Under en varm mÄndagskvÀll höll Ulf Kristersson sitt tal inför en engagerad Almedalspublik. Den moderata partiledaren levererade en ny riktning för partiet som tidigare slitits mellan det liberala och det konservativa tankearvet. MÄnga har undrat vilken vÀg som M ska ta. Riktningen har emellertid varit sekundÀr i jÀmförelse med det inre slÀcknings- och lÀkningsarbete som pÄgÄtt sedan 2014. Ett enat parti har alltid ett försprÄng, dÄ vÀljare tenderar att uppskatta partier som upplevs konsekventa. Moderaternas vÀljartapp Àr ett resultat av mÄnga hÀndelser, men en av dem Àr den bristande interna enigheten.
NÀr Ulf Kristersson valdes inleddes ett förnyelsearbete. MÄndagens tal visade prov pÄ en ny, men samtidigt familjÀr politisk kampanj: "Den nya svenska modellen". Kristersson efterfrÄgade en svensk modell som skapar framtidstro genom trygghet och integration. Den nya svenska modellen syftar till ett Sverige som hÄller ihop. Integrationen och tryggheten Àr de största stötestenarna för Sverige framöver, men det kan ocksÄ bli Kristerssons biljett till att ena sitt parti.
"Den svenska modellen" kan liknas med M-kampanjen som "det nya arbetarpartiet" i valet 2006. De tar klassiska, socialdemokratiska fenomen och förvandlar dem till en moderat version. Förutom att knyckningen kan fÄ en och annan sosse att gnissla tÀnder kan kampanjen vara precis sÄ lÀttuggad som den behöver vara inom M. Kampanjen kan appellera till en bred allmÀnborgerlig vÀljargrupp, eftersom den rent av struntar i snacket om en liberal eller konservativ inriktning, utan snarare levererar ett moderat alternativ.
Moderaternas identitetsbyte Ă€r helt rĂ€tt i tiden om nĂ€ringslivet fĂ„r bestĂ€mma. I en ny undersökningen frĂ„n Ipsos har det skett ett skifte i företagsledarnas politiska prioriteringar. Tidigare har skattesĂ€nkningar varit den viktigaste politiska frĂ„gan för nĂ€ringslivet. 70 procent av de tillfrĂ„gade företagsledarna prioriterar numera satsningar pĂ„ polis och rĂ€ttsvĂ€sende, jĂ€mfört med endast 34 procent som hellre prioriterar skattesĂ€nkningar. Företagarnas vd GĂŒnther MĂ„rder sade i anslutning till undersökningen att skatterna inte spelar nĂ„gon roll om inte rĂ€ttssĂ€kerheten fungerar (Di, 30/6).
Kristerssons kampanj Àr bÄde ny och gammal pÄ samma gÄng. Om M lyckas enas kring den nygamla moderata modellen kan nog en och annan vÀljare vinnas pÄ vÀgen. Det Àr avgörande att M grÀver sig ur det tidigare dödlÀget, annars vÀntar mÄnga Är av fortsatt socialdemokratiskt maktinnehav.
Linnea Hylén