H&M:s vd svarar om rasismanklagelserna

Vid flera tillfÀllen de senaste Ären har klÀdkedjan H&M anklagats för rasism. Nu bemöter vd:n Helena Helmersson kritiken i en intervju med DN.

H&M-gruppens vd, Helena Helmersson, ger sin bild efter att företaget flera gÄnger de senaste Ären anklagats för rasism. Arkivbild.

H&M-gruppens vd, Helena Helmersson, ger sin bild efter att företaget flera gÄnger de senaste Ären anklagats för rasism. Arkivbild.

Foto: Claudio Bresciani / TT

Brott & Straff2020-11-28 09:20

I förra veckan avslöjade Aftonbladet , med hjÀlp av dold kamera, att butikspersonal pÄ vissa H&M-butiker diskriminerar kunder pÄ rasistiska grunder. Det vÀckte en kritikstorm mot företaget som redan anklagats för rasism vid flera tillfÀllen de senaste Ären.

Bland annat utbröt vÄldsamma protester i Sydafrika efter att H&M lanserat en tröja med trycket "Coolest monkey in the jungle", buren av en svart pojke. H&M tvingades dÄ tillfÀlligt stÀnga butiker i landet.

– Det gjorde verkligen att vi tittade inĂ„t kring vad vi gjort i den hĂ€r frĂ„gan och vad har vi kvar att göra, sĂ€ger vd Helena Helmersson till DN.

Företaget tillsatte i samband med upploppen i Sydafrika en mĂ„ngfaldschef. Men trots satsningen pĂ„ mĂ„ngfald och inkludering och att ”tusentals” av de sammanlagt 179 000 anstĂ€llda inom bolaget fĂ„tt gĂ„ en utbildning om rasism och diskriminering Ă„terkommer kritiken.

– Det Ă€r klart att det som företag inte gĂ„r att garantera att ett samhĂ€llsproblem ska lösas, men dĂ€remot mĂ„ste vi ta vĂ„rt ansvar och göra allt som stĂ„r i vĂ„r makt för att driva pĂ„ en positiv förĂ€ndring, sĂ€ger Helmersson till DN och fortsĂ€tter:

– Jag tycker att vi har tagit stora kliv i den hĂ€r frĂ„gan bara det hĂ€r senaste Ă„ret, men vi mĂ„ste vara ödmjuka. Kommer det nĂ„gon som helst signal om att kunder eller anstĂ€llda inte kĂ€nner sig lyssnade pĂ„ eller vĂ€lkomna – dĂ„ har vi ett ansvar att ta det pĂ„ fullt allvar och se vad mer vi kan göra, sĂ€ger hon till tidningen.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!