geografiska läge och goda infrastrukturella förutsättningar.

Det är fortsatt myndighetsutövningen, det vill säga hur kommunen tillämpar lagar och regler när det gäller service till företagen, som drar ned betyget för Nyköping. Men även bemötande och handläggningstider, liksom i vilken utsträckning kommunen konkurrerar med privata företag, gör att företagsklimatet får än sämre omdöme i år. Efter förslag från Moderaterna (samt KD, L och C) pågår sedan en tid tillbaka arbetet med att införa Rättviksmodellen som innebär ett mer serviceinriktat sätt att jobba med myndighetsutövning, det är mycket positivt. Men samtidigt motarbetar den politiska ledningen (S, C och MP) företag inom välfärden såsom hemtjänstföretag och fristående skolor, och myndighetsutövningen är fortsatt styrd av en alltför stelbent politik.

En sådan politisk kräftgång är inte bra för Nyköping. Tvärtom krävs en tydlig riktning framåt. Här är fyra konkreta områden vi vill prioritera:

• kommunen måste göra bättre affärer, och i första hand med våra lokala företagare (använd upphandling som verktyg för att stärka det lokala näringslivet).

• det måste bli enklare att etablera sitt företag i Nyköping, och växa om man redan finns här.

• kommunens företagarservice måste stärkas, mindre krångel, mer samarbete, bättre dialog.

• tydlighet och långsiktighet i de förutsättningar som gäller för välfärdsföretag.

Ett stärkt företagsklimat kräver hårt arbete men är samtidigt inte raketforskning – det handlar om politisk vilja och att omsätta den i handling. Om att förstå företagarna och se deras viktiga roll i bygget av vår gemensamma välfärd.

Läs mer om