Runt 400 svenska bolag Àr företrÀdda i Turkiet i dag. Av dessa Àr ungefÀr 125 aktiva pÄ plats, enligt Edin Erkocevic, Business Swedens handelssekreterare i Turkiet.
ââVi har redan en betydande nĂ€rvaro av svenska företag i Turkiet, bĂ„de stora och medelstora bolag, sĂ„ vi startar inte pĂ„ noll.
Under 2022 ökade exportvolymen frÄn Sverige till Turkiet med 35 procent jÀmfört med 2021, och uppgick till 20,4 miljarder kronor.
Utbredd lönsamhet
En ny undersökning frÄn Business Sweden, Àgt av staten och nÀringslivet tillsammans och som hjÀlper svensk export och investeringar i Sverige, visar att en majoritet (77 procent) av de tillfrÄgade företagen var lönsamma förra Äret.
Detta samtidigt som den turkiska ekonomin har kÀmpat mot skyhög inflation och krympande tillvÀxt.
ââSverige exporterar frĂ€mst verkstadsprodukter, jĂ€rnmalm, metall, fordon, pappersmassa och kemikalier, sĂ€ger Edin Erkocevic.
ââFrĂ„n Turkiet importeras framför allt hushĂ„llsapparater, klĂ€der och verkstadsprodukter.
I Natouppgörelsen som nÄddes mellan Sverige och Turkiet tidigare i veckan fastslÄs att lÀndernas ekonomiska samarbete ska stÀrkas: "BÄde Turkiet och Sverige ska se till att maximera möjligheterna att öka bilateral handel och investeringar."
Ăkad regionalisering
Edin Erkocevic lyfter fram en turkisk sektor pÄ frammarsch som lÀr vara av intresse för svenska bolag.
ââDet handlar om leverantörskedjor och tillverkning. De senaste Ă„ren har vi sett att europeiska och svenska bolag Ă€gnar sig Ă„t regionalisering â dĂ€r de vill flytta produktion frĂ„n Asien och komma nĂ€rmare Europa.
ââI takt med den hĂ€r utvecklingen kan Turkiet spela en central roll. Det beror dels pĂ„ den geografiska lokaliseringen dĂ€r landet hĂ„ller pĂ„ att bli en brygga mot Asien, men Ă€ven logistik och tillgĂ„ng till arbetskraft Ă€r av betydelse, fortsĂ€tter han.
Handels hÄllbarhetskrav
Samtidigt blir hÄllbarhet allt viktigare pÄ den turkiska marknaden. Det beror till stor del pÄ EU:s gröna giv, initiativet som ska göra unionen klimatneutral till Är 2050, betonar Edin Erkocevic.
ââHalva Turkiets export gĂ„r till EU. Turkiska exportörer vill inte riskera att utsĂ€ttas för tullavgifter om deras produkter inte uppfyller EU:s hĂ„llbarhetskriterier. De vill kunna fortsĂ€tta Ă„tnjuta frihandelsavtalens fördelar.
ââHĂ€r kan svenska bolag bidra med mycket kunskap och hĂ„llbara lösningar som kan förbereda den turkiska tillverkningsindustrin för EU:s klimatkrav.