Ett minskad resande pÄ grund av lÄgkonjunkturen, dyrare brÀnslepriser, högre rÀntor och den svaga svenska kronan. Flygbolaget Bra beskriver en cocktail av motgÄngar som orsaken till rekonstruktionen.
ââKronan Ă€r en vĂ€sentlig orsak. Vi har stora kostnader i dollar och euro, och alla vĂ„ra intĂ€kter Ă€r i svenska kronor, sĂ€ger Per G Braathen, styrelseordförande och Ă€gare av bolaget.
Samtidigt, understryker Braathen, ligger det ingen dramatik i rekonstruktionen.
ââVi har ett antal skulder kvar frĂ„n pandemin som vi inte klarar av att hantera i det marknadslĂ€get vi har nu. Och det Ă€r inget dramatiskt, det Ă€r för att planera för framtiden sĂ„ att bolaget klarar att ta sig igenom detta, sĂ€ger han.
Det Àr nu andra gÄngen som Bra ansöker om företagsrekonstruktion, nÄgot som Àven skedde under coronapandemin.
Parkerade sina plan
Bolaget tvingades dÄ att parkera alla sina flygplan och sin verksamhet under 13 mÄnader. Men situationen nu Àr en helt annan, betonar styrelseordföranden.
ââAllt kommer att gĂ„ som vanligt nu. Alla vĂ„ra passagerare Ă€r undantagna frĂ„n rekonstruktionen, det innebĂ€r att alla kundrelationer blir exakt lika. Ingen förlorar nĂ„gonting, alla biljetter behĂ„ller sitt vĂ€rde och alla flygplan gĂ„r som normalt, sĂ€ger Per G Braathen.
TT: VÄgar man som kund boka nya biljetter med Bra i dag?
ââJag har inga problem med det. Man mĂ„ste vĂ„ga boka biljetter med alla flygbolag i dag, och i princip alla har de senaste Ă„ren varit i rekonstruktion.
MÄlet med rekonstruktionen Àr att sanera skulder och omförhandla avtal. Enligt bolaget ska Àgare uppges vara villiga att tillföra nytt kapital och dessutom övervÀgs att bredda Àgandet. Förhoppningen Àr att det ska vara klart till i början pÄ nÀsta Är.
ââMitt mĂ„l Ă€r att vi ska vara klara till i januari, februari, sĂ€ger Per G Braathen.
Flyger frÄn Bromma
Flygbolagets historia strÀcker sig Ànda tillbaka till 40-talet nÀr det grundades av norrmannen Ludvig Gustaf Braathen. I slutet av 90-talet köptes Malmö Aviationa av familjen Braathen och ett par Är senare gjordes en uppdelning dÀr Braathens sÄldes till SAS medan Malmö Aviation fortsatte med sin trafik.
2016 gick alla flygbolag i koncernen samman under det nya bolagsnamnet Braathens Regional Airlines, det vill sÀga Bra.
Efter pandemin har bland annat ingÄtt ett partnerskap med researrangören Apollo. Bolaget trafikerar framför allt inrikeslinjer i Sverige och har sin huvudbas pÄ Bromma flygplats i Stockholm.
RĂ€ttad: I en tidigare version fanns ett felaktigt citat.