I förra veckan avslöjade Aftonbladet , med hjÀlp av dold kamera, att butikspersonal pÄ vissa H&M-butiker diskriminerar kunder pÄ rasistiska grunder. Det vÀckte en kritikstorm mot företaget som redan anklagats för rasism vid flera tillfÀllen de senaste Ären.
Bland annat utbröt vÄldsamma protester i Sydafrika efter att H&M lanserat en tröja med trycket "Coolest monkey in the jungle", buren av en svart pojke. H&M tvingades dÄ tillfÀlligt stÀnga butiker i landet.
ââDet gjorde verkligen att vi tittade inĂ„t kring vad vi gjort i den hĂ€r frĂ„gan och vad har vi kvar att göra, sĂ€ger vd Helena Helmersson till DN.
Företaget tillsatte i samband med upploppen i Sydafrika en mĂ„ngfaldschef. Men trots satsningen pĂ„ mĂ„ngfald och inkludering och att âtusentalsâ av de sammanlagt 179 000 anstĂ€llda inom bolaget fĂ„tt gĂ„ en utbildning om rasism och diskriminering Ă„terkommer kritiken.
ââDet Ă€r klart att det som företag inte gĂ„r att garantera att ett samhĂ€llsproblem ska lösas, men dĂ€remot mĂ„ste vi ta vĂ„rt ansvar och göra allt som stĂ„r i vĂ„r makt för att driva pĂ„ en positiv förĂ€ndring, sĂ€ger Helmersson till DN och fortsĂ€tter:
ââJag tycker att vi har tagit stora kliv i den hĂ€r frĂ„gan bara det hĂ€r senaste Ă„ret, men vi mĂ„ste vara ödmjuka. Kommer det nĂ„gon som helst signal om att kunder eller anstĂ€llda inte kĂ€nner sig lyssnade pĂ„ eller vĂ€lkomna â dĂ„ har vi ett ansvar att ta det pĂ„ fullt allvar och se vad mer vi kan göra, sĂ€ger hon till tidningen.