Lufthansas lÄgprisbolag Eurowings satsar pÄ Arlanda och etablerar en bas med 4-5 flygplan stationerade pÄ flygplatsen, enligt ett pressmeddelande frÄn flygplatsbolaget Swedavia. Inför sommarsÀsongen 2022 planerar bolaget för 20 direktlinjer frÄn Arlanda ut i Europa.
Den tyska etableringen med egen bas pÄ Arlanda Àr den tredje i Är, enligt Swedavia.
Ăr det ett flygplatskrig som nu pĂ„gĂ„r för att locka tillbaka flyget?
ââDet Ă€r stenhĂ„rd konkurrens om flygbolagen utifrĂ„n flygplatserna vĂ€rlden över, sĂ€ger Charlotte Ljunggren, direktör marknad och kommersiell utveckling pĂ„ Swedavia.
Samma pris
Under pandemin har Swedavia inte legat pÄ latsidan, trots ett nÀrmast lamslaget flyg, enligt Ljunggren.
ââDet Ă€r jĂ€tteviktigt att hela tiden finnas pĂ„ nĂ€thinnan hos vĂ„ra flygbolag, sĂ€ger hon.
Attraktiva priser Àr förstÄs viktigt i konkurrensen med andra flygplatser.
ââMen vi har samma pris för alla flygbolag, sĂ€ger Charlotte Ljunggren.
I dag ligger flygtrafikens volymer pĂ„ Arlanda pĂ„ ungefĂ€r 40 procent av nivĂ„n som gĂ€llde innan pandemin. Först framĂ„t 2025-2027 bedöms resandet vara tillbaka pĂ„ samma nivĂ„, men att det frĂ€mst Ă€r privatresandet som kommer tillbaka. Att det dĂ€rmed Ă€r lĂ„gkostnadsbolagen som nu frĂ€mst tar plats pĂ„ flygplatserna â tidigare i Ă„r meddelade Ryanair sin satsning pĂ„ Arlanda â Ă€r dĂ€rför en naturlig utveckling, enligt Charlotte Ljunggren.
Plats kvar
ââKartan ritas om, sĂ€ger hon.
Andra flygbolag har samtidigt försvunnit eller bantat rejÀlt, som Norwegian. SÄ det dröjer innan det blir fullt pÄ Arlanda, nÄgot som blivit en het potatis i samband med att en nedlÀggning av Bromma kommit nÀrmare.
ââSĂ„ som det ser ut nu finns det gott om plats att vĂ€xa, sĂ€ger Charlotte Ljunggren.