För att lÀgga ut en annons för klÀder, skor, möbler, inredning och elektronik pÄ Blocket har sÀljare tidigare behövt betala mellan 15 och 30 kronor i avgift. Nu plockas denna bort, meddelar Blocket som kommer att investera 100 miljoner kronor för att utveckla företaget.
ââDet kommer att vara kostnadsfritt för dig som sĂ€ljare att annonsera och sĂ€lja pĂ„ Blocket. Vi tror att vi kan rĂ€kna hem den hĂ€r affĂ€ren genom att marknaden blir sĂ„ mycket större. Genom att fĂ„ in fler sĂ€ljare och köpare och locka mer trafik till Blocket sĂ„ kan vi stĂ€rka vĂ„r affĂ€r, sĂ€ger Robin Suwe.
ââVi tror att det ökade engagemanget kommer att gynna oss positivt pĂ„ totalen.
Ăka intĂ€kterna pĂ„ annat sĂ€tt
I stĂ€llet för att ta betalt för sina annonser kommer Blocket att öka intĂ€kterna genom att lansera nya produkter för sjĂ€lva försĂ€ljningen, som att öka sĂ€kerheten för köpare och sĂ€ljare under affĂ€rernas gĂ„ng och utveckla söktjĂ€nsterna pĂ„ hemsidan. Ăver tid kan detta ocksĂ„ handla om att introducera fler tjĂ€nster som skrĂ€ddarsydda försĂ€kringslösningar, fortsĂ€tter Robin Suwe.
TT: SÄ det Àr ingenting som ni inte tog betalt för innan som ni kommer att börja ta betalt för nu?
ââNej, inte nu. Men vi kommer att fortsĂ€tta att utveckla produkterbjudandet mot köparna och leverera ytterligare trygghetstjĂ€nster mot dem. DĂ€r Ă€r det mycket möjligt att vi kommer att hitta en annan typ av affĂ€rsmodell framĂ„t men nu kommer det att vara kostnadsfritt, sĂ€ger Robin Suwe.
Het trend
Begagnattrenden Ă€r fortsatt stark och flera olika och nya plattformar och affĂ€rsmodeller dyker upp för sĂ€ljare och köpare. BĂ„de Blocket och Tradera, tvĂ„ tungviktare inom begagnathandeln som bĂ„da har varit med sedan 1990-talet, ser positivt pĂ„ det ökade utbudet â och konkurrensen, sĂ€ger de till TT.
ââI grunden tycker vi att det Ă€r bra nĂ€r vi har som mission att driva omstĂ€llningen till en cirkulĂ€r handel. I första hand sĂ„ Ă€r det nyproduktion som Ă€r vĂ„r största konkurrent, sĂ€ger Traderas vd Stefan Ăberg.
ââSedan tillkommer det fler modeller och fler som inriktar sig pĂ„ ett speciellt kundsegment och erbjuder en speciell produkttyp. Vi Ă€r en bredare marknadsplats, vilket vi tror Ă€r en styrka, fortsĂ€tter Stefan Ăberg.
StÀrker sin position
PÄ Tradera betalar sÀljaren en avgift men enbart vid försÀljning. PÄ Blocket, dÀr avgifterna nu slopas, ser de det som ett sÀtt att stÀrka sin konkurrenskraft mot marknadsplatser som inte har nÄgra avgifter, som till exempel Facebooks Marketplace.
ââAbsolut, det hĂ€r Ă€r ett sĂ€tt att stĂ€rka vĂ„r position, sĂ€ger Robin Suwe.
Traderas intÀkter utgörs mest av provisionsavgifterna, alltsÄ det som sÀljaren fÄr betala nÀr varan sÀljs. För Blockets del utgör det största affÀrsomrÄdet Blocket fordon, för bilar, bÄtar och mc.
Förra Äret sÄlde Tradera cirka 12 miljoner föremÄl till ett vÀrde av 2,7 miljarder kronor.
ââI de hĂ€r kategorierna, som annonsavgiften nu slopas för, lĂ€ggs det ut annonser till ett vĂ€rde om 15 miljarder pĂ„ Blocket pĂ„ ett Ă„r. Vi tror att vi kan driva pĂ„ begagnathandeln Ă€nnu mer och att den över tid kommer utmana de traditionella e-handlarna, sĂ€ger Robin Suwe.