SÄ pÄverkar Natobeskedet handeln med Turkiet

Efter Natouppgörelsen ska de svensk-turkiska förbindelserna stĂ€rkas pĂ„ en rad omrĂ„den. DĂ€ribland handeln – dĂ€r lĂ€nderna redan har en etablerad relation som nu kommer att fördjupas, genom bland annat grön omstĂ€llning och förflyttad produktion.

Turkiets president Recep Tayyip Erdogan och statsminister Ulf Kristersson tillsammans med Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg (mitten) pÄ Natotoppmötet i Vilnius. Relationerna mellan Turkiet och Sverige ska nu stÀrkas inom flera omrÄden, dÀribland handel.

Turkiets president Recep Tayyip Erdogan och statsminister Ulf Kristersson tillsammans med Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg (mitten) pÄ Natotoppmötet i Vilnius. Relationerna mellan Turkiet och Sverige ska nu stÀrkas inom flera omrÄden, dÀribland handel.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Ekonomi2023-07-13 05:00

Runt 400 svenska bolag Àr företrÀdda i Turkiet i dag. Av dessa Àr ungefÀr 125 aktiva pÄ plats, enligt Edin Erkocevic, Business Swedens handelssekreterare i Turkiet.

– Vi har redan en betydande nĂ€rvaro av svenska företag i Turkiet, bĂ„de stora och medelstora bolag, sĂ„ vi startar inte pĂ„ noll.

Under 2022 ökade exportvolymen frÄn Sverige till Turkiet med 35 procent jÀmfört med 2021, och uppgick till 20,4 miljarder kronor.

Utbredd lönsamhet

En ny undersökning frÄn Business Sweden, Àgt av staten och nÀringslivet tillsammans och som hjÀlper svensk export och investeringar i Sverige, visar att en majoritet (77 procent) av de tillfrÄgade företagen var lönsamma förra Äret.

Detta samtidigt som den turkiska ekonomin har kÀmpat mot skyhög inflation och krympande tillvÀxt.

– Sverige exporterar frĂ€mst verkstadsprodukter, jĂ€rnmalm, metall, fordon, pappersmassa och kemikalier, sĂ€ger Edin Erkocevic.

– FrĂ„n Turkiet importeras framför allt hushĂ„llsapparater, klĂ€der och verkstadsprodukter.

I Natouppgörelsen som nÄddes mellan Sverige och Turkiet tidigare i veckan fastslÄs att lÀndernas ekonomiska samarbete ska stÀrkas: "BÄde Turkiet och Sverige ska se till att maximera möjligheterna att öka bilateral handel och investeringar."

Ökad regionalisering

Edin Erkocevic lyfter fram en turkisk sektor pÄ frammarsch som lÀr vara av intresse för svenska bolag.

– Det handlar om leverantörskedjor och tillverkning. De senaste Ă„ren har vi sett att europeiska och svenska bolag Ă€gnar sig Ă„t regionalisering – dĂ€r de vill flytta produktion frĂ„n Asien och komma nĂ€rmare Europa.

– I takt med den hĂ€r utvecklingen kan Turkiet spela en central roll. Det beror dels pĂ„ den geografiska lokaliseringen dĂ€r landet hĂ„ller pĂ„ att bli en brygga mot Asien, men Ă€ven logistik och tillgĂ„ng till arbetskraft Ă€r av betydelse, fortsĂ€tter han.

Handels hÄllbarhetskrav

Samtidigt blir hÄllbarhet allt viktigare pÄ den turkiska marknaden. Det beror till stor del pÄ EU:s gröna giv, initiativet som ska göra unionen klimatneutral till Är 2050, betonar Edin Erkocevic.

– Halva Turkiets export gĂ„r till EU. Turkiska exportörer vill inte riskera att utsĂ€ttas för tullavgifter om deras produkter inte uppfyller EU:s hĂ„llbarhetskriterier. De vill kunna fortsĂ€tta Ă„tnjuta frihandelsavtalens fördelar.

– HĂ€r kan svenska bolag bidra med mycket kunskap och hĂ„llbara lösningar som kan förbereda den turkiska tillverkningsindustrin för EU:s klimatkrav.

Fakta: Sveriges handel med Turkiet

Turkiet Àr Sveriges 18:e största handelspartner.

Under 2022 exporterade Sverige varor för nÀstan 20,4 miljarder kronor till Turkiet. JÀmfört med 2021 var det en uppgÄng pÄ 35 procent dÄ varuexporten det Äret uppgick till drygt 15 miljarder.

Den totala varuimporten frÄn Turkiet till Sverige uppgick under 2022 till knappt 16,4 miljarder kronor. 2021 importerades varor för 13,8 miljarder kronor.

Svenskt Àgande i Turkiet i form av tillgÄngar uppgick till 17 miljarder 2021, vilket Àr den senast tillgÀngliga siffran. Flödet, som beskriver investeringsaktiviteten mellan lÀnderna, uppgick till 2,3 miljarder kronor 2022, Äret innan lÄg det pÄ 1,3 miljarder.

KĂ€lla: Kommerskollegium


Fakta: Svenska företag i Turkiet

Av 64 svenska bolag, som svarade pÄ en enkÀt frÄn Business Sweden under perioden mars-april, uppgav 77 procent att de var lönsamma under 2022.

87 procent av företagen uppgav att den svenska kopplingen, varumĂ€rket ”Sweden”, var fördelaktig för affĂ€rerna.

Vikten av hÄllbarhet som en faktor vid inköpsbeslut har ökat och 65 procent av de tillfrÄgade uppger att deras kunder betraktar hÄllbarhet som en betydelsefull faktor vid inköpsbeslut.

NÀr det gÀller investeringar agerar mÄnga svenska företag försiktigt med tanke pÄ det osÀkra makroekonomiska klimatet bÄde lokalt och globalt.

Sammantaget tyder resultaten av undersökningen fortfarande pÄ att Turkiet, med sina 85 miljoner invÄnare och strategiska geografiska lÀge, fortsÀtter att vara en lovande marknad för svenska företag.

KĂ€lla: Business Sweden "Business Climate Survey TĂŒrkiye 2023”

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!