SÄ gott som alla elektronikprylar som sÀljs av butikerna kan försÀkras genom sÀrskilda försÀkringar som sÀljarna erbjuder. MÄnga tackar ja.
ââJag vill varna för att för lĂ€ttvindigt teckna en sĂ„dan. Det blir vĂ€ldigt dyrt att försĂ€kra varje pryl, sĂ€ger Bertoft.
Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas försÀkringsbyrÄ, tycker att de extra försÀkringarna Àr onödiga.
HemförsÀkring rÀcker
ââDe flesta har en hemförsĂ€kring. DĂ€r ingĂ„r ofta en allriskförsĂ€kring, eller otursförsĂ€kring eller drulleförsĂ€kring, de har olika namn. Men den försĂ€kringen omfattar alla dina saker, sĂ€ger hon.
DÄ har man redan en försÀkring, och behöver inte en till, tycker hon.
Det finns ocksÄ lagregler som gÀller om det Àr ett ursprungligt fel pÄ en vara. Konsumentköplagen innebÀr att man kan reklamera varan i tre Är, förklarar Anna-Karin Baltzari Danfors. Under de första tvÄ Ären Àr det butiken som har bevisbördan. Dessutom finns garantier pÄ produkterna.
Visst, det kan vara lÀgre sjÀlvrisk pÄ försÀkringen som sÀljaren erbjuder, och det kan ocksÄ vara sÄ att Äldersavdragen, eller avskrivningen, Àr mer förmÄnlig.
ââDe kan vara bĂ€ttre. Men det mĂ„ste man kolla noga, sĂ€ger Anna-Karin Baltzari Danfors.
DÄlig information
Ofta fÄr kunder som köper de extraförsÀkringarna riktigt usel information, tycker hon.
ââJag har till och med pratat med konsumenter som tror att denna försĂ€kringen Ă€r den viktiga försĂ€kringen, sĂ€ger hon.
Jan Bertoft hÄller med.
ââI grunden Ă€r vi ganska vĂ€l skyddade.
FrÄgan Àr varför de ofta sÄ onödiga och dyra försÀkringarna fortsÀtter att sÀljas.
ââDet Ă€r inte förbjudet, det Ă€r inte olagligt. De sĂ€ljer en kringtjĂ€nst för att marginalerna pĂ„ till exempel elektronik Ă€r sĂ„ lĂ„ga. Det ligger i deras intresse, inte i konsumenternas, sĂ€ger Jan Bertoft.