KonsumtionslÄn oroar ministern

Marknaden för snabba lĂ„n vĂ€xer utan konsumentens bĂ€sta i fokus, varnar flera myndigheter. Finansmarknadsministern Åsa Lindhagen (MP) Ă€r orolig över utvecklingen.

Finansmarknadsminister Åsa Lindhagen (MP). Arkivbild.

Finansmarknadsminister Åsa Lindhagen (MP). Arkivbild.

Foto: Ali Lorestain/TT

Ekonomi2021-06-27 08:15

Svenskarnas lĂ„nekostnader för konsumtionslĂ„n ökar kraftigt och myndigheter har vid flera tillfĂ€llen varnat för utvecklingen. Att fler som handlar pĂ„ nĂ€tet vĂ€ljer att betala senare Ă€r en faktor som driver pĂ„ utvecklingen, enligt Konsumentverket och Finansinspektionen (FI). SmĂ„ krediter pĂ„ under 10 000 kronor och stora blancolĂ„n, pĂ„ över 250 000 kronor Ă€r det som har ökat mest pĂ„ senare Ă„r, enligt FI.

Det Àr för enkelt att handla pÄ kredit och att ta lÄn för konsumtion, anser myndigheterna, och mÄnga fÄr i dag betalproblem kort efter att de beviljats en konsumentkredit.

– Det Ă€r oroande rapporter frĂ„n Konsumentverket och Finansinspektionen och det visar att det finns mĂ„nga lĂ„ntagare som drabbas av betalningsproblem. Jag tycker att det finns skĂ€l att kĂ€nna en oro, sĂ€ger Åsa Lindhagen (MP), till TT.

Utnyttjar utsatta

Oseriösa aktörer, som inte tar det ansvar som förvÀntas av dem och inte följer gÀllande riktlinjer och sÄ kallad god kreditgivningssed Àr en av orsakerna till de vÀxande problemen, anser ministern.

– Det har funnits möjligheter att dra nytta av mĂ€nniskor i en utsatt situation, sĂ€ger Åsa Lindhagen.

Omkring en femtedel av hushÄllens lÄn utgörs av konsumtionslÄn, enligt FI. Men konsumenternas kostnader för dessa lÄn utgör en majoritet av de totala lÄnekostnaderna, det vill sÀga hushÄllen betalar mer för konsumtionslÄnen Àn för bolÄnen. Det beror bland annat pÄ att rÀntorna för konsumtionslÄn Àr vÀsentligt högre.

För drygt tvÄ Är sedan infördes nya regler för högkostnadskrediter med en effektiv rÀnta som överstiger 30 procent. Ett rÀnte- och kostnadstak infördes för dessa lÄn. RÀntan för en högkostnadskredit fÄr aldrig överstiga 40 procent och summan av kostnaderna för krediten, det vill sÀga rÀntor och avgifter, fÄr inte överstiga det lÄnade beloppet.

Behöver utvÀrdera

I sin senaste rapport konstaterar Konsumentverket dock att effekterna av taken har begrÀnsats av att mÄnga kreditgivare rundar systemet genom att exempelvis sÀtta rÀntan strax under nivÄn för att det ska klassas som en högkostnadskredit och att det fortfarande innebÀr en förhÄllandevis hög rÀnta för konsumenten.

– Vi har haft ett behov att införa ett rĂ€nte- och kostnadstak. Det Ă€r ett viktigt steg framĂ„t och skickar en viktig signal, att vi stĂ„r pĂ„ konsumenternas sida. Men de lagĂ€ndringar vi gör behöver vi alltid utvĂ€rdera, sĂ€ger Åsa Lindhagen.

En annan ÄtgÀrd hon lyfter Àr den lagÀndring som trÀdde i kraft 1 juli i fjol som innebÀr att direktbetalningsalternativ ska vara förvalt nÀr man handlar pÄ nÀtet.

