Skitdålig reklam kan rädda världen

Övrigt2018-01-30 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Konsumtion Om alla människor i hela västvärlden enhälligt skulle sluta köpa mer än vad de behöver för att överleva, då skulle den ekonomiska fördelningen i världen jämna ut sig, och plötsligt skulle det inte längre finnas några fattiga och hungriga människor på jorden.

Men först behöver alla sluta köpa mer än vad som krävs för att inte dö.

Det är den stora hemligheten.

Krig skulle ta slut. Och ingen skulle behöva svälta. Vi skulle komma närmare jämställdhet än vi någonsin har varit. Och mångfald skulle inte ens vara ett ord som behöver användas längre.

I-länder och U-länder skulle plötsligt bara vara länder och västvärlden skulle bara vara ett geografiskt begrepp.

Många företag, organisationer och politiker pratar vitt och brett om att rädda, skydda och bevara. De pratar om att utrota fattigdom, stoppa krig och ena världen.

Well. There you have it. ­Skitdålig reklam kan rädda världen.

Vem hade kunnat ana det?

Christoffer Andersson