– Det Ă€r för att sĂ€kerstĂ€lla att det ska vara ett aktivt val att handla pĂ„ kredit. Den lagĂ€ndringen Ă€r vĂ€ldigt ny sĂ„ vi fĂ„r se vad det har gett för effekt. Det har FI ett sĂ€rskilt uppdrag att titta pĂ„, sĂ€ger Åsa Lindhagen.

EfterfrÄgar utredning

FI önskar att regeringen ska tillsÀtta en utredning gÀllande möjligheter till att upprÀtta ett nationellt skuldregister dÀr uppgifter om en persons samtliga skulder skulle finnas, för att underlÀtta kreditprövningar. DÀr har ministern i dagslÀget inget besked att ge.

– Men att vi inte har ett skuldregister i dag Ă€r ingen ursĂ€kt för företag som lĂ„nar ut att inte agera, det vill jag vara vĂ€ldigt tydlig med. Alla företag som jobbar med lĂ„ngivning ska leva upp till en god kreditgivningssed och hur kreditprövningar görs Ă€r nĂ„got FI ska titta pĂ„ nu, sĂ€ger Åsa Lindhagen.

Ett problem myndigheterna ser Àr att kreditprövningarna i dag mÄnga gÄnger Àr bristfÀlliga och gÄr för snabbt. Exempelvis förekommer det att fakturaköp omvandlas till delbetalningsalternativ utan att föregÄs av kreditprövningar.

– Det Ă€r uppenbart att det finns behov att stĂ€rka mĂ€nniskors skydd pĂ„ den hĂ€r marknaden, sĂ€ger Åsa Lindhagen.

SpÀrrtjÀnst diskuteras

FI, Konsumentverket och Kronofogden har ocksÄ lyft att de vill se att branschen tar ett större ansvar för konsumenternas bÀsta. En spÀrrtjÀnst för konsumenter som vill spÀrra sig frÄn att ta krediter har föreslagits. MÄnga i branschen Àr positiva till en sÄdan men vissa anser att det skulle behövas lagÀndringar för att det ska bli verklighet.

– Det Ă€r intressant att det diskuteras och Ă€r nĂ„got jag i grunden ser positivt pĂ„. Det finns ju sĂ„dana möjligheter pĂ„ spelmarknaden till exempel, sĂ€ger Åsa Lindhagen.

Hon lyfter ocksÄ att EU-kommissionen snart ska lÀgga fram ett förslag pÄ reviderade regler för konsumentkrediter.

– Jag har inte insyn i detaljerna men dĂ€r tĂ€nker jag att det Ă€r vĂ€ldigt viktigt att vi Ă€r aktiva frĂ„n svensk sida. Det hĂ€r Ă€r viktiga frĂ„gor ocksĂ„ pĂ„ EU-nivĂ„, sĂ€ger Åsa Lindhagen.

KonsumtionslÄn

KonsumtionslÄnen utgör 20 procent av hushÄllens totala lÄn men stÄr för mer hÀlften av hushÄllens lÄnebetalningar i form av rÀntor och amorteringar.

FI:s senaste kartlÀggning, publicerad i oktober 2020, visade att bÄde blancolÄn pÄ över 250 000 kronor och smÄ konto- och kortkrediter samt fakturaköp pÄ under 10 000 kronor ökar mycket. SmÄ lÄn ökade frÄn fyra miljarder Är 2008 till cirka 50 miljarder Är 2019.

KonsumtionslÄn utan sÀkerheter vÀxer med drygt 7 procent per Är, vilket Àr en snabbare takt Àn bolÄnen ökar.

En femtedel av konsumtionslÄntagarna fick betalningspÄminnelser och 4,5 procent fick inkassokrav. Andelen som fick inkassokrav var drygt 8 procent bland lÄntagare under 25 Är. Andelen som fÄtt inkassokrav sjönk dock jÀmfört med 2019.

KĂ€lla: FI

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